Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czy linie Bielsko-Biała – Skoczów i Żywiec – Sucha Beskidzka będą modernizowane?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
03-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czy linie Bielsko-Biała – Skoczów i Żywiec – Sucha Beskidzka będą modernizowane?
Fot. ms, rynek-kolejowyStacja Bielsko-Biała
Zarówno linia 97, jak i linia kolejowa 190 nie znalazły się na liście priorytetów do modernizacji w województwie śląskim, choć bez wątpienia ich naprawa będzie miała wpływ na odtworzenie wielu ciekawych i ważnych relacji. Posłanka Małgorzata Pępek zapytała, jakie są szanse na ich rewitalizację w ramach programu Kolej Plus i, ewentualnie, z programów unijnych.

Ministerstwo, w odpowiedzi na interpelację posłanki, potwierdziło, że dla odcinka linii 97 pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką gotowe jest już studium wykonalności. Oznacza to, że można by zacząć projektowanie i modernizację linii.

Wnioski ze studium są jednak między innymi takie, że „ze względu na uwarunkowania terenowe, które nie dają możliwości uruchamiania długich i ciężkich składów towarowych, nie przewiduje się wzrostu ruchu towarowego na tej linii”. Odcinek mógłby jednak pełnić na powrót znaczącą rolę w ruchu pasażerskim (obecnie nie prowadzi się tu bezpośrednich pociągów). Trzeba dodać, że modernizacja linii 97 na wskazanym odcinku miała się toczyć już teraz, ale zadanie to musiało ustąpić miejsca innym, z uwagi na wzrost cen na innych, zdaniem województwa śląskiego, ważniejszych projektach.

Naprawa linii 97 zgłoszona została jednak do programu Kolej Plus przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego „Aglomeracja Beskidzka”.

– Obecnie prowadzona jest ocena formalna zgłoszonego projektu w celu kwalifikacji do II etapu. Ocena ta potrwa 3 miesiące, tj. do 27 listopada – napisał Andrzej Bittel, wiceminister transportu. Dodaje, że podczas drugiego etapu naboru, wnioskodawca będzie zobowiązany do opracowania wstępnego studium planistyczno-prognostycznego, które pozwoli na określenie faktycznych potrzeb związanych ze zgłaszanym projektem w zakresie jego lokalizacji, spodziewanego potoku pasażerów czy wymaganych parametrów technicznych oraz szacowanych kosztów. Bittel dodaje, że dla tej konkretnej realizacji istnieje jeszcze szansa przeprowadzenia prac w ramach RPO na następne lata. Musimy jednak poznać zasady przyznawania tych środków przez Unię Europejską.

Oczekiwanie przygotowania „studium planistyczno-prognostycznego” wystosowane zostanie do organizacji „Aglomeracja Beskidzka” także w związku ze zgłoszeniem linii 190 od Skoczowa do Bielska-Białej, bez którego nie będzie możliwe szybkie połączenie koleją Cieszyna i Bielska. Oczywiście, jeśli projekt ten przejdzie do następnego etapu.

Tu jednak uwaga: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego nie zgłosił tego projektu w ramach propozycji RPO na lata 2021-2027. Uzyskanie pieniędzy z programu Kolej Plus może być więc jedną z niewielu szans na przeprowadzenie projektu i wznowienia połączeń kolejowych z Cieszyna, lub nawet Czeskiego Cieszyna, do Bielska-Białej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij