Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

CZT: Mazowiecki plan transportowy wymaga poprawek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kch, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
CZT: Mazowiecki plan transportowy wymaga poprawek
Do 1 września trwają konsultacje Planu transportowego dla Mazowsza. Określa on linie, na których będą kursowały pociągi i autobusy dofinansowane przez województwo oraz standardy i wymagania dla tych przewozów.

Plan transportowy stawia na kolej

Zakłada m.in. zapewnienie połączeń komunikacyjnych ośrodków regionalnych i subregionalnych z Warszawą, a także połączeń komunikacyjnych miast powiatowych i ośrodków gminnych leżących w przebiegu głównych linii kolejowych z Warszawą za pośrednictwem środków transportu kolejowego. Wprowadza również podział województwa na 7 makrorejonów komunikacyjnych (osie rejonów wyznaczone układem głównych linii kolejowych).

Rolę transportu dodatkowego, uzupełniającego, nadaje komunikacji autobusowej. W dokumencie są wymienione wyłącznie dwie linie regionalne o charakterze tzw. użyteczności publicznej (czyli mające dofinansowanie z samorządu): Płock – Warszawa i Ostrołęka – Pułtusk – Legionowo – Warszawa.

– To zdecydowanie zbyt mało – uważa Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu – wprawdzie do tego dojdą linie wyznaczone w planach transportowych gmin i powiatów oraz ewentualnie ich związków, ale w dłuższych relacjach poza tymi dwiema będą mogły funkcjonować jedynie linie na zasadach komercyjnych. Wprawdzie tak jest obecnie, ale z początkiem 2017 r. zajdzie istotna zmiana. Od tego momentu rekompensata za stosowanie ulg ustawowych będzie wypłacana tylko dla przewozów użyteczności publicznej. Uderzy to w linie komercyjne, na których ceny biletów prawdopodobnie wzrosną.

Poprawki do Planu

Jedną z koncepcji CZT i jednocześnie uwag do mazowieckiego Planu transportowego jest uruchomienie dowozowych linii autobusowych z miast oddalonych od sieci linii kolejowych z najbliższą dogodną stacją lub przystankiem kolejowym. Drugim pomysłem jest stworzenie sieci siedmiu połączeń przyspieszonych kolejowych obsługiwanych wagonami piętrowymi. Dwa podstawowe z nich – linie RE1 Płock – Warszawa – Siedlce i RE2 Radom – Warszawa – Mława kursowałyby w takcie co 2 godziny. Według szacunków CZT koszt uruchomienia linii autobusowych wynosiłby 13,4 mln zł rocznie, a kolejowych 26,2 mln zł, co jest niższą sumą niż 77 mln zł obecnie wydawanych na refundację ulg w komunikacji autobusowej.

Konsultacje społeczne nad Planem transportowym dla województwa mazowieckiego trwają do 1 września, do godziny 23:59. Po ich zakończeniu, dokument trafi do oceny Sejmiku Województwa Mazowieckiego.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Infrastruktura

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Przemysław Farsewicz 31 października 2021

Pierwsza linia kolejowa połączyła Afganistan z Iranem

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Jakub Madrjas 04 maja 2021

Mknąc po szynach 100km/h

Infrastruktura

Mknąc po szynach 100km/h

Włodzimierz Winek 26 grudnia 2020

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Infrastruktura

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Artur Bogdanowicz 13 listopada 2020

"Turyzm kolejowy", czyli o początkach turystyki kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Zobacz również:

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Infrastruktura

Chiny. Ukończono pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni

Przemysław Farsewicz 31 października 2021

Pierwsza linia kolejowa połączyła Afganistan z Iranem

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Infrastruktura

Czy kolej ma jeszcze jak stać na węglu?

Jakub Madrjas 04 maja 2021

Mknąc po szynach 100km/h

Infrastruktura

Mknąc po szynach 100km/h

Włodzimierz Winek 26 grudnia 2020

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Infrastruktura

W styczniu zdrożeją bilety kolejowe w Niderlandach

Artur Bogdanowicz 13 listopada 2020

"Turyzm kolejowy", czyli o początkach turystyki kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5