Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Co dalej z linią kolejową Oleśnica-Gniezno-Chojnice?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
24-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Komitet Obrony DolnoŚląskich Linii Kolejowych

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Co dalej z linią kolejową Oleśnica-Gniezno-Chojnice?
Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych interweniuje w sprawie wycofanych połączeń na linii kolejowej 281 oraz złego stanu technicznego tej linii. Poniżej przedstawiamy stanowisko Komitetu w tej sprawie.

Likwidacja połączeń

Przewoźnicy kolejowi, a także samorząd województwa wielkopolskiego, który z dniem 9 grudnia 2012 roku wycofał się z dofinansowania połączeń  prowadzonych przez spółkę Przewozy Regionalne, tłumaczą się niską frekwencją, a także złym stanem technicznym linii. To akurat jest  prawdą, bo  pociągi na trasie Gniezno Jarocin – Krotoszyn jeżdżą  na wielu odcinkach  z prędkością 20-30km/h. Spowodowało to likwidacje wielu połączeń osobowych, w tym dalekobieżnych, a także utrudnienia dla przewoźników  towarowych. Efekty są takie, że przeciążone są: droga krajowa nr 15 i trasa wojewódzka 442 do Kalisza, a także droga 441 Miłosław – Mikuszewo – Borzykowo. Po wycofaniu połączeń kolejowych pasażerowie mają kłopoty z dojazdami do pracy i szkoły, a także z przesiadkami na inne połączenia.

Od 9 grudnia 2012 ostatnia para pociągów relacji: Gniezno – Jarocin została wycofana. Oznacza to, że Września, a także Gniezno po raz pierwszy od zakończenia II wojny światowej  przestały być węzłami kolejowymi, a Miłosław i Orzechowo, Książno i Chwalibogowo  zupełnie zostały pozbawione połączeń. Wcześniej wycofano też połączenia z Gdyni i Gniezna do Wrocławia oraz  Jeleniej Góry, pozbawiając podróżnych z wschodniej i południowo-wschodniej Wielkopolski połączeń z stolicą Dolnego Śląska  oraz terenami podsudeckim.

Przyszłość linii 281 po 2015 roku

Należy zadać pytanie: co z remontem lub rewitalizacją tej linii po roku 2015? Czy będzie naprawiana i modernizowana czy może została przeznaczona przez zarządcę infrastruktury, którym jest PKP PLK do fizycznej likwidacji? Przede wszystkim chodzi o likwidacje stałych ograniczeń prędkości (WOSów) na odcinku Września - Książno - Miłosław oraz za Krotoszynem, gdzie są ograniczenia do 30-40 km/h. Kiedy  zostanie ona przeprowadzona? Po wypadku pociągu towarowego wyremontowano tylko  tory  na odcinku od mostu na Warcie w Orzechowie do Żerkowa. Czy musi dojść do kolejnego wypadku by podjęto jakiejś działania naprawcze? Gdzie się podziały obietnice składane przez Premiera Donalda Tuska w jesiennym sejmowym expose, w  którym obiecano zwiększone nakłady na kolej? Czyżby już zapomniano o zeszłorocznej katastrofie pod Szczekocinami, w której zginęło 17 osób oraz o wcześniejszej w Babach?

O linii 281  zapomniano  także w kontekście przygotowań do Euro 2012. Trasa  kolejowa Gdynia - Gdańsk - Bydgoszcz- Gniezno - Września- Jarocin - Krotoszyn( lub Ostrów Wlkp.) Wrocław jest to najkrótsza  droga kolejową z Pomorza, a także Warmii i Mazur  na Dolny Śląsk. Gdyby więc na zatłoczonym i remontowanym  odcinku Wrocław - Poznań doszło do jakiejś awarii lub katastrofy, to byłby problem z trasą okrężną, a objazdy byłby długie i uciążliwe. Przykładem tego może być sytuacja  z  jesieni zeszłego roku, gdy na jakiś czas z powodu prac remontowych zamknięto odcinek torów na trasie Gniezno – Poznań. Objazdy zamiast z Gniezna na Wrześnię -Miłosław - Jarocin – Krotoszyn (lub Ostrów Wlkp) - Wrocław  były kierowane  z Gniezna na Wrześnię, a potem na Poznań - Wrocław lub Jarocin - Wrocław. Zafundowano więc w ten sposób pasażerom w trakcie piłkarskich mistrzostw i po nich ponad 60 km objazd.

