15 grudnia na krótki, trzykilometrowy odcinek linii kolejowej z Hrušovan u Brna do Židlochovic wrócą pociągi pasażerskie. Stanie się to po 40 latach. Miejscowość od razu dostanie fantastyczną ofertę połączeń regionalnych.
Do tej pory mieszkańcy liczącego 3600 dusz miasteczka musieli korzystać ze stacji Hrušovany u Brna. Tak działo się się od 1979, gdy w Židlochovicach zlikwidowano ruch pasażerski, a w połowie lat 90-tych, także towarowy. Kilka lat temu samorząd regionalny postanowił przywrócić stację na mapę połączeń pasażerskich i nadać jej nową funkcję. Od 15 grudnia będzie stacją końcową dla pociągów elektrycznych obsługujących aglomerację brneńską.
Projekt realizowany przez SŽDC (zarządca sieci kolejowej, odpowiednik polskich PKP PLK) objął nie tylko odbudowę torów w nowym śladzie i elektryfikację szlaku, po którym teraz można będzie jeździć z prędkością 80 km/h. Przebudowano także stację Hrušovany u Brna, a zbudowana od nowa stacja w Židlochovicach otrzymała aż dwa perony, obok których wyrosło nowoczesne autobusowe centrum przesiadkowe.
Prace przy odbudowie linii trwały rok, Roboty związane z kształtowaniem krajobrazu i drobnymi wykończeniami zostaną całkowicie ukończone w marcu 2020, 15 grudnia tego roku dojadą tu już jednak codzienne pociągi. Będzie ich aż 28 dziennie!
Modernizacja 3 kilometrowego odcinka i dwóch stacji kosztowała 832,4 mln koron (ok. 140 mln złotych), przy czym Unia Europejska dofinansowała ten projekt w 82%. Efekt prac
można obejrzeć tutaj.
Warto przypomnieć o bardzo podobnym projekcie
realizowanym na Dolnym Śląsku. W rok po przejęciu przez samorząd województwa linii kolejowej z Dzierżoniowa do Bielawy 15 grudnia odjedziemy z tej drugiej miejscowości do Legnicy i Wrocławia (łącznie 10 pociągów), a nawet do Kłodzka (1 pociąg).