Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Cztery tory na Śródmieściu? Nowy most przez Wisłę? W PLK są pomysły na warszawską średnicę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Cztery tory na Śródmieściu? Nowy most przez Wisłę? W PLK są pomysły na warszawską średnicę
Fot. RK
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do modernizacji linii średnicowej w Warszawie. To jedna z największych inwestycji planowanych w tej perspektywie unijnej. Kolejarze zastanawiają się, czy przy i tak dużych utrudnieniach nie przeprowadzić radykalnych zmian w węźle.

Ogromna przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego i linii średnicowej zaplanowana jest na lata 2018-2022. Wstępem do niej jest modernizacja linii obwodowych. Potem nastąpi właściwa przebudowa, podczas której pociągi dalekobieżne znikną z Dworca Centralnego na kilka lat. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Cztery tory i stacja na Śródmieściu?

Jak tłumaczyły przed rokiem PKP PLK, kluczową kwestią jest przepustowość linii, szczególnie na przystanku Warszawa Śródmieście. Jak ustalił „Rynek Kolejowy”, w PKP PLK analizowana jest koncepcja całkowitej przebudowy tego przystanku na czterotorową stację z dwoma peronami wyspowymi. – W podziemnej hali jest na to miejsce – twierdzą anonimowo eksperci w PKP PLK.

Jakie korzyści dawałaby zamiana Warszawy Śródmieście na stację? Przede wszystkim miałoby to usprawnić przepustowość dzięki temu, że podczas wymiany pasażerów w jednym pociągu drugi w tym samym kierunku mógłby już wjeżdżać na peron. Wadą jest jednak to, że wymiana odbywałaby się tylko przez drzwi na jednej burcie pociągów, a nie – jak obecnie – na dwie strony. Na perony zewnętrzne nie starczy już miejsca między torami.

Dodatkową korzyścią z takiego rozwiązania byłoby to, że w sytuacjach awaryjnych częściej mogłyby tu dojeżdżać pociągi wahadłowe z Warszawy Zachodniej lub Warszawy Wschodniej. Wprawdzie PKP PLK nie planują rozjazdów umożliwiających przejście pomiędzy torami głównymi, ale dwa tory przy każdym peronie i tak oznaczałyby większą przepustowość wahadłowej komunikacji.

O koncepcji usłyszeliśmy w PKP PLK kilka tygodni temu, jednak zarządca infrastruktury oficjalnie nie potwierdził, że jest ona rozważana. Trudno powiedzieć, jakie są szanse na jej realizację ze względu na duże zmiany, które zaszły w spółce w ostatnim czasie.

Most średnicowy do rozbiórki?

Kolejny ciekawy pomysł kolejarzy opisał niedawno lokalny dodatek do „Gazety Wyborczej”. – Kolejarze poważnie biorą pod uwagę rewolucyjny wariant zastąpienia stalowej konstrukcji całkiem nową przeprawą z betonu. Jednym z argumentów mają być znacznie niższe koszty konserwacji takiego mostu. W przypadku stalowej przeprawy kolejarze ciągle muszą walczyć z rdzą – czytamy w GW.

Zdaniem gazety, przy okazji kolejarze zaproponowali władzom Warszawy, że wybudują wzdłuż przeprawy kładkę pieszo-rowerową, którą m.in. można by się przemieszczać z Powiśla w okolice Stadionu Narodowego. Ratusz musiałby jednak zbudować dojazdy do niej. – To ciekawa koncepcja. Najpierw chcemy poznać więcej szczegółów, m.in. kosztorysy – powiedział gazecie wiceprezydent Warszawy Jarosław Jóźwiak.

Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec tej informacji również nie potwierdza. Zaznacza jedynie, że przetarg na opracowanie projektu przebudowy linii średnicowej, w tym zarówno przystanku śródmieście, jak i mostu, jest w przygotowaniu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Komisja Europejska zatwierdziła unijne dofinansowanie kolejowej zakopianki

Prawo i polityka

Komisja Europejska zatwierdziła unijne dofinansowanie kolejowej zakopianki

inf. pras oprac. RK 28 sierpnia 2020

Co po 2023? PLK chce co najmniej 80 miliardów

Infrastruktura

Co po 2023? PLK chce co najmniej 80 miliardów

Jakub Madrjas 04 sierpnia 2017

Zrewitalizują linię do Nysy

Infrastruktura

Zrewitalizują linię do Nysy

Jakub Madrjas 01 lipca 2016

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Komisja Europejska zatwierdziła unijne dofinansowanie kolejowej zakopianki

Prawo i polityka

Komisja Europejska zatwierdziła unijne dofinansowanie kolejowej zakopianki

inf. pras oprac. RK 28 sierpnia 2020

Co po 2023? PLK chce co najmniej 80 miliardów

Infrastruktura

Co po 2023? PLK chce co najmniej 80 miliardów

Jakub Madrjas 04 sierpnia 2017

Zrewitalizują linię do Nysy

Infrastruktura

Zrewitalizują linię do Nysy

Jakub Madrjas 01 lipca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5