Partnerzy serwisu:
Prawo

Czy Małopolski Urząd Marszałkowski wytoczy sprawę sądową Pesie?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
02-09-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominik Lebda

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Czy Małopolski Urząd Marszałkowski wytoczy sprawę sądową Pesie?
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego nie wyklucza pozwania Pesy Bydgoszcz za niewywiązanie się producenta z zapisów umowy, która dotyczy m.in. gwarancji dla pociągów Acatus II. Producent nie chce ich naprawić twierdząc, iż przyczyną zużycia zestawów kołowych jest stan infrastruktury kolejowej. Pesa zatrzymała w swoich zakładach jeden naprawiony skład, po czym wystawiła za trzy z nich fakturę żądając 900 tys zł. Co jednak najistotniejsze – składy wciąż obejmuje gwarancja.

Zestawy kołowe w pięciu pociągach typu Acatus II, należących do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, a użytkowanych przez Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, nadmiernie zużywały się już jesienią 2012 roku. Stopień zużycia kół był na tyle zaawansowany, że nie pozwalał na bezpieczną i bezawaryjną jazdę przez co pierwszy skład został odstawiony już we wrześniu 2012 roku, a następne składy kolejno – 9 grudnia, 23 grudnia, 27 grudnia, 21 maja 2013 roku.  Wszystkie pięć pociągów Acatus II do pierwszego toczenia nie przejechały więcej niż 70 – 80 tys. km. Zapisy w  SIWZ  narzucały na producenta minimalny przebieg jednego składu do pierwszego toczenia  nie mniejszy niż 100 tys. km.

Bezpieczeństwo w Acatusach zastanawiające

Zużycie zestawów kołowych przejawiało się w znaczących ubytkach stopu, z których wykonany koła oraz pojawianiem się pęknięć, itp. Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, będąc ciągle w kontakcie z producentem w Bydgoszczy, zgłosił mu wykryte usterki. O sprawie natychmiast został poinformowany również Urząd Marszałkowski w Krakowie jako właściciel składów.

Kierując się zapisami SIWZ, jakie określały minimalny przebieg zestawu kołowego na poziomie 100 000 km, Małopolski Zakład PR przekazując informację Pesie uzasadnił, iż produkt nie spełnia podstawowych zapisów SIWZ a co za tym idzie – w ramach obowiązującej gwarancji – składy należy naprawić na koszt producenta.

Na tym etapie rozpoczął się spór Pesy z operatorem i właścicielem składów. Producent stoi na stanowisku, iż przyczyną zużycia zestawów kołowych jest zły stan infrastruktury kolejowej. Pesa przygotowała w tym celu swoją ekspertyzę wykazując rzekomą wspomnianą przyczynę. Zły stan infrastruktury kolejowej, jako przyczynę zaistniałej sytuacji, wskazuje również producent samych zestawów kołowych, huta Lucchini z Mińska Mazowieckiego. Pomimo tego dwa składy zostały przez producenta naprawione bez roszczeń o to, która ze stron pokryje koszty.

Acatus uwięziony

Już od dłuższego czasu trzeci spośród pięciu składów mógłby być użytkowany przez Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, ponieważ producent wymienił w nim zestawy kołowe. Nie jest to możliwe, bowiem Pesa nie zwróciła go przewoźnikowi w Małopolsce i wystawiła fakturę za prace przy trzech składach typu Acatus II na sumę blisko 900tys. zł. Z informacji, do jakich dotarliśmy wynika, iż wymiana zestawów kołowych w jednym składzie kosztuje około 300 tysięcy złotych. Dla pięciu składów będzie to koszt około 1,5 mln zł.

W obecnej sytuacji Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych ani Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego nie będą realizowały faktury wystawionej przez Pesa Bydgoszcz, bowiem zdaniem tych instytucji składy w momencie odstawienia były objęte umowną gwarancją. Takie są zresztą zapisy SIWZ znane już na etapie ogłoszenia przetargu przez Urząd Marszałkowski. Przypomnijmy – żaden ze składów nie osiągnął do pierwszego toczenia nawet 80 tys.  kilometrów.

Historyczne jednostki górą?

Rezultatem zaistniałej sytuacji, w której nowoczesne składy nie funkcjonują, konieczne jest eksploatowanie wysłużonych jednostek, np. typu EN57 czy ED72. Najciekawsze jest to, że składy tego typu potrafią pokonać nawet 500 tys. km bez koniecznych wymian zestawów.

–Proszę zwrócić uwagę, że jednostki typu EN57 pomiędzy regulaminowymi naprawami potrafią przejechać bez problemów 500 tys. km. Bydgoski producent doskonale wiedział, w jakich warunkach będą wykorzystywane zamawiane składy. Tłumaczenie, iż powodem zużycia kół jest zły stan torów jest zatem bezpodstawne. Dla nas kluczowym jest teraz zapis SIWZ, ponieważ w chwili odstawienia składów, każdy z nich objęty był gwarancją – podkreśla „Rynkowi Kolejowemu Andrzej Siemieński  Dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Krakowie.

Operator Acatusów, Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, trzyma się zatem zapisów SIWZ, które nie zostały jego zdaniem spełnione przez producenta. W wyniku tego każdego dnia przewoźnik nalicza umowną karę 2000 zł za jeden skład, wynikającą ze zwłoki. Obecnie kara naliczana jest za trzy niefunkcjonujące pociągi. Miesiąc zwłoki w naprawie jednego składu kosztuję Pese 62 tys. zł. Oznacza to, że już teraz Pesa jest winna przewoźnikowi co najmniej tyle, ile wynosi koszt wymiany zestawów kołowych w jednym składzie.

Rozstrzygnięcie prawdopodobnie w sądzie

Jeżeli sytuacja nie zostanie rozwiązana, zarówno Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych jak i Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego przekażą sprawę do sądu, by ten drogą prawną wskazał podmiot, który odpowiada za pokrycie kosztów naprawy wszystkich składów. Przypomnijmy – dwa składy Pesa naprawiła bez roszczeń o finansowanie. Od pewnego czasu kursują po torach w woj. małopolskich, m.in. do Nowego Sącza, Oświęcimia czy Wieliczki.

– Ujawnione w eksploatacji pojazdów serii EN77 nadmierne i nieprawidłowe zużycie zestawów kołowych powoduje, że pojazdy te nie spełniają wymogu zapisanego w umowie dostawy, określającego minimalny przebieg między przetaczaniem wieńców kół na poziomie min. 100 000 km. W tej sytuacji producent powinien dokonać naprawy w ramach gwarancji. Nasze reklamacje są odrzucane przez producenta, który twierdzi, że przyczyną przedwczesnego zużywania się zestawów kołowych jest zużycie eksploatacyjne wynikające m.in. ze złego stanu torowisk – skomentowało dla „Rynku Kolejowego” Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

– Województwo małopolskie zleciło niezależną ekspertyzę, która miała ustalić przyczyny nadmiernego zużycia kół jezdnych pojazdów serii EN77. Wyniki badań potwierdzają odpowiedzialność dostawcy pojazdu. Nie wykluczamy możliwości sądowego rozwiązania sporu – kończy Biuro Prasowe UMWM.

– Dla nas nie jest istotny spór z producentem, bowiem zapisy w SIWZ są oczywiste. Dla nas istotne jest to, że nowoczesne składy zamiast wozić pasażerów, stoją odstawione na bocznicy. To jest sytuacja niezrozumiała – kończy Dyrektor Małopolskiego Zakładu  Przewozów Regionalnych. Po ponad miesięcznym oczekiwaniu, nie otrzymaliśmy komentarza ze strony Pesa Bydgoszcz.
 

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Jaskółki i Pawie Pióra będą kursowały w Małopolsce

Warte uwagi

Jaskółki i Pawie Pióra będą kursowały w Małopolsce

lp, Rynek Kolejowy/UMWM 21 września 2011

Małopolskie: Pawie Pióro, Jura i Tischner na torach

Warte uwagi

Małopolskie: Pawie Pióro, Jura i Tischner na torach

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego 27 września 2011

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Jaskółki i Pawie Pióra będą kursowały w Małopolsce

Warte uwagi

Jaskółki i Pawie Pióra będą kursowały w Małopolsce

lp, Rynek Kolejowy/UMWM 21 września 2011

Małopolskie: Pawie Pióro, Jura i Tischner na torach

Warte uwagi

Małopolskie: Pawie Pióro, Jura i Tischner na torach

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego 27 września 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5