W ramach nowej unijnej perspektywy finansowej władze samorządowe Bydgoszczy i Torunia planują utworzenie zintegrowanej taryfy łączącej oba miasta. Namiastka wspólnego biletu funkcjonuje już teraz.
Przed kilkoma dniami zaprezentowaliśmy na portalu Transport Publiczny plany inwestycyjne władz Bydgoszczy na perspektywę 2014-2020; planowany jest m.in. zakup aż 80 nowych tramwajów, budowa trzech nowych linii tramwajowych oraz kilku zintegrowanych węzłów przesiadkowych pomiędzy koleją i komunikacją miejską. Ambitne plany inwestycyjne na nową perspektywę mają też władze Torunia (przedstawimy je na naszym portalu w tym tygodniu). Natomiast niezależnie od planów „wewnątrzmiejskich”, istnieje też koncepcja utworzenia zