NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Czego wożono najwięcej koleją w drugim kwartale 2020?

| inf. pras., oprac. ms 08.10.2020 24

Czego wożono najwięcej koleją w drugim kwartale 2020?
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
W II kwartale 2020 r. nadal widoczny był wpływ epidemii koronawirusa na transport. Przewoźnicy kolejowi przetransportowali blisko 51 mln ton. Oznacza to spadek o 7,3 mln ton (12,5%) jeśli porównamy ten okres do analogicznego w zeszłym roku. Jednak w różnych grupach towarowych zmiany wyglądały inaczej. Spadki zauważalne były w grupach takich jak węgiel czy rudy metali, wzrastały np. przewozy intermodalne.
Przy porównaniu II kwartału 2020 r. do II kwartału 2019 r. widoczny jest spadek masy i pracy przewozowej w pięciu kluczowych grupach, tradycyjnie związanych z przewozami kolejowymi:

  • Węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny – spadek wyniósł 14% wg masy i 20,4% wg pracy przewozowej. Wartość masy dla tej grupy osiągnęła niecałe 18 mln ton, z czego blisko 98% stanowił przewóz węgla kamiennego. Udział węgla kamiennego w tym okresie wynosił więc niewiele ponad 1/3 przewozów towarowych (35,4%). Na taki wynik z pewnością wpływ miało zmniejszone zużycie energii w okresie II kwartału. Praca przewozowa dla tej grupy to 2,7 mld tonokilometrów,
  • Rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa, dla której to grupy spadek wyniósł odpowiednio 18,4% i 22,8% wg masy i pracy przewozowej. W II kwartale przewieziono blisko 13,9 mln ton, zaś praca przewozowa wyniosła 3,3 mld tonokilometrów,
  • Koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej – masa przewiezionych towarów w ramach tej grupy to 5,7 mln ton, zaś praca przewozowa wyniosła 2,1 mld tonokilometrów, co przełożyło się na spadki odpowiednio wg masy i pracy przewozowej o wartości: 17,7% oraz 16%,
  • Chemikalia, produkty chemiczne – spadek wg masy i pracy przewozowej odpowiednio 7,3% oraz 8,1%. W drugim kwartale w ramach tej grupy przewieziono 2,4 mln ton oraz 0,8 mld tonokilometrów,
  • Metale, wyroby metalowe gotowe – masa przewiezionych ładunków w ramach tej grupy to 2,1 mln ton, zaś praca przewozowa 0,5 mld tonokilometrów. Spadki w porównaniu z II kwartałem 2019 r. to odpowiednio 12,1% oraz 11%.
– Wpływ pandemii, choć w mniejszym stopniu niż w przewozach pasażerskich, widoczny był również w wynikach przewozów towarowych. Potwierdza to jeden z najniższych wyników kwartalnych w przewozie masy. Pomimo działań podejmowanych w celu minimalizacji wpływu pandemii, odnotowano spadek parametrów masy i pracy przewozowej dla tak ważnych grup jak te związane z surowcami energetycznymi, produktami hutnictwa czy na potrzeby zakładów chemicznych. W znaczącym stopniu zmniejszyły się również przewozy sektora automotive. Zarazem warto zauważyć utrzymujący się trend wzrostu przewozów z grup do których kwalifikowane są ładunki skonteneryzowane. Potwierdza to bardzo dobre wyniki przewozów intermodalnych za II kwartał 2020 r. – komentuje wyniki dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Pierwsze półrocze charakteryzowało się w dużym stopniu zmianami w udziale rynku poszczególnych grup. W największym stopniu spadek dotyczył dwóch kluczowych pod względem podstawowych parametrów grup. Udział grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny jest za okres I półrocza niższy o blisko 3 punkty procentowe w porównaniu do udziału odnotowanego na koniec 2019 r. Podobnie jest w przypadku przewozów kruszyw. Jednakże cześć grup zanotowała wzrost wartości. Jedną z takich grup o udziale w rynku przekraczającym 1 % w masie i pracy jest grupa wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych. Na wzrost wpływ miały przewozy cementu, wapna i gipsu. W stosunku do I półrocza 2019 r. przewieziono ich o 22,1% więcej.

– Sytuacja związana z koronawirusem wymaga zmiany spojrzenia na transport towarów koleją. Jednym z wariantów rozwoju sytuacji może być ograniczenie zapotrzebowania na przewozy w niektórych grupach. Dlatego trzeba tworzyć warunki dla przewoźników mające na celu wejście na nowe rynki i rozwój przewozów towarów, które dotychczas realizowane były głównie transportem samochodowym – zauważa Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Szczegółowe dane dotyczące przewozów wg grup towarowych za I i II kwartał 2020 r. dostępne są na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44858)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44858)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5