NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Część wielkopolskich pomysłów na Kolej Plus coraz mniej prawdopodobna

| Michał Szymajda 05.03.2021 3,8k

Część wielkopolskich pomysłów na Kolej Plus coraz mniej prawdopodobna
Zdewastowana linia Czempiń - Śremfot. Love Peace Trains / Adam Homulicki
Pomysł na budowę linii kolejowej z Konina do Turku ma coraz mniejsze szanse na urzeczywistnienie. W zachodniej części Wielkopolski Kolej Plus także rodzi się w bólach.
W Wielkopolsce do programu Kolej Plus samorządy zgłosiły 5 projektów. To rewitalizacja linii Czempiń – Śrem, Kąkolewo – Gostyń (w Kąkolewie linia 360 łączy się z linią 14, którą dojeżdża się do Leszna), Międzychód – Szamotuły, rewitalizacja linii Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec i budowa linii z Konina do Turku. Ostatnia linia nigdy nie dotąd nie istniała.

Kolei do Turku raczej nie będzie

Jak informuje wielkopolska „Wyborcza”, miasto Konin właśnie powiedziało „nie” dla dofinansowania studium dla powstania linii. Miasto miało dołożyć do niego 50 tysięcy złotych. Prezydent Konina Piotr Korytkowski ocenił, że w czasach pandemii miasta nie stać na tworzenie dokumentacji, której efekt będzie co najmniej niepewny. Radni Konina, za rekomendacją prezydenta, na posiedzeniu komisji finansów oficjalnie zagłosowali przeciw i nie dołożą się do prac studialnych, których łączny koszt szacuje się na 1,5 mln złotych. Połowę z tej sumy miał wyłożyć urząd marszałkowski, a wstępne plany miały być gotowe do późnej jesieni.

Sceptycznie do linii Konin – Turek odnoszą się też kolejowi eksperci cytowani przez „Wyborczą”. – (…) Budowa nowej, 40-kilometrowej linii, choćby jednotorowej, to co najmniej 1 mld zł. Takie przedsięwzięcie ma sens tylko wtedy, gdy codziennie z pociągów będzie korzystać powyżej 10 tys. osób. Na tej trasie nie ma szans na uzyskanie takiej frekwencji. W mojej ocenie, w tym przypadku trudno byłoby uzyskać wynik lepszy od 1 tys. pasażerów każdego dnia. Trasa z Konina do Turku nie łączyłby się z inną linią kolejową w Turku. To jeszcze bardziej obniża możliwości wykorzystania takiej linii – powiedział w rozmowie z gazetą Piotr Malepszak, były członek zarządu Kolei Dolnośląskich i były wiceprezes CPK. Wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak, także uważa, że realizacja inwestycji, według założeń Kolej Plus, do 2028 roku, jest mało realna.

Co z linią Szamotuły – Międzychód?

Problemy z pieniędzmi od małych samorządów są także w zachodniej Wielkopolsce. Opracowanie studium wykonalności dla linii Szamotuły – Międzychód przez Sieraków i Chrzypsko staje pod znakiem zapytania. Na przykład radni z gminy Chrzypsko Wielkie nie zgodzili się, po głosowaniu, na przekazanie 74 tysięcy złotych na dokumentacje. Tłumaczą, że budżet świeci pustkami, a ponadto boją się kosztów utrzymania linii w przyszłości.

Koszt realizacji wszystkich pięciu pomysłów z Wielkopolski mógłby dobić do 2 lub nawet 3 miliardów złotych, tymczasem budżet całego Kolej Plus to ok. 6,6 mld złotych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (969)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (969)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5