Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Coraz mniej wypadków na kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
31-08-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Coraz mniej wypadków na kolei
Fot Adam Kupniewski
Urząd Transportu Kolejowego opublikował Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w 2019 roku. Zanotowano mniejszy o 13% miernik wypadków na poziomie 2,08 oraz spadek liczby wypadków o 13,5% w stosunku do 2018 r. 

Zdaniem Urzędu dane w publikacji potwierdzają, że kolej jest coraz bardziej bezpiecznym środkiem transportu, czego dowodem jest zmniejszający się miernik wypadków. W 2019 r. na sieci kolejowej odnotowano 525 wypadków. Oznacza to spadek o 82 w stosunku do 2018 r. Najbardziej zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych (o 63) oraz zdarzeń na przejazdach kolejowych (o 16) - podkreśla UTK.

- Mniejsza wypadkowość na kolei jest powodem do optymizmu. Zawdzięczamy to wspólnym działaniom wszystkich podmiotów operujących na tym rynku. Jestem przekonany, że także jednym z elementów mających na to wpływ są prowadzone działania edukacyjne – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Ginie więcej pieszych i rowerzystów 

O 17% zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych, a o 42 liczba osób ciężko rannych. Niestety niepokoić może rosnąca liczba odnotowywanych samobójstw i prób samobójczych. Ponad 3/4 groźnych zdarzeń na kolei stanowią wypadki z udziałem strony trzeciej - podkreśla UTK.

Jak czytamy w podsumowaniu raportu, Liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach spadła o 16, jednak zginęło w nich aż o 11 osób więcej. W 2019 r. odnotowano 199 wypadków na przejazdach kolejowodrogowych i przejściach, po raz pierwszy liczba ta spadła poniżej granicy 200 wypadków. Statystyki osób zabitych pokazują jednak, że mimo mniejszej liczby wypadków, ich skutki były znacznie tragiczniejsze – zginęło w nich 60 osób, o 11 więcej niż w 2018 r. Za ten wzrost odpowiadają niemal wyłącznie wypadki z udziałem osób przechodzących przez tory lub rowerzystów. Aż 5 osób zginęło, omijając zamknięte rogatki na przejazdach kategorii A.

W 2019 r. zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem osób i poruszających się pojazdów kolejowych. W 2018 r. odnotowano 224 takich wypadków, w 2019 r. było ich 161 – o 63 mniej. Jednocześnie jednak o 50 wzrosła liczba samobójstw i prób samobójczych. Jak jednak zauważa sam urząd, "usprawniony został sposób klasyfikacji zdarzeń jako samobójstw m.in. dzięki większej współpracy z policją i prokuraturą". Może to oznaczać że zmiana polega bardziej na innej interpretacji zdarzeń przez UTK, a nie na jakimś niepokojącym zjawisku. 

Dwa razy więcej wypadków na budowach 

Jak czytamy w raporcie, w 2019 r. ponad dwukrotnie wzrosła liczba zdarzeń związanych z prowadzonymi inwestycjami kolejowymi. Zginęło w nich 3 pracowników. Przypadki potrącenia pracowników wykonawców
inwestycji przez pociąg na torze czynnym, kolizji z pojazdami budowlanymi, składowanymi materiałami czy przedmiotami pozostawionymi na torach świadczą o niedostatecznym przeszkoleniu pracowników i zabezpieczeniu miejsca robót. Pokazują również brak wystarczającego nadzoru ze strony zarządcy infrastruktury nad realizacją robót i bezpieczeństwem ruchu kolejowego w sąsiedztwie placu budowy - uważa UTK.

Jak podkreśla Urząd, konieczne jest wzmocnienie procedur związanych ze szkoleniem pracowników i zwiększanie ich świadomości w obszarze zagrożeń wynikających z pracy przy czynnej linii kolejowej. Zarządca infrastruktury powinien również w większym stopniu wymagać stosowania rozwiązań technicznych zabezpieczających place budów - czytamy w raporcie. 

Pominięcie sygnału Stój wciąż problemem

Jak czytamy newralgicznym zagadnieniem dla rynku kolejowego są nadal zdarzenia SPAD (pominięcie sygnału „Stój”). Szczególną uwagę zwraca fakt, że stanowiący tylko 1% ogółu maszyniści ze stażem pracy poniżej roku spowodowali aż 13% tych zdarzeń. Jest to sygnał ostrzegawczy dla systemu ich szkoleń i nadzoru. W sumie w 2019 r. doszło do 111 tego typu zdarzeń, w tym 104 na liniach kolejowych i 7 na bocznicach.

- Jako branża musimy zwrócić szczególną uwagę na szkolenie nowych pracowników, które pozwoli ograniczyć liczbę zdarzeń typu SPAD. Sądzę, że stworzenie Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów może być częściowym remedium na tę sytuację – komentuje Ignacy Góra.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij