Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Chiny zaprezentowały magleva na 600 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
26-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Chińczycy zaprezentowali niedawno pociąg maglev – pojazd magnetyczny, który jest w stanie poruszać się z prędkością 600 km/h. Ma on zagospodarować lukę między konwencjonalną koleją dużych prędkości (zwykle wykorzystującą prędkość 350 km/h) a podróżami lotniczymi (900-1000 km/h).

Podczas 12. Światowego Kongresu Kolei Dużych Prędkości UIC, który odbył się w Pekinie w dniach 8-11 lipca 2025 r., Chińskie Koleje CRRC zaprezentowały pociąg maglev wraz z 21 innymi pojazdami szynowymi, w tym nowo opracowanym prototypem elektrycznego zespołu trakcyjnego CR450, inteligentnym elektrycznym zespołem trakcyjnym Fuxing oraz pociągiem Lancang, używanym na linii Kunming – Laos.

Istotnym punktem wystawy był jednak maglev, czyli pojazd na poduszce magnetycznej, który w Chinach uzyskuje zawrotne prędkości niedostępne dla konwencjonalnej kolei dużych prędkości. Najnowszy zaprezentowany model zjechał w lipcu 2021 roku z linii produkcyjnej w Qingdao w prowincji Szantung. Koleje Chińskie pochwaliły się, że pojazd może rozwinąć prędkość maksymalną 600 km/h. Pociąg ten będzie teraz poddawany kilkuletnim testom, zanim wejdzie do eksploatacji. Firma buduje obecnie tory testowe w zakładzie CRRC Changchun dla pociągów wykorzystujących poduszkę magnetyczną, aby umożliwić przeprowadzenie szerokiego zakresu badań.

Plany Chińczyków przewidują, że najnowszy maglev wejdzie do komercyjnej eksploatacji w ciągu pięciu do dziesięciu lat i znacznie skróci czas podróży koleją. Pociąg został zbudowany ze stopów aluminium i włókna węglowego, co zapewnia zarówno lekkość, jak i wysoką wytrzymałość konstrukcyjną. Przykładowo podróż maglevem między Pekinem a Szanghajem mogłaby zostać skrócona z około pięciu godzin do około dwóch i pół godziny. – System ten charakteryzuje się nie tylko większą prędkością, ale także wysokim bezpieczeństwem, dużą pojemnością, inteligencją i komfortem. Maglev z prędkością 600 km/h wypełnia lukę między koleją dużych prędkości a lotnictwem – podaje CRRC.

Przypomnijmy, że pierwsza na świecie komercyjna linia kolei magnetycznej maglev, na której możliwa jest jazda z prędkością 430 km/h, została uruchomiona w Szanghaju w 2002 roku. Wykorzystuje ona niemiecką technologię i łączy stację metra z międzynarodowym lotniskiem Szanghaj Pudong. Obecnie zaprezentowany model jest jednak pierwszym, który wykorzystuje elektromagnetyczny system zawieszenia oparty na magnesach nadprzewodzących wytwarzających bardzo silne pole magnetyczne. Jego premiera stanowi rozwinięcie wcześniejszych projektów, z nowymi udoskonaleniami technologicznymi mającymi na celu zwiększenie prędkości i wydajności transportu międzymiastowego.

Kluczowym konkurentem dla chińskiego projektu pociągu maglev jest japoński pociąg dużych prędkości o tej samej nazwie maglev, który w 2015 roku osiągnął prędkość 603 km/h na torze eksperymentalnym w Yamanashi. Japonia planuje uruchomienie komercyjnych usług maglev z maksymalną prędkością 505 km/h na linii Chuo Shinkansen, która ma połączyć Tokio i Nagoję. Za budowę trasy odpowiada spółka Kolei Japońskich Central Japan Railway (JR Central). Początkowo JR Central planowało otwarcie linii w 2027 roku, ale ukończenie budowy opóźniono do 2034 roku. Linia połączy Tokio i Nagoję – z planami przedłużenia trasy do Osaki.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malepszak: “Pool taborowy CPK niepotrzebny pod taki ruch”

Tabor i technika

Malepszak: “Pool taborowy CPK niepotrzebny pod taki ruch”

Jakub Rösler 15 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2025

Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR

Infrastruktura

Chińczycy zapowiadają dwie nowe linie kolei magnetycznej na 600 km/h

Innowacje

Chuo Shinkansen – pierwszy międzymiastowy maglev

Infrastruktura

Chuo Shinkansen – pierwszy międzymiastowy maglev

Łukasz Malinowski 31 grudnia 2016

Zobacz również:

Malepszak: “Pool taborowy CPK niepotrzebny pod taki ruch”

Tabor i technika

Malepszak: “Pool taborowy CPK niepotrzebny pod taki ruch”

Jakub Rösler 15 lipca 2025

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2025

Tunel KDP w Łodzi: Wkrótce podpisanie umowy z PORR

Infrastruktura

Chińczycy zapowiadają dwie nowe linie kolei magnetycznej na 600 km/h

Innowacje

Chuo Shinkansen – pierwszy międzymiastowy maglev

Infrastruktura

Chuo Shinkansen – pierwszy międzymiastowy maglev

Łukasz Malinowski 31 grudnia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5