NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

Coraz mniej wypadków na kolei

| Jakub Madrjas 31.08.2020 210

Coraz mniej wypadków na kolei
Fot Adam Kupniewski
Urząd Transportu Kolejowego opublikował Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w 2019 roku. Zanotowano mniejszy o 13% miernik wypadków na poziomie 2,08 oraz spadek liczby wypadków o 13,5% w stosunku do 2018 r. 
Zdaniem Urzędu dane w publikacji potwierdzają, że kolej jest coraz bardziej bezpiecznym środkiem transportu, czego dowodem jest zmniejszający się miernik wypadków. W 2019 r. na sieci kolejowej odnotowano 525 wypadków. Oznacza to spadek o 82 w stosunku do 2018 r. Najbardziej zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych (o 63) oraz zdarzeń na przejazdach kolejowych (o 16) - podkreśla UTK.

- Mniejsza wypadkowość na kolei jest powodem do optymizmu. Zawdzięczamy to wspólnym działaniom wszystkich podmiotów operujących na tym rynku. Jestem przekonany, że także jednym z elementów mających na to wpływ są prowadzone działania edukacyjne – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Ginie więcej pieszych i rowerzystów 

O 17% zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych, a o 42 liczba osób ciężko rannych. Niestety niepokoić może rosnąca liczba odnotowywanych samobójstw i prób samobójczych. Ponad 3/4 groźnych zdarzeń na kolei stanowią wypadki z udziałem strony trzeciej - podkreśla UTK.

Jak czytamy w podsumowaniu raportu, Liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach spadła o 16, jednak zginęło w nich aż o 11 osób więcej. W 2019 r. odnotowano 199 wypadków na przejazdach kolejowodrogowych i przejściach, po raz pierwszy liczba ta spadła poniżej granicy 200 wypadków. Statystyki osób zabitych pokazują jednak, że mimo mniejszej liczby wypadków, ich skutki były znacznie tragiczniejsze – zginęło w nich 60 osób, o 11 więcej niż w 2018 r. Za ten wzrost odpowiadają niemal wyłącznie wypadki z udziałem osób przechodzących przez tory lub rowerzystów. Aż 5 osób zginęło, omijając zamknięte rogatki na przejazdach kategorii A.

W 2019 r. zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem osób i poruszających się pojazdów kolejowych. W 2018 r. odnotowano 224 takich wypadków, w 2019 r. było ich 161 – o 63 mniej. Jednocześnie jednak o 50 wzrosła liczba samobójstw i prób samobójczych. Jak jednak zauważa sam urząd, "usprawniony został sposób klasyfikacji zdarzeń jako samobójstw m.in. dzięki większej współpracy z policją i prokuraturą". Może to oznaczać że zmiana polega bardziej na innej interpretacji zdarzeń przez UTK, a nie na jakimś niepokojącym zjawisku. 

Dwa razy więcej wypadków na budowach 

Jak czytamy w raporcie, w 2019 r. ponad dwukrotnie wzrosła liczba zdarzeń związanych z prowadzonymi inwestycjami kolejowymi. Zginęło w nich 3 pracowników. Przypadki potrącenia pracowników wykonawców
inwestycji przez pociąg na torze czynnym, kolizji z pojazdami budowlanymi, składowanymi materiałami czy przedmiotami pozostawionymi na torach świadczą o niedostatecznym przeszkoleniu pracowników i zabezpieczeniu miejsca robót. Pokazują również brak wystarczającego nadzoru ze strony zarządcy infrastruktury nad realizacją robót i bezpieczeństwem ruchu kolejowego w sąsiedztwie placu budowy - uważa UTK.

Jak podkreśla Urząd, konieczne jest wzmocnienie procedur związanych ze szkoleniem pracowników i zwiększanie ich świadomości w obszarze zagrożeń wynikających z pracy przy czynnej linii kolejowej. Zarządca infrastruktury powinien również w większym stopniu wymagać stosowania rozwiązań technicznych zabezpieczających place budów - czytamy w raporcie. 

Pominięcie sygnału Stój wciąż problemem

Jak czytamy newralgicznym zagadnieniem dla rynku kolejowego są nadal zdarzenia SPAD (pominięcie sygnału „Stój”). Szczególną uwagę zwraca fakt, że stanowiący tylko 1% ogółu maszyniści ze stażem pracy poniżej roku spowodowali aż 13% tych zdarzeń. Jest to sygnał ostrzegawczy dla systemu ich szkoleń i nadzoru. W sumie w 2019 r. doszło do 111 tego typu zdarzeń, w tym 104 na liniach kolejowych i 7 na bocznicach.

- Jako branża musimy zwrócić szczególną uwagę na szkolenie nowych pracowników, które pozwoli ograniczyć liczbę zdarzeń typu SPAD. Sądzę, że stworzenie Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów może być częściowym remedium na tę sytuację – komentuje Ignacy Góra.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45315)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45315)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5