Konieczna modernizacja

Po remoncie odcinka od Jarocina do Wrześni i Gniezna, do prędkości 120 -140km/h, może nawet do 160km/h i więcej  mogłyby  z pominięciem Poznania, kursować z Wrocławia do Gdyni lub Olsztyna nawet niektóre  ekspresy i TLK. Nie wszystko trzeba pchać na zatłoczony już Poznański Węzeł Kolejowy i linie E59. Linia nr 281 ma znakomity prosty profil z małą ilością i to niewielkich zakrętów oraz pozwala na przewóz towarów z przekroczoną skrajnią,  co bardzo obniżyłoby koszty modernizacji. W dodatku są przecież remonty na linii Poznań - Wrocław. Z otrzymanych od spółki PKP Intercity i spółki Przewozy Regionalne pism wynika, że obie spółki chętniej  korzystałyby z linii  nr 281, gdyby czas przejazdu byłby bardziej atrakcyjny. Być może któryś z pociągów Gdynia - Jelenia Góra lub do Wrocławia, albo Toruń - Wrocław mógłby zawitać na ta linie i prawdopodobnie Warszawa  -Wrocław. Można nakazać prace naprawcze  oddziałom PKP  PLK: IZ Poznań  IZ Ostrów Wlkp i IZ Wrocław oraz w Bydgoszczy i Gdyni. Dzięki likwidacji tzw. wosów istniałaby możliwość skrócenia czasu przejazdu z Wrześni do Wrocławia przez Jarocin- Krotoszyn oraz szansa na uruchomienie szybkiego pociągu TLK ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy oraz Gdyni. Przy podniesieniu prędkości do 125- 140)km/h na odcinku Grabowno Wielkie –Jarocin  Września – Gniezno oraz remoncie mostu na Warcie w Orzechowie (wymiana odbojnic, mostownic, torów), istniałaby możliwość puszczenia szybkiego połączenia  z Wrocławia do Warszawy przez Oleśnice Rataje Krotoszyn lub Ostrów Wlkp- Jarocin – Wrześnię i dalej linia E20 do stolicy, w realnym czasie 4-4h.30 min. Takie szybki pociągi łączące Wrocław z Trójmiastem, a także z Warszawą na pewno cieszyłyby się sporą frekwencją, zaś państwowa  spółka PKP PLK miała by większe dochody z tej linii zarówno od  PKP IC, Kolei Wielkopolski, PR oraz PKP Cargo i STK lub innych przewoźników.

Być może od czerwca 2013 na linię wejdzie spółka Koleje Wielkopolskie, a skoro władze samorządowe województwa wielkopolskiego zainwestowały prawie 500 mln w nowy lub modernizowany tabor to aż prosi się o prace naprawcze, by uniknąć potem kosztownych napraw podwozia, uszkodzonego jazdą po zdezelowanej linii. To samo dotyczy dolnośląskiego odcinka linii kolejowej 281 na linii Oleśnica Grabowno Wielkie –Milicz  -Krotoszyn obsługiwanego przez Koleje Dolnośląskie.

Apel do samorządów

Chcemy, by w przyszłości podjęto też prace naprawcze na odcinku Gniezno Winiary – Chojnice i wtedy byłaby możliwość przywrócenia połączeń na trasie Gniezno - Nakło nad Notecią – Chojnice obsługiwanych wspólnie przez firmy Koleje Wielkopolskie i Arriva. By obniżyć koszty, a uatrakcyjnić tę linię dla przewoźników towarowych m.in. Alstomu i STK można by ją zrewitalizować do prędkości 80 -90km/h góra 100km/h. Tak zrobiono z linia Łowicz Przedmieście – Łódź Kaliska, którą tak naprawiono częściowo kładąc nowe odcinki, a częściowo wykorzystując materiał  z innych modernizacji.

Podniesienie prędkości na odcinku z Wrześni do Ksiażna i Miłosławia możliwe byłoby  dzięki nowemu osadzeniu podkładów strunobetonowych. Dziwi grudniowa decyzja  Centrum Realizacji Inwestycji  spółki PKP PLK, że do 2015 roku żadne większe prace na linii 281 nie będą podejmowane. Nie wszystko trzeba pchać przez Poznań i rozgrzebaną linie E59, warto pamiętać, że tańszymi środkami można osiągnąć  dobre cele na innych liniach przy okazji aktywizując tamtejsze tereny. Obecnie  według informacji podanych przez przedstawicieli PKP PLK koszt napraw i likwidacji tzw. wosów na linii 281 wynosi około 48-50mln zł., przy większych naprawach będzie to już ponad 100-może 200 mln. To nie są jeszcze pieniądze, które mogłyby zrujnować budżet PLK, oczywiście pod warunkiem pozyskania wsparcia ze strony państwa i samorządu wojewódzkich.

