Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Co dzieje się z programem Kolej+?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Co dzieje się z programem Kolej+?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Poseł Andrzej Maciejewski zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o przedstawienie możliwości zrealizowania rewitalizacji pięknej mazurskiej linii 223, na odcinku od Czerwonki do Orzysza, z rządowego programu Kolej +. O ile informacje dotyczące szans na naprawę linii z rządowego programu są, delikatnie mówiąc, mgliste, to dowiedzieliśmy się przynajmniej jak zaawansowane jest wdrażanie programu, który wprowadzono w 2018 roku, tuż przed wyborami samorządowymi.

Ministerstwo potwierdza, że warmińsko-mazurskie jest jednym z pięciu województw, obok pomorskiego, zachodniopomorskiego, łódzkiego i podkarpackiego, które, z uwagi na brak propozycji PKP PLK, nie zakwalifikowało się na razie do udziału w programie Kolej+. Choć linia 223, na odcinku od Czerwonki do Orzysza, jest murowanym kandydatem do obsługi ruchu turystycznego przez środek Mazur.

5 województw na razie poza programem Kolej+

– Katalog (propozycji PKP PLK – dop. red.) w chwili obecnej nie obejmuje inwestycji na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, stanowi on jednak katalog otwarty i w związku z tym, w przypadku uzyskania środków finansowych w odpowiedniej wysokości, możliwe będzie podjęcie decyzji co do realizacji dodatkowych zadań w ramach Programu – informuje jedynie ministerstwo. Dużo więcej szczegółów resort podaje jednak na temat zaawansowania wdrożenia „Kolei +”.

– Obecnie w MI trwają prace nad doszczegółowieniem Programu. Jednocześnie należy podkreślić, że jego przyjęcie i tym samym wdrożenie musi być poprzedzone uzgodnieniem go z zainteresowanymi resortami i podmiotami w zakresie m.in. finansowania, jak i proceduralnym. Ponadto informuję, że PKP PLK SA będzie informować zainteresowane podmioty o możliwości i zasadach wspólnej realizacji zadań inwestycyjnych kwalifikujących się do wsparcia – podaje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MI, w prawie rok po ogłoszeniu założeń do programu.

Zmiany w ustawie przygotowaniem do programu Kolej+?

Jak informuje resort, w ramach przygotowań do wdrożenia programu Kolej Plus w ministerstwie opracowano projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Celem zaproponowanych zmian jest m.in. powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej, w tym korytarzy transportowych, także na terenach po liniach kolejowych, co do których została już wydana decyzja o ich likwidacji i uregulowanie kwestii połączeń kolejowych na granicach województw. Ministerstwo w projekcie zmiany chce zawrzeć możliwości realizacji infrastruktury drogowej w ramach prowadzonych inwestycji dotyczących modernizacji infrastruktury kolejowej i późniejszego zarządzania i utrzymywania wybudowanej infrastruktury drogowej, a także takie novum jak wyłączenie konieczności wszczynania przez wojewodę z urzędu postępowań potwierdzających nabycie nieruchomości należących do m.in. przedsiębiorstw państwowych, takich jak Polskie Koleje Państwowe. Ma to na celu „powstrzymania procesu nieuprawnionej komunalizacji gruntów Skarbu Państwa zajętych pod infrastrukturę kolejową”. 24 lipca 2019 r. projekt został przekazany na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów. Jego związek z programem „Kolej +” wydaje się jednak bardzo ograniczony. Żadnych innych szczegółów „przygotowań” resort nie ujawnia.

Przy okazji resort informuje, że kwestia połączeń kolejowych na terenie województwa jest sprawą województwa. W ten sposób nie podnosi kwestii, jak organizować połączenia kolejowe na linii, będącej własnością państwa, na której z uwagi na degradację toru, nie można uruchamiać pociągów. Inna sprawa, że od lat to samo województwo nie jest zainteresowane wpisaniem linii 223 do Regionalnego Programu Operacyjnego, z którego można ubiegać się o środki na naprawę lokalnej infrastruktury kolejowej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5