Jak informuje portal „Skrzysko24.pl”, poseł Marzena Okła-Drewnowicz oraz poseł i były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk złożyli wspólną interpelację w sprawie likwidacji linii kolejowej nr 25 między Łodzią Kaliską a Dębicą na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna.
Spółka PKP PLK chce wyłączyć z eksploatacji około 2 tysięce kilometrów linii kolejowych. Wśród linii przeznaczonych do likwidacji znajduje się odcinek między Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem Kamienną, który znajduje się na linii nr 25 i ma 86 km. Posłowie Marzena Okła-Drewnowicz i Cezary Grabarczyk skierowali w tej sprawie interpelację do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Jak informują posłowie, 17 stycznia 2013 roku, PKP PLK wraz z marszałkiem woj. łódzkiego podpisali porozumienie w sprawie wspierania priorytetowych inwestycji w infrastrukturę kolejową w województwie. Za inwestycje te uznano m. in. rewitalizację i modernizację właśnie odcinka linii nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem. Jednak po miesiącu PKP PLK poinformowały o planach wyłączenia z eksploatacji wspomnianego odcinka linii 25.
„Warto w tym miejscu przypomnieć, że przebudowa odcinka Tomaszów Mazowiecki - Słomianka połączona z budową łącznicy do Centralnej Magistrali Kolejowej jest elementem projektu Kolei Dużych Prędkości w Polsce i jako taki stanowi, wraz całą trasą „Y”, fragment Kompleksowej Sieci Transportowej w ramach TEN-T, czyli Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Oznacza to, iż projekt został wcześniej uznany przez instytucje Unii Europejskiej oraz polski rząd za kluczowy, niezbędny do stymulowania wzrostu gospodarczego regionu, kraju i Europy w przyszłości.” – informują posłowie w interpelacji.
Linia kolejowa nr 25 łączy województwa łódzkie i podkarpackie i przebiega przez największe miasta województwa świętokrzyskiego. Na odcinku Skarżysko - Tomaszów Mazowiecki prowadzony jest ruch towarowy oraz przewozy pasażerskie w relacji Tomaszów Mazowiecki - Opoczno - Tomaszów Mazowiecki. „W latach 2010-2012 na przedmiotowym odcinku linii został wykonany duży zakres robót utrzymaniowo-naprawczych dotyczący między innymi mechanicznego oczyszczenia podsypki, podbicia toru, wymiany podkładów, odbudowy rowów bocznych oraz uzupełnienia podsypki tłuczniowej. Wykonanie powyższych robót pozwoliło na utrzymanie dotychczasowych parametrów techniczno – eksploatacyjnych linii a w przyszłości w miarę ich kontynuacji nawet ich podwyższenie” – czytamy w interpelacji.
Według posłów, wzdłuż linii działa 18 firm, z którymi Zakład posiada podpisane umowy na dzierżawę infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy, teren kolejowy), świadczenie usług diagnostycznych, utrzymania urządzeń srk oraz usług dostępu do urządzeń związanych z obsługą pociągów (w tym 1 umowa wojskowy tor bocznicy kolejowej WBK). „Firmy do prowadzenia swojej działalności celowo wybrały sąsiedztwo torów kolejowych ze względu na możliwość przewożenia przesyłek transportem kolejowym. Ponadto usytuowanie kilku dużych bocznic uniemożliwia wręcz korzystanie z innego transportu niż drogą kolejową, dlatego też przedsiębiorcy „skazani” są na kolej m.in. bocznica „GASPOL”. Z punktu widzenia przedsiębiorców istotnym jest również fakt zainwestowania dużych środków finansowych w uruchomienie swojej działalności i rozbudowę już istniejącej infrastruktury. Działające firmy bardziej liczyły się z „ekspansją” na tym odcinku aniżeli jej zamknięciem” – podkreślają politycy.
Posłowie podkreślają, że samorządy gminne są zainteresowane pozostawieniem tego odcinka linii kolejowej w eksploatacji. W roku 2010 samorząd miasta Skarżysko-Kamienna dofinansował zadanie związane ze zmianą kategorii przejazdu z A na B w ciągu ulicy Krakowska w wysokości 50% ogólnych kosztów.
„Ważnym elementem przemawiającym za pozostawieniem eksploatacji linii nr 25 na omawianym odcinku jest Strategia Rozwoju woj. świętokrzyskiego w do roku 2020. W strategii tej w związku z planowaną modernizacją linii 25 i linii nr 8 Warszawa – Kraków oraz modernizacją drogi S7 a także wolnymi terenami pod inwestycje w bezpośrednim sąsiedztwie węzła kolejowego Skarżysko-Kamienna przewidziana jest budowa terminalu przeładunkowego drogowo-kolejowego. W efekcie istnieje szansa stworzenia docelowo centrum logistycznego zaopatrującego województwa sąsiadujące z województwem świętokrzyskim. Powyższa strategia przewiduje również elektryfikację linii kolejowe nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna Tomaszów Mazowiecki” – informują posłowie.
Posłowie zwracają się do ministra z prośbą o udzielenie wyjaśnień w sprawie likwidacji linii oraz o odpowiedź na pytania: jakie były przesłanki powzięcia decyzji o czasowym wyłączeniu z eksploatacji tego odcinka linii nr 25 oraz jak kształtuje się wykorzystanie linii w ruchu bieżącym, zwłaszcza w zakresie transportu towarowego. Politycy chcą też widzieć, jaki wpływ będzie miało wstrzymanie eksploatacji odcinka na finansowanie i realizację projektu wpisanego do Kompleksowej Sieci Transportowej w ramach TEN-T.
Więcej