Przy okazji pierwszego przejazdu technicznego pociągu Kolei Mazowieckich na lotnisko Chopina w Warszawie wicemarszałek województwa mazowieckiego Krzysztof Grzegorz Strzałkowski mówił o bezpośrednich połączeniach na mazowieckie lotniska z większych miast Mazowsza. „Rynek Kolejowy” sprawdził, na ile te założenia są realne.
- Dzięki Kolejom Mazowieckim będziemy mogli w przyszłości zapewnić dostęp do lotnisk z innych ośrodków subregionalnych na Mazowszu, czyli z takich miast, jak Płock, Siedlce, Radom, bezpośrednio do portu lotniczego. To zupełnie zmieni podejście do planowania podróży – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" wicemarszałek województwa mazowieckiego Krzysztof Grzegorz Strzałkowski 18 maja 2012 r., w czasie przejazdu technicznego pociągiem Kolei Mazowieckich na lotnisko Chopina. Okazuje się, że ten pomysł nia ma raczej szans na szybką realizację.
- Przy obecnej częstotliwości kursowania pociągów lotniskowych (KM i SKM co 15') nie ma miejsca (technicznie brak przepustowości) na uruchamianie dodatkowych połączeń - poinformowała „Rynek Kolejowy” Katarzyna Łukasik z biura prasowego Kolei Mazowieckich. - Aby realizować takie połączenia, należałoby zmodyfikować obecny układ połączeń na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Lotnisko Chopina. Jest to kłopotliwe, tym bardziej że trzy czwarte połączeń realizuje obecnie SKM Warszawa. Mała przepustowość powoduje także problem w wytypowaniu pociągów, które miałyby wjeżdżać na stację Warszawa Lotnisko Chopina. KM uruchamia dziennie blisko 800 połączeń - podkreśla Katarzyna Łukasik.
Ale to nie wszystko. Obaj przewoźnicy (KM i SKM) otrzymali dofinansowanie na zakup taboru do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej, ze środków Unii Europejskiej. - Otrzymanie dofinansowania zobowiązuje przewoźników do wykorzystywania taboru zgodnie z powyższymi wytycznymi - dodaje.
Koleje Mazowieckie podkreślają, że obecnie funkcjonujący system dojazdu na lotniska jest dogodny dla pasażerów. - Podstawowym założeniem obecnie funkcjonującego układu połączeń lotniskowych jest jego cykliczność. Pociągi KM i SKM wjeżdżają na stację Lotnisko Chopina średnio co 15 minut. Dzięki temu rozkład jazdy pociągów jest stabilny. Pasażerowie z innych linii mogą przesiąść się do pociągów lotniskowych w obrębie aglomeracji. Ułatwieniem skorzystania z tej opcji jest wzajemne honorowanie biletów KM i SKM na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Lotnisko Chopina. Pasażer jadący np. ze Skierniewic do stacji Warszawa Lotnisko Chopina kupuje bilet KM na całą trasę przejazdu i przesiada się na stacji Warszawa Zachodnia w dowolny pociąg, czy to KM, czy SKM - dodaje Katarzyna Łukasik.