Od czasu wprowadzenia nowego rozkładu jazdy Czeskie Koleje przygotowały ciekawą ofertę dla pasażerów korzystających ze szlaku Praga – Brno. To ekspresy oznaczone symbolem D1.
O ile na trasie Praga – Ostrawa nasi południowi sąsiedzi mają już do wyboru dwóch prywatnych przewoźników (LEO Express i Regio Jet), o tyle połączenie dwóch największych miast w Czechach w dalszym ciągu jest wyłączną domeną narodowego przewoźnika. Nic dziwnego, że Czeskie Koleje dbają zwracają na ten korytarz szczególną uwagę. Od lat największe czeskie miasta połączone są dwoma szlakami, rozgałęziającymi się w Kolinie. Pierwszy stanowił kiedyś główny korytarz, jednak w drugim, przypadku, wraz z przystosowywaniem szlaku do Ostrawy do prędkości 160 km/h postanowiono wykorzystać jego spory fragment, by stworzyć szybsze i wygodniejsze połączenie. Tym sposobem oprócz stolicy Czech dogodne skomunikowanie z Brnem zyskał inny ważny ośrodek naszych południowych sąsiadów – Pardubice. Tędy kursują teraz wszystkie pociągi Euro City z Pragi do Wiednia, Bratysławy czy Budapesztu. Po „starym” szlaku jeżdżą dzisiaj tylko pociągi pospieszne, które do pokonania 261 km potrzebują niespełna czterech godzin.
By uatrakcyjnić ofertę dla mieszkańców Brna postanowiono od nowego rozkładu wprowadzić kolejne połączenia kwalifikowane tak, że w godzinach szczytu pociągi odjeżdżają co pół godziny. Uzupełnieniem oferty szybkich pociągów międzynarodowych stały się ekspresy oznaczone symbolem D1. Pokonują one dystans 255 km w 2 godziny i 35 minut, nie zatrzymując się na żadnych stacjach. W dni robocze wyjeżdżają one z Brna o 6.08., 7.08. i 14.08, natomiast a Pragi o 11:09.,17:09. i 18:09. Z kolei w niedzielę i święta ekspresy D1 wyjeżdżają nieco później (Brno 15:08. i 17:08, Praga 19.09. i 20.39).
W skład tego pociągu wchodzi pięć wagonów: trzy klasy 2, jeden wagon klasy 1 połączony z częścią barową oraz jeden wagon klasy 1. Wszystkie zostały ostatnio zmodernizowane, co ułatwiło wprowadzenie wielu udogodnień dla podróżnych. W całym pociągu istnieje możliwość bezprzewodowego dostępu do Internetu, by móc z kolei swobodnie korzystać z urządzeń elektronicznych zamontowane zostały gniazdka elektryczne. Ponadto wydzielone są przedziały dla podróżujących z dziećmi do lat 10, kilka innych jest wyłącznie dla kobiet. Są także wydzielone miejsca dla osób niepełnosprawnych, a w jednym z wagonów wprowadzony jest całkowity zakaz używania telefonów komórkowych. Cały skład wyposażony jest również w elektroniczną klimatyzację.