NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Czy elektryfikacja linii kolejowych w Borach Tucholskich ma sens?

| Paweł Rydzyński 01.08.2017 155

Czy elektryfikacja linii kolejowych w Borach Tucholskich ma sens?
Linia kolejowa nr 215 (Laskowice Pomorskie - Bąk) w okolicach stacji kolejowej Osie. Widok w stronę Laskowic. Fot. Włodzimierz Wysocki, GFDL
Czy elektryfikacja linii kolejowych w Borach Tucholskich ma sens?
Czy elektryfikacja linii kolejowych w Borach Tucholskich ma sens?
PKP Polskie Linie Kolejowe analizują zasadność elektryfikacji kilku odcinków rzadziej uczęszczanych linii kolejowych prowadzących przez Bory Tucholskie i do Chojnic. Zdaniem dyrektora ds. projektów transportowych w ZDG TOR, Pawła Rydzyńskiego, inwestycje te będą zasadne w kontekście elektryfikacji całej Magistrali Węglowej.
Rewolucja dla Chojnic

W kontekście planowanej elektryfikacji całej linii kolejowej 201, będącej częścią tzw Magistrali Węglowej, pozostawienie bez elektryfikacji tych odcinków, których dotyczy ogłoszony właśnie przetarg, byłoby bardzo problematyczne z punktu widzenia sprawnego prowadzenia ruchu pasażerskiego: część odcinków byłaby bowiem zelektryfikowana, a część nie. Byłaby to podobna sytuacja jak np. na odcinku Węgliniec – Zgorzelec na Dolnym Śląsku, gdzie krótki odcinek (planowany już jednak w tym momencie do elektryfikacji) od dekad utrudnia skonstruowanie atrakcyjnej oferty w relacji między Wrocławiem i Zgorzelcem.

Zelektryfikowanie tych odcinków ma dwa kluczowe walory. Po pierwsze, stanowić będzie całkowitą rewolucję w zakresie obsługi Chojnic transportem kolejowym. Warto pamiętać, że choć rola kolei w obsłudze Chojnic zmalała, to jest to nadal stacja, z której pociągi pasażerskie odjeżdżają w 5 kierunkach (jest to jednocześnie największy w Polsce niezelektryfikowany węzeł kolejowy).

Zachowanie ciągów komunikacyjnych

Po drugie, bardzo istotne będzie zelektryfikowanie odcinka Lipowa Tucholska – Szlachta – Czersk – Bąk. Gdyby ten odcinek nie został zelektryfikowany, to przy elektryfikacji linii kolejowej 201 prawdopodobnie przerwana zostałaby istniejąca linia komunikacyjna Czersk – Szlachta – Wierzchucin – Bydgoszcz Główna, a jednocześnie niemożliwe stałoby się odtworzenie brakującej linii komunikacyjnej Gdynia/Gdańsk – Kościerzyna – Bąk – Karsin – Czersk – Szlachta – Wierzchucin – Bydgoszcz Główna (odcinek Kościerzyna – Czersk jest w tej chwili nieużywany w ruchu pasażerskim).

Trudno bowiem przewidywać, by w sytuacji, w której zelektryfikowana zostanie linia 201, nadal realizowana byłaby obsługa taborem spalinowym tylko krótkiego odcinka Lipowa Tucholska – Czersk. Byłoby to równie nieekonomiczne, co obsługa całej Bydgoszcz – Czersk (w większości zelektryfikowanej) taborem spalinowym. Prawdopodobna, przy realizacji powyższego scenariusza, likwidacja połączeń pasażerskich na trasie Wierzchucin – Czersk spowoduje zarówno dalsze wykluczenie komunikacyjne mieszkańców, jak i znacząco utrudni obsługę turystyczną Borów Tucholskich. Natomiast elektryfikacja trasy przez Czersk i Szlachtę pozwoliłaby nie tylko na utrzymanie (i rozwój) ruchu regionalnego, ale też stworzyłaby potencjał do uruchomienia tą trasą przewozów dalekobieżnych.

PKP Intercity na gdańskie lotnisko?

Warto pamiętać, że coraz bardziej realna staje się budowa w najbliższych latach „kolejowej obwodnicy Kartuz": łącznicy, dzięki której pociągi łączące Trójmiasto z Kościerzyną będą mogły kursować przez Kartuzy (z wykorzystaniem linii 229 i 214) bez zmiany kierunku. To, w powiązaniu z omawianą inwestycją na terenie woj. kujawsko-pomorskiego, pozwoliłoby na przekierowanie części pociągów PKP Intercity łączących Bydgoszcz z Trójmiastem, trasą przez Czersk (10 tys. mieszkańców), Kościerzynę (25 tys.) i Kartuzy (15 tys.). Później do Gdańska pociągi te mogłyby jechać linią PKM, również planowaną do elektryfikacji, zatrzymując się np. na przystanku przy gdańskim lotnisku.

Biorąc pod uwagę, że pomiędzy Bydgoszczą i Trójmiastem kursuje kilkanaście pociągów PKP IC dziennie w każdym kierunku, wydaje się, że skierowanie części z nich nową trasą, nie byłoby pogorszeniem oferty z punktu widzenia pasażerów wsiadających np. w Tczewie, natomiast bez wątpienia mogłoby ułatwić poszukiwanie nowych grup podróżnych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Paweł Rydzyński - ekspert

Ekspert, autor wielu projektów transportowych, od 2002 r. współpracownik "Rynku Kolejowego".


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5