Partnerzy serwisu:
Pasażer

Czy Koleje Śląskie wejdą w system ŚKUP?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-07-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Czy Koleje Śląskie wejdą w system ŚKUP?
Śląska Karta Usług Publicznych (ŚKUP) to wspólny projekt KZK GOP i 21 miast aglomeracji śląskiej. To wielofunkcyjna platforma o niemal nieograniczonych możliwościach i bezprecedensowym zasięgu. Koleje Śląskie prowadzą działania, które mają na celu wejście przewoźnika w system ŚKUP.

Co to jest ŚKUP?

Śląska Karta Usług Publicznych (ŚKUP) to system informatyczny pozwalający na obsługę płatności za usługi dostarczane przez instytucje publiczne. Równolegle do funkcji pieniądza elektronicznego karta stanowić będzie identyfikator mieszkańca oraz nośnik certyfikatu podpisu elektronicznego. System pozwoli na korzystanie z różnych usług: komunikacyjnych, kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych, bibliotecznych czy płatnego parkowania. Ponadto będzie stanowił platformę wymiany informacji pomiędzy uczestnikami projektu i mieszkańcami.

Uczestnikami projektu są: Komunikacyjny Związek Komunalny GOP w Katowicach, który nadzoruje jego wdrażanie, a także dwadzieścia jeden miast aglomeracji śląskiej – Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Imielin, Jaworzno, Katowice, Knurów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Tychy, Wojkowice oraz Zabrze. Projekt otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-13.

Koleje Śląskie w systemie ŚKUP

System „Śląska Karta Usług Publicznych” projektowany jest jako system otwarty, do którego dołączać mogą kolejne podmioty. Jednym z takich podmiotów, z którym przewidywana jest współpraca są Koleje Śląskie. By wejść w system, spółka musi pozyskać finansowanie niezbędne do zakupu i instalacji koniecznej infrastruktury do obsługi ŚKUP. – W ramach systemu ŚKUP ma powstać moduł kolejowy, którego założenia były przygotowywane i są obecnie konsultowane z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, który pełni funkcję organizatora regionalnych przewozów kolejowych w województwie śląskim. Warunkiem przystąpienia Kolei Śląskich do systemu ŚKUP jest jednak zakup niezbędnego sprzętu – m. in. czytników kart zbliżeniowych, które zamontowane zostaną w pociągach – tłumaczy Anna Koteras z wydziału prasowego KZK GOP.

Z informacji do jakich dotarł „Rynek Kolejowy” wynika, iż Koleje Śląskie złożyły już stosowny wniosek o dofinansowanie projektu w ramach działania 2.2 RPO WSL „Rozwój elektronicznych usług publicznych”. – Projekt zakłada rozbudowę systemu elektronicznych kart miejskich pozwalających m.in.  na sprzedaż biletów kolejowych i komunikacji miejskiej, a także budowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Projekt przechodzi w tej chwili ocenę formalną. Decyzja o ewentualnym dofinansowaniu przedsięwzięcia z RPO WSL ma zapaść przed końcem br., a jego realizacja przewidziana jest na lata 2013-14 – poinformował Adam Warzecha, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Personalizacja, bezpieczeństwo i prostota

Projekt swym zakresem obejmuje wdrożenie elektronicznych usług publicznych w stu dwudziestu instytucjach z obszaru dwudziestu jeden gmin. ŚKUP pozwoli na wprowadzenie w województwie śląskim jednolitej strategii w zakresie kształtowania polityki cenowej w obszarze komunikacji i parkowania. Da podstawę do zaprogramowania zasad właściwych dla systemu Park & Ride (Parkuj i Jedź). Pozwoli na kształtowanie popytu na ofertę instytucji zaangażowanych w projekt, między innymi dzięki wdrożeniu spójnej polityki rabatowej, dopasowanej do specyfiki poszczególnych grup użytkowników. Możliwe będzie także zastosowanie specjalnych taryf dla konkretnych grup użytkowników systemu.

9 stycznia 2012 roku KZK GOP podpisał umowę na realizację projektu z konsorcjum firm Asseco Poland S.A. i BRE Bank S.A. Od tego dnia wykonawcy mają 16 miesięcy czasu na pełne wdrożenie systemu: budowę centrów przetwarzania danych, zainstalowanie punktów oraz urządzeń do sprzedaży i obsługi ŚKUP, a także wydanie mieszkańcom kart. Ten etap prac powinien zakończyć się w maju 2013 roku. Druga część zamówienia – potrwa 65 miesięcy – skoncentrowana będzie natomiast na utrzymaniu systemu, a więc zapewnienia środków łączności, punktów obsługi klienta oraz serwisu wszystkich urządzeń. 

Mieszkańcy decydujący się na wyrobienie kart imiennych nie muszą obawiać się o bezpieczeństwo przekazywanych przy tej okazji informacji. Zgodnie z zapisami umowy, operatorem karty ŚKUP nie będzie KZK GOP, ale wykonawca systemu. Konieczność taka wynika z faktu, że śląska e-karta będzie instrumentem pieniądza, a obrót takowym w polskim prawie zastrzeżony jest obecnie wyłącznie dla banków. Rolą wykonawcy (tę część zamówienia realizować będzie BRE Bank) będzie więc wydawanie oraz personalizowanie kart, a także prowadzenie rozliczeń transakcji dokonywanych kartą oraz dbanie o bezpieczeństwo danych. Dane zamieszczone w systemie będą chronione także w sytuacji utracenia karty.

W systemie ŚKUP będą występowały dwa typy kart. Spersonalizowana - zawierająca dane identyfikacyjne użytkownika; będzie mógł z niej korzystać jedynie posiadacz karty. Niespersonalizowana - niezawierająca danych osobowych; będzie z niej mogła korzystać każda osoba, która w danej chwili posiada kartę. Co ważne, wydanie oraz wymiana (z przyczyn nieleżących po stronie użytkownika - np. zakończenie terminu ważności) imiennej karty będą bezpłatne. Jedynie przy wydawaniu duplikatu zgubionej lub zniszczonej karty pobierana będzie kaucja.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Śląskie pełne obaw przed modernizacją E65 [AKTUALIZACJA]

Infrastruktura

Koleje Śląskie pełne obaw przed modernizacją E65 [AKTUALIZACJA]

Roman Czubiński 29 stycznia 2024

Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę

Pasażer

Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę

inf. pras. Kolei Śląskich 26 stycznia 2024

Koleje Śląskie: Przewozy większe, niż przed pandemią

Pasażer

Koleje Śląskie: Rok był dobry. Następne będą trudniejsze

Pasażer

Koleje Śląskie rozbudują zaplecze techniczne

Tabor i technika

Koleje Śląskie rozbudują zaplecze techniczne

Przemysław Brych 21 grudnia 2023

Zobacz również:

Koleje Śląskie pełne obaw przed modernizacją E65 [AKTUALIZACJA]

Infrastruktura

Koleje Śląskie pełne obaw przed modernizacją E65 [AKTUALIZACJA]

Roman Czubiński 29 stycznia 2024

Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę

Pasażer

Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę

inf. pras. Kolei Śląskich 26 stycznia 2024

Koleje Śląskie: Przewozy większe, niż przed pandemią

Pasażer

Koleje Śląskie: Rok był dobry. Następne będą trudniejsze

Pasażer

Koleje Śląskie rozbudują zaplecze techniczne

Tabor i technika

Koleje Śląskie rozbudują zaplecze techniczne

Przemysław Brych 21 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5