Zaawansowane prace na budowie linii tramwajowej do Fordonu, idąca pełną parą gruntowna rewitalizacja dworca kolejowego w Toruniu, Bydgoszcz-Toruń koleją w mniej niż trzy kwadranse. Efekty koordynowanego przez województwo przedsięwzięcie zmierzające do zintegrowania obu stolic województwa widać już gołym okiem.
- BiT-City to nasz największy projekt infrastrukturalny, na który pozyskaliśmy wsparcie w wysokości ponad pół miliarda złotych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Realizujemy go wspólnie z partnerami odpowiedzialnymi za poszczególne segmenty. Myślimy o kontynuacji, z ideą komunikacyjnego zintegrowania całego województwa – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
W ramach BiT-City trwa budowa linii tramwajowej do Fordonu, największej od lat bydgoskiej inwestycji infrastrukturalnej. Powstaje blisko 10 kilometrów torów, częściowo położonych na 530-metrowej estakadzie. Do obsługi nowych linii tramwajowych (zamówiono w bydgoskiej Pesie dwanaście nowoczesnych tramwajów.
Rozpędzona na dobre jest też przebudowa i modernizacja największego dworca kolejowego w Toruniu, założona tak, by została zachowana jego zabytkowa bryła. Będzie nowocześnie i funkcjonalnie, ale z zachowaniem oryginalnego charakteru. Na razie już wkrótce obsługa podróżnych i ruchu kolejowego przeniesie się tymczasowo do zrewitalizowanego już budynku dawnej poczty dworcowej – tak, by ekipy budowlane mogły rozpocząć kapitalny remont budynku głównego. Całość będzie gotowa w lipcu 2015.
Wiosną zakończyła się większość prac rewitalizacyjnych na kluczowej dla kolejowej części BiT-City linii nr 18 Bydgoszcz - Toruń. Na całym odcinku pociągi mogą już jeździć z prędkością 120 kilometrów na godzinę, co oznacza skrócenie czasu podróży do 40 minut. W lipcu zakończono ostatnie związane z tym przedsięwzięciem roboty – remont wiaduktu na tej trasie, usytuowanego na newralgicznym dla miejskiego system komunikacyjnego Torunia placu Armii Krajowej. W Bydgoszczy modernizacja „osiemnastki” łączy się z budową linii tramwajowej do Fordonu. Położona przy niej stacja Bydgoszcz Wschód, połączona windami i schodami z przystankiem tramwajowym na stawianej obecnie w tym miejscu estakadzie, będzie elementem zintegrowanej platformy przesiadkowej. Już przełożono tory pod to rozwiązanie, trwa przebudowa peronów.