Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czołgi na tory. Wojsko inwestuje w transport kolejowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czołgi na tory. Wojsko inwestuje w transport kolejowy
W ostatniej dekadzie Ministerstwo Obrony Narodowej wyremontowało z własnych środków szereg linii kolejowych obsługujących jednostki wojskowe. W zeszłym roku prace toczyły się na dwóch odcinkach, w tym roku kontynuowane są na jednym. Planowana jest także kolejna inwestycja – przywrócenie przejezdności linii Jankowa Żagańska – Sanice. Prace będą się tam toczyć prawdopodobnie w latach 2016-2019.

Nieco w cieniu wielkich inwestycji obejmujących całe ciągi komunikacyjne z intensywnym ruchem pasażerskim na sieci kolejowej toczą się także prace o zupełnie innym charakterze. Inwestycje realizowane z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej zakładają bowiem przystosowanie torów do ruchu z bardzo niewielkimi prędkościami, rzadko przekraczającymi 40 km/h. Do obsługi niewielkiego ruchu do jednostek wojskowych, składów sił zbrojnych itp. wystarczają bowiem skromne parametry techniczne. Finansowane ze środków resortowych remonty są jednak godne odnotowania, bo prowadzone są najczęściej na trasach, na których żaden pociąg nie pojawił się od lat, a torowisko dawno przestało być zdatne do eksploatacji. W razie potrzeby wyremontowane linie  mogą służyć także do przewozów cywilnych, powiększając tym samym ogólnodostępną sieć kolejową Polski.

 

Najintensywniejszym okresem robót zlecanych przez MON były lata 2007-2008, kiedy prace toczyły się równolegle na pięciu odcinkach w różnych częściach kraju: z Rumi do Gdyni Oksywia (linia 228, remont zaczął się jeszcze w roku 2006), ze Stawów do Dęblina na linii 26, ze Świdwina do Smardzka (linia 421), z Piły Północ do Wałcza Radunia (w ciągu linii 403) i z Międzyrzecza do Wędrzyna (w ciągu linii 364). Potem ministerstwo wyłożyło środki na jeszcze jedną trasę – z Ełku do Orzysza. Choć obecnie inwestycje wojskowe koncentrują się na mniejszej liczbie linii, w zeszłym roku PKP PLK prowadziły roboty na dwóch odcinkach, a  na jednym z nich prace toczą się do tej pory. Na tym lista linii, które zyskają na finansowaniu MON, się nie kończy, trwa bowiem projektowanie remontu jeszcze jednej trasy. Prześledźmy bliżej wszystkie te trzy przypadki.

 

 

W maju 2014 r. zakończył się trwający dwa lata remont linii nr 237 na odcinku Lębork – Maszewo Lęborskie. – Koszt inwestycji zamknął się kwotą ok. 9,9 mln zł – mówi płk Jacek Sońta, rzecznik prasowy Ministerstwa Obrony Narodowej. Za tę kwotę udało się odtworzyć zniszczony, nieużywany przez lata tor na odcinku niemal 12 km, ale zakres robót był szerszy. – Zmodernizowaliśmy punkt ładunkowy Lębork Drętowo, naprawiliśmy siedem przejazdów kolejowo-drogowych, zamontowaliśmy urządzenia sterujące rogatkami i półsamoczynną sygnalizację świetlną na przejeździe kategorii A. Dla pociągów towarowych na linii obowiązuje prędkość do 40 km/h – opowiada Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Wykonawcą robót była firma Strabag – dodaje.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Infrastruktura

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Roman Czubiński 26 maja 2023

Jest (niewielka) szansa na rewitalizację linii do Mrągowa

Infrastruktura

Kolej sprawdza się w trudnych warunkach. Wojsko planuje inwestycje

Infrastruktura

W najbliższych latach nie będzie nowych inwestycji wojska w kolej?

Infrastruktura

MON przepłaciło pół miliarda za drony? Sprawa jest w prokuraturze

Prawo i polityka

Zobacz również:

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Infrastruktura

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Roman Czubiński 26 maja 2023

Jest (niewielka) szansa na rewitalizację linii do Mrągowa

Infrastruktura

Kolej sprawdza się w trudnych warunkach. Wojsko planuje inwestycje

Infrastruktura

W najbliższych latach nie będzie nowych inwestycji wojska w kolej?

Infrastruktura

MON przepłaciło pół miliarda za drony? Sprawa jest w prokuraturze

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5