Ukrzaliznycia sprawdza możliwości zakupu nawet 200 lokomotyw elektrycznych. Kontraktem zainteresowani są światowi giganci. Ofertę przedstawili także Chińczycy z CRRC.
Jewhen Krawcow, prezes Kolei Ukraińskich spotkał się w tej sprawie z kilkoma producentami. Podróż w tej sprawie odbył już na Ukrainę Alstom, a także Chińczycy. Prezes Alstomu, Jean-Baptiste Djebbari namawiał naszych wschodnich sąsiadów do zainteresowania się platformą Prima, która wykorzystywana jest do prowadzenia pociągów towarowych, także w wariancie podwójnie sprzężonym – lokomotyw połączonych przegubami. Niewątpliwie taka opcja także interesuje Ukraińców, którzy na swoim terytorium prowadzą wiele bardzo ciężkich pociągów.
CRRC chciało z kolei zainteresować Ukrzaliznycię silnymi sześcioosiowymi elektrycznymi lokomotywami, ale w wariancie nie sprzężonym. Zdaniem Chińczyków jest to tańsze rozwiązanie, a w razie potrzeby większej mocy, można po prostu sprzęgnąć dwie lokomotywy. Zdaniem Jewhena Krawcowa chińska propozycja jest interesująca, a lokomotywy zaoferowane przez Chińczyków lokomotywy są „nowoczesne i w krótkim czasie pomogły by znacząco zmienić sytuację taborową”. Dodał, że w proces produkcji mogłyby się zaangażować ukraińscy kooperanci, tacy jak np. Kriukiwska Fabryka Wagonów.
Plan Ukraińców zakłada zakup do 200 nowoczesnych elektrowozów do 2027. Na początku 2019 roku General Electric zakończył dostawy 30 lokomotyw spalinowych dla UZ.
Piszemy o tym tutaj.