Żądamy by władze samorządowe   województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego, kujawsko - pomorskiego wraz z posłami na Sejm RP naciskały ministra budownictwa i infrastruktury  Sławomira Nowaka oraz  Premiera Donalda Tuska, by dotrzymali  składanych  publicznie przez obietnic  dotyczących zwiększonych nakładów na infrastrukturę kolejową. Apelujemy, by  wzmogły także naciski na PKP PLK, a by spółka ta dokonała  naprawy ograniczeń prędkości na linii kolejowej 281 oraz w przyszłości dokonała jej modernizacji.

Dofinansowanie z funduszu Doris?

Dlaczego władze samorządowe województwa wielkopolskiego oraz dolnośląskiego i kujawsko-pomorskiego   uchylają się od nacisków, ale też wsparcia PKP PLK w remoncie i  modernizacji tej linii? Dziwne jest tłumaczenie wicemarszałka woj. wielkopolskiego  Wojciecha Jankowiaka, który z jednej strony  twierdzi, że na tej linii jest niska szlakowa i mała frekwencja, a z drugiej strony chwali się, że po remoncie linii nr 356 znacznie wzrosła frekwencja na tej trasie. Przecież logiczne jest to, że  jeśli pociąg na niektórych odcinkach  jedzie wolniej niż autobus lub nawet rower to nie będzie zbyt rentowny.

Mamy pytanie dotyczące tego,  co z wykorzystaniem funduszu DORIS jako możliwości sfinansowania napraw i modernizacji linii 281? Mam też drugie pytanie: co z odcinkiem tej linii od Gniezna Winiary do Chojnice?  Czy będą wykonywane na nim jakieś prace? Chcemy by firmy przewozowe ponownie uruchomiły połączenia  z Gniezna przez Wrześnię do Jarocina, Krotoszyna, a nawet  Ostrowa Wielkopolskiego oraz do Wrocławia. Domagamy się przywrócenia połączenia Gdynia – Bydgoszcz – Gniezno – Września – Jarocin – Wrocław – Jelenia Góra, zarówno w wersji dziennej (łącznik do pociągu TLK „Mieszko” lub „Bachus” i nocnej.

Pociągi jeździły tą trasą w latach 1999-2001 i trzy lata temu w czasie remontu Poznańskiego Węzła Kolejowego i mimo dość długiego czasu przejazdu cieszyły się dobrą frekwencją.   Domagamy się,  by linia nr 281 została wpisana m.in. do Regionalnych Programów Operacyjnych oraz Programu Ochrona i Środowisko. Skoro kolej uchodzi za ekologiczny środek transportu nie można dopuszczać do jej degradacji. Cierpi też na tym cała gospodarka, nie tylko z powodu trudności dojazdowych dla pasażerów, ale też z powodu kłopotów z przewozem towarów, co oznacza większe obciążenia i zniszczenia dróg transportem kołowym, a co za tym idzie zwiększoną emisję spalin  i wzrost liczby wypadków, w tym śmiertelnych.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Transavia wycofuje się z Krakowa

Pasażer

Transavia wycofuje się z Krakowa

Mateusz Kieruzal 18 stycznia 2023

Ozorków: Awaryjne zamknięcie torowiska linii 46

Zintegrowany transport

Posłanka Pomaska pyta o przyczynę likwidacji TLK Rataj

Pasażer

Pociąg EN Jan Kiepura będzie kursował tylko do grudnia

Pasażer

Zobacz również:

Transavia wycofuje się z Krakowa

Pasażer

Transavia wycofuje się z Krakowa

Mateusz Kieruzal 18 stycznia 2023

Ozorków: Awaryjne zamknięcie torowiska linii 46

Zintegrowany transport

Posłanka Pomaska pyta o przyczynę likwidacji TLK Rataj

Pasażer

Pociąg EN Jan Kiepura będzie kursował tylko do grudnia

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5