Do 1 września trwają konsultacje Planu transportowego dla Mazowsza. Określa on linie, na których będą kursowały pociągi i autobusy dofinansowane przez województwo oraz standardy i wymagania dla tych przewozów.
Plan transportowy stawia na kolej
Zakłada m.in. zapewnienie połączeń komunikacyjnych ośrodków regionalnych i subregionalnych z Warszawą, a także połączeń komunikacyjnych miast powiatowych i ośrodków gminnych leżących w przebiegu głównych linii kolejowych z Warszawą za pośrednictwem środków transportu kolejowego. Wprowadza również podział województwa na 7 makrorejonów komunikacyjnych (osie rejonów wyznaczone układem głównych linii kolejowych).
Rolę transportu dodatkowego, uzupełniającego, nadaje komunikacji autobusowej. W dokumencie są wymienione wyłącznie dwie linie regionalne o charakterze tzw. użyteczności publicznej (czyli mające dofinansowanie z samorządu): Płock – Warszawa i Ostrołęka – Pułtusk – Legionowo – Warszawa.
– To zdecydowanie zbyt mało – uważa Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu – wprawdzie do tego dojdą linie wyznaczone w planach transportowych gmin i powiatów oraz ewentualnie ich związków, ale w dłuższych relacjach poza tymi dwiema będą mogły funkcjonować jedynie linie na zasadach komercyjnych. Wprawdzie tak jest obecnie, ale z początkiem 2017 r. zajdzie istotna zmiana. Od tego momentu rekompensata za stosowanie ulg ustawowych będzie wypłacana tylko dla przewozów użyteczności publicznej. Uderzy to w linie komercyjne, na których ceny biletów prawdopodobnie wzrosną.
Poprawki do Planu
Jedną z koncepcji CZT i jednocześnie uwag do mazowieckiego Planu transportowego jest uruchomienie dowozowych linii autobusowych z miast oddalonych od sieci linii kolejowych z najbliższą dogodną stacją lub przystankiem kolejowym. Drugim pomysłem jest stworzenie sieci siedmiu połączeń przyspieszonych kolejowych obsługiwanych wagonami piętrowymi. Dwa podstawowe z nich – linie RE1 Płock – Warszawa – Siedlce i RE2 Radom – Warszawa – Mława kursowałyby w takcie co 2 godziny. Według szacunków CZT koszt uruchomienia linii autobusowych wynosiłby 13,4 mln zł rocznie, a kolejowych 26,2 mln zł, co jest niższą sumą niż 77 mln zł obecnie wydawanych na refundację ulg w komunikacji autobusowej.
Konsultacje społeczne nad Planem transportowym dla województwa mazowieckiego trwają do 1 września, do godziny 23:59. Po ich zakończeniu, dokument trafi do oceny Sejmiku Województwa Mazowieckiego.