Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czy linie Bielsko-Biała – Skoczów i Żywiec – Sucha Beskidzka będą modernizowane?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czy linie Bielsko-Biała – Skoczów i Żywiec – Sucha Beskidzka będą modernizowane?
Fot. ms, rynek-kolejowyStacja Bielsko-Biała
Zarówno linia 97, jak i linia kolejowa 190 nie znalazły się na liście priorytetów do modernizacji w województwie śląskim, choć bez wątpienia ich naprawa będzie miała wpływ na odtworzenie wielu ciekawych i ważnych relacji. Posłanka Małgorzata Pępek zapytała, jakie są szanse na ich rewitalizację w ramach programu Kolej Plus i, ewentualnie, z programów unijnych.

Ministerstwo, w odpowiedzi na interpelację posłanki, potwierdziło, że dla odcinka linii 97 pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką gotowe jest już studium wykonalności. Oznacza to, że można by zacząć projektowanie i modernizację linii.

Wnioski ze studium są jednak między innymi takie, że „ze względu na uwarunkowania terenowe, które nie dają możliwości uruchamiania długich i ciężkich składów towarowych, nie przewiduje się wzrostu ruchu towarowego na tej linii”. Odcinek mógłby jednak pełnić na powrót znaczącą rolę w ruchu pasażerskim (obecnie nie prowadzi się tu bezpośrednich pociągów). Trzeba dodać, że modernizacja linii 97 na wskazanym odcinku miała się toczyć już teraz, ale zadanie to musiało ustąpić miejsca innym, z uwagi na wzrost cen na innych, zdaniem województwa śląskiego, ważniejszych projektach.

Naprawa linii 97 zgłoszona została jednak do programu Kolej Plus przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego „Aglomeracja Beskidzka”.

– Obecnie prowadzona jest ocena formalna zgłoszonego projektu w celu kwalifikacji do II etapu. Ocena ta potrwa 3 miesiące, tj. do 27 listopada – napisał Andrzej Bittel, wiceminister transportu. Dodaje, że podczas drugiego etapu naboru, wnioskodawca będzie zobowiązany do opracowania wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, które pozwoli na określenie faktycznych potrzeb związanych ze zgłaszanym projektem w zakresie jego lokalizacji, spodziewanego potoku pasażerów czy wymaganych parametrów technicznych oraz szacowanych kosztów. Bittel dodaje, że dla tej konkretnej realizacji istnieje jeszcze szansa przeprowadzenia prac w ramach RPO na następne lata. Musimy jednak poznać zasady przyznawania tych środków przez Unię Europejską.

Oczekiwanie przygotowania „studium planistyczno-prognostycznego” wystosowane zostanie do organizacji „Aglomeracja Beskidzka” także w związku ze zgłoszeniem linii 190 od Skoczowa do Bielska-Białej, bez którego nie będzie możliwe szybkie połączenie koleją Cieszyna i Bielska. Oczywiście, jeśli projekt ten przejdzie do następnego etapu.

Tu jednak uwaga: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego nie zgłosił tego projektu w ramach propozycji RPO na lata 2021-2027. Uzyskanie pieniędzy z programu Kolej Plus może być więc jedną z niewielu szans na przeprowadzenie projektu i wznowienia połączeń kolejowych z Cieszyna, lub nawet Czeskiego Cieszyna, do Bielska-Białej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5