Partnerzy serwisu:
Biznes

Wyższe kwoty ubezpieczeń na kolei. UTK przedstawia raport

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
10-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
09-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Transportu Kolejowego

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Wyższe kwoty ubezpieczeń na kolei. UTK przedstawia raport
fot. Adam Okuń/Flickr
Każdy przewoźnik – zarówno pasażerski, jak i towarowy – musi posiadać zabezpieczenie finansowe odpowiedzialności cywilnej. Może to być umowa ubezpieczenia OC lub umowa gwarancji ubezpieczeniowej. Urząd Transportu Kolejowego przeanalizował stan ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych w 2022 r. Niemal 63% przewoźników ubezpieczyło się na kwotę wyższą niż wymagana. To wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu z 2021 r.

Badanie przeprowadzone przez UTK pokazało, że przewoźnicy w większości decydują się na polisy o wartości wyższej, niż wymagane przepisami minimum. Świadczy to o odpowiedzialnym podejściu przewoźników do zapewnienia właściwej ochrony ubezpieczeniowej prowadzonej działalności.

UTK objął analizą 116 aktywnych w 2022 r. przewoźników, realizujących przewozy na podstawie licencji przewoźnika kolejowego/posiadających licencję przewoźnikakolejowego. Większość badanych przewoźników kolejowych realizowało przewozy na infrastrukturze ogólnodostępnej. Obowiązuje ich minimalna suma ubezpieczenia OC stanowiąca równowartość 2,5 mln euro. Ponad połowa z nich (68 ze 110 ) posiadała w 2022 r. polisę OC na kwotę wyższą niż wymagane minimum. Wyższe kwoty sumy gwarancyjnej zwykle wybierali przewoźnicy pasażerscy – aż 93% przewoźników (14 z 15). Natomiast wśród przedsiębiorstw, które wykonują przewozy towarowe 57% ubezpieczyło się na wyższą kwotę (54 z 95 przewoźników).

Średnia wysokość sumy gwarancyjnej polisy OC dla przewoźników, którzy korzystają z infrastruktury ogólnodostępnej, wyniosła prawie 42 mln zł, z czego dla przewoźników pasażerskich było to średnio niemal 69 mln zł, a towarowych – 37,5 mln zł.

UTK przeanalizował także wysokość sumy gwarancyjnej w umowach, którą zawarły przedsiębiorstwa z największym udziałem pracy przewozowej. Średnia dla przewoźników pasażerskich wyniosła niemal 64 mln zł, dla towarowych – prawie 156 mln zł.

Badanie UTK objęło również 3 przewoźników, którzy są jednocześnie zarządcą infrastruktury, po której odbywają się przewozy. Średnia wartość ich polis OC wyniosła prawie 21,7 mln zł. Wszyscy zawarli umowy na sumy wyższe niż wymagane.

Z sieci wąskotorowej w 2022 r. korzystało 3 przewoźników objętych badaniem. Średnia suma gwarancyjna ich polis OC wyniosła prawie 486,3 tys. zł. Jeden z przewoźników zdecydował się na ubezpieczenie równe przepisowemu minimum, pozostali dwaj wybrali wyższe kwoty.

Minimalna wysokość sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC wynika z przepisów prawa. Jest równowartością w złotych:
  • 100 tys. euro dla operatorów kolei wąskotorowej,
  • 250 tys. euro dla przewoźników, którzy korzystają z infrastruktury, którą zarządzają,
  • 2,5 mln euro dla pozostałych przewoźników.
Tę wartość oblicza się na podstawie kursu średniego euro, który Narodowy Bank Polski ogłosił po raz pierwszy w roku, w którym została zawarta umowa ubezpieczenia. Na 2022 r. minimalne sumy gwarancyjne wyrażone w złotych wynoszą zatem:
  • 458 890 zł dla przewoźników na kolei wąskotorowej,
  • 1 147 225 zł dla przewoźników, którzy są jednocześnie zarządcą infrastruktury, z której korzystają,
  • 11 472 250 zł dla przewoźników, którzy korzystają z ogólnodostępnej infrastruktury.
Szczegóły dotyczące ubezpieczenia OC przewoźników można znaleźć w opracowaniu "Badanie poziomu zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych w 2022 r."
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK: Karą za nieprawidłowości w Warszawie zajmuje się sąd

Prawo i polityka

UTK: Karą za nieprawidłowości w Warszawie zajmuje się sąd

Roman Czubiński 01 lutego 2024

UTK wydaje coraz więcej licencji przewoźnika kolejowego

Biznes

UTK: Kary skłonią PKP PLK do poprawy informacji pasażerskiej

Prawo i polityka

UTK: Potrzeba nowych działań na rzecz kolei towarowej

Tabor i technika

Rekordowy miesiąc kolei. Tylu pasażerów nie było od lat

Biznes

Zobacz również:

UTK: Karą za nieprawidłowości w Warszawie zajmuje się sąd

Prawo i polityka

UTK: Karą za nieprawidłowości w Warszawie zajmuje się sąd

Roman Czubiński 01 lutego 2024

UTK wydaje coraz więcej licencji przewoźnika kolejowego

Biznes

UTK: Kary skłonią PKP PLK do poprawy informacji pasażerskiej

Prawo i polityka

UTK: Potrzeba nowych działań na rzecz kolei towarowej

Tabor i technika

Rekordowy miesiąc kolei. Tylu pasażerów nie było od lat

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5