Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Czy pomorski urząd marszałkowski kupi trójmiejskiej SKM zespoły trakcyjne?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
20-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Czy pomorski urząd marszałkowski kupi trójmiejskiej SKM zespoły trakcyjne?
Fot. NewagImpulsy w SKM Trójmiasto. Spółka ma tylko dwa takie pojazd
Samorząd województwa pomorskiego prowadzi rozmowy z PKP SKM w Trójmieście. Ich celem jest zakup fabrycznie nowych pojazdów kolejowych. Już teraz wiemy, że pojazdów będzie jeszcze mniej niż pierwotnie planowano.

Jak zaznacza urząd marszałkowski w odpowiedzi na interpelację Aleksandra Kozickiego, radnego pomorskiego sejmiku, do przetargu ogłoszonego przez PKP SKM Trójmiasto dopiero 2 września 2022 r., nie zgłosił się nikt. Co było do przewidzenia – żaden producent nie chciał wziąć na siebie realizacji nietypowego zamówienia w tak krótkim czasie (10 ezetów musiałoby być gotowych do końca 2023 roku).

– Celem utrzymania dofinansowania ze środków unijnych i realizacji zakupu nowoczesnego taboru pasażerskiego spółka PKP SKM w Trójmieście Województwo Pomorskie oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych obecnie prowadzą rozmowy ukierunkowane na wprowadzenie Województwa Pomorskiego jako podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych i dokonującego zakupu taboru we wskazanym projekcie – czytamy. Wówczas przetargu już by nie było, bo dostawą zająłby się Newag. Jak to możliwe?

Województwo pomorskie w dalszym ciągu posiada otwartą opcję na 29 pojazdów Impuls 2 (zamówiono dwie sztuki, z przeznaczenie do użytku przez Polregio). – Umowa
ta przewiduje prawo opcji, z którego Województwo Pomorskie zamierza skorzystać. Następnie pojazdy te zostałyby udostępnione przewoźnikom w celu realizacji umowy
o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego – czytamy. Mowa jest już jednak tylko o ośmiu ezetach, które, tak jak dwa Impulsy (jedyne nowoczesne pojazdy we flocie SKM, dostarczone w 2016 roku) jeżdżą jako jeden pociąg. Pomorski urząd marszałkowski ma czas na zamówienie dodatkowych pojazdów do marca 2023 roku, czas więc nagli.

Jednak osiem pojazdów to kropla w morzu potrzeb SKM. Nowe Impulsy nie będą w stanie zastąpić nawet najstarszych EN57 z lat 70-tych, które nigdy nie przeszły większej modernizacji. Trójmiejski przewoźnik ma ich wciąż 19, a 11 kolejnych to równie archaiczne EN71. Pozostały tabor, poza dwoma Impulsami, to modernizowane 9 lat temu EN57. Łącznie SKM ma 59 jednostek taboru.

Co ciekawe, dofinansowanie na zakup pojazdów PKP SKM Trójmiasto zdobyło jako pierwsze w 2018 roku. Unia Europejska miała sfinansować je w 64% wartości zamówienia. Spółka napotkała jednak duże problemy z zapewnieniem wkładu własnego do projektu. Pierwotnie mówiło się dziesięciu bardzo długich pojazdach, później o 20. krótszych. Obecnie mówi się już o ośmiu jednostkach.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Będą prace torowe na linii 250. PKP SKM Trójmiasto szuka wykonawcy

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Michał Szymajda 30 października 2024

Aglomeracyjny Impuls dla PKP SKM Trójmiasto wyjechał z fabryki

Tabor i technika

Maciej Lignowski nie jest już prezesem SKM Trójmiasto

Prawo i polityka

„SKM Trójmiasto powinno być samorządowe”

Prawo i polityka

„SKM Trójmiasto powinno być samorządowe”

Michał Szymajda 20 czerwca 2024

Zobacz również:

Będą prace torowe na linii 250. PKP SKM Trójmiasto szuka wykonawcy

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Infrastruktura

Stara wiata zostanie na przystanku Gdańsk Stocznia SKM

Michał Szymajda 30 października 2024

Aglomeracyjny Impuls dla PKP SKM Trójmiasto wyjechał z fabryki

Tabor i technika

Maciej Lignowski nie jest już prezesem SKM Trójmiasto

Prawo i polityka

„SKM Trójmiasto powinno być samorządowe”

Prawo i polityka

„SKM Trójmiasto powinno być samorządowe”

Michał Szymajda 20 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij