Chiński producent taboru kolejowego CRRC Tangshan zaprezentował pierwszy z pociągów dużych prędkości, który dedykowany jest wyłącznie przewozom towarów.
Prototyp pokazano chińskim dziennikarzom 23 grudnia. Skład zespolony przygotowano do osiągania prędkości do 350 km/h. W celu umożliwienia szybkiego załadunku i rozładunku towarów każdy z wagonów wyposażono w szerokie dwuczęściowe drzwi o szerokości 2,9 metra. Znajdują się one po obu stronach każdego z ośmiu wagonów. Próg załadowczy znajduje się dokładnie na wysokości peronów dedykowanych liniom KDP w Kraju Środka. CRRC chwali się, że 85% długości pociągu jest przestrzenią ładunkową, pociąg ma być przygotowany do operowania w temperaturach o -25 do 40 stopni C.
O przygotowaniu bazy logistycznej do operowania pociągiem wiemy na razie niewiele. Chińskie źródła nie informują też o testach pociągu z ładunkami ani nawet o tym, czy miały już miejsce jazdy próbne. Wiadomo, że pojazd bazuje na napędzie, wózkach i wagonach, które w tej chwili są eksploatowane w ruchu pasażerskim. Budowa składu zespolonego została w znacznej mierze dofinansowana przez chińskie ministerstwo nauki i technologii, w ramach projektu cargo zakładającego stworzenie sieci szybkich przesyłek kolejowych na odległość od 600 do 1500 kilometrów, funkcjonującego w każdych warunkach pogodowych. To część dużego programu rozwoju chińskich kolei
o którym piszemy tutaj.