Krakowscy aktywiści sprzeciwiają się planom wyburzenia kładki pieszej nad peronami stacji Kraków Bieżanów.
O sprawie poinformował nas Czytelnik, Pan Piotr. Jak pisze, nikt nie uzgadniał z mieszkańcami likwidacji kładki, z której na co dzień korzysta wiele osób. Jak pisze, kładka kolejowa jest od lat wpisana w krajobraz dzielnicy XII Stary Bieżanów. – Istnieje, jako sentymentalna część Bieżanowa i jego historii, jest również miejscem spacerów mieszkańców. Jest to jedno z miejsc często obierane, jako kierunek wędrówki z dziećmi. Z kładki można zarówno oglądać panoramę Krakowa jak i tabor kolejowy – pisze Czytelnik dodając, że jest to wspaniałe miejsce dla fotografów jak i miłośników kolei.
Przejście przez kładkę zapewnia też bezpośrednie dojście do zakładów pracy i na nowy węzeł przesiadkowy, który ma powstać do końca 2020 roku. – Jeden wąski tunel, który jest zaplanowany zamiast kładki to stanowczo za mało. Tunel nie zapewni bezpośredniego dojścia do ulicy Magazynowej, a wiadukt pieszy łączy ją z ul. Stacyjną – pisze Czytelnik. W sprawie obrony kładki
można podpisać petycję.
Jak informuje „RK” Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK, dotychczasowe połączenie w Bieżanowie pomiędzy ul. Stacyjną a Magazynową zostanie utrzymane, zatem ciąg komunikacyjny w Bieżanowie będzie zapewniony. W ramach inwestycji na odcinku Kraków – Podłęże, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wybudują przejście podziemne, które zastąpi tylko fragment istniejącej kładki nad linią kolejową ( nr 91 ) od strony ul. Stacyjnej. – Na dalszym odcinku w kierunku ul. Magazynowej nie będzie zmian – informuje.
– W ramach inwestycji zmieniamy układ torów, peronów w stacji Kraków Bieżanów. Dostosowujemy infrastrukturę kolejową do wyższych prędkości pociągów. Część kładki ( jej podpory ) i zejścia kolidują z nowym układem torowym. Dlatego budujemy tunel, który zapewni podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwości mobilnych łatwiejszy i bezpieczniejszy dostęp do pociągów. - Inwestycję realizujemy zgodnie z decyzjami administracyjnymi, których uzyskanie było poprzedzone konsultacjami społecznymi – informuje przedstawicielka PLK. Jak dodaje, na rozpoczęcie przedsięwzięcia inwestycyjnego PLK , w ubiegłym roku zorganizowano min. spotkanie z mieszkańcami i Radą Dzielnicy XII z udziałem inwestora i wykonawcy prac, na którym informowano szerzej o inwestycji.
Czytelnik odpowiada, że spotkanie z mieszkańcami było słabo rozreklamowane. Natomiast na nowy peron, który będzie zlokalizowany pod 162 letnim zabytkowym budynkiem dworca nie będzie można wejść przez budynek dworca, tylko będzie go omijać, bo sam dworzec jest „w stanie krytycznym”, a PKP nie planuje remontu 162–letniego zabytku. – Kładka zostanie zlikwidowana tylko nad peronami linii kolejowej E30, więc aby przejść z ulicy Stacyjnej do ulicy Magazynowej nie będzie się dało wejść bezpośrednio na kładkę, tylko będzie trzeba pokonać kilka poziomów – wskazuje Czytelnik. Najpierw trzeba będzie zejść schodami do tunelu, a później wyjść na kładkę. Nie ma też pewności co do tego, czy pojawią się windy.