NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czy kujawsko-pomorskie zdąży rozstrzygnąć przetarg? Są obszerne odwołania

| Jakub Madrjas 30.09.2021 6,2k

Czy kujawsko-pomorskie zdąży rozstrzygnąć przetarg? Są obszerne odwołania
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Województwo kujawsko-pomorskie jest coraz bliżej fiaska przetargu na dziewięcioletnie przewozy. Odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej złożyły Polregio i Arriva, co stawia pod znakiem zapytania zakończenie postępowania przed planowanym wejściem w życie umów.
Długo zapowiadany przetarg na przewozy kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim w końcu pojawił się w tym miesiącu na stronie urzędu marszałkowskiego. Dalej ujawniają się jednak kolejne kontrowersje z nim związane. Początkowo w postępowaniu nie było załączników. Do tego termin związania ofertą upływa w lutym przyszłego roku - a przewozy mają przecież wystartować 12 grudnia 2021 roku. Jak się okazało, to dopiero wierzchołek góry lodowej.

W sumie 60 stron odwołań


Dwaj przewoźnicy obecnie funkcjonujący na torach województwa - Arriva i Polregio - złożyli odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. To bardzo obszerne dokumenty, liczące odpowiednio 40 i 20 stron. Zarzuty odwołujących nie dotyczą bynajmniej szczegółów technicznych. Przewoźnicy zarzucają zamawiającemu złamanie przepisów PZP i Kodeksu Cywilnego w takich kwestiach jak m.in.: brak jasnych kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty, brak jasnych kryteriów nakładania kar umownych, nieprecyzyjne zapisy odnośnie rozkładu jazdy, niejasne zasady odnośnie rozliczeń (w tym przeniesienie na operatora ryzyk, których nie można było przewidzieć w momencie zawierania umowy), braku danych o potokach pasażerskich. Polregio wnioskuje o szereg zmian w specyfikacji postępowania, a Arriva - o jego unieważnienie i ponowne rozpisanie.

- Arriva, jako profesjonalny przewoźnik, mając na uwadze skalę i znaczenie zamówienia dla mieszkańców województwa chce przygotować i złożyć rzetelną, konkurencyjną ofertę na świadczenie usług przewozów kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim - mówi “Rynkowi Kolejowemu” rzeczniczka Arrivy Joanna Parzniewska. - Udział w przetargu publicznym, w którym wartość zamówienia jest ogromna i przewidywane jest zawarcie wieloletniej umowy na świadczenie usług o tak wysokiej wadze społecznej, wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i wymaga należytej staranności - dodaje.

- W naszej ocenie, wiele postanowień dokumentacji przetargowej opublikowanej przez Zamawiającego jest niezgodnych z przepisami prawa zamówień publicznych w takim stopniu, że wykluczają możliwość złożenia w sposób odpowiedzialny poprawnie sporządzonej, rzetelnej oferty. Należą do nich m.in. brak określenia w sposób jasny i wyczerpujący podstawowych dla oferenta kwestii związanych z rozkładem jazdy, taborem i taryfą czy przerzucenie całkowitej odpowiedzialności za niemożliwe do oszacowania ryzyka kontraktowe, na operatorów - wylicza.

Urząd Marszałkowski spokojny


To nie koniec kontrowersji, bo, jak poinformował urząd marszałkowski w odpowiedzi na pismo posła Krzysztofa Gawkowskiego, samorząd nie podpisał porozumień w sprawie uruchamiania połączeń kolejowych z sąsiednimi województwami. Jak wynika z odwołań, ta kwestia również nie została wzięta pod uwagę w specyfikacji postępowania.

Beata Krzemińska, rzeczniczka urzędu marszałkowskiego podkreśla, że firmy skorzystały z przysługującego im prawa do wnoszenia pytań i składania odwołań. - Jest to zwyczajowe postępowanie ubiegających się o zamówienie wykonawców określone w procedurze przetargowej przewidziane i zapisane w ustawie. Możliwość ze skorzystania z tego prawa dotyczy wszystkich postępowań bez względu na ich wartość, w tym zarówno postępowań poniżej progów unijnych, jak i postępowań powyżej tych progów, ale także na przykład postępowań o zawarcie umowy ramowej - zaznacza.

Sama procedura odwoławcza będzie trwała co najmniej dwa tygodnie - choć można założyć, że dużo dłużej. Do tego w postępowaniu ma dojść do dogrywki. Dobrze byłoby też przygotować przewozy przed startem. Czy to wszystko nie powoduje, że start nowej oferty w grudniu jest już nierealny? - Jesteśmy również przygotowani na sytuację, w której przetarg może nie zostać rozstrzygnięty i wówczas powierzymy operatorom kolejowym obsługę linii w naszym regionie - odpowiada przedstawicielka urzędu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kujawsko-pomorskie (640)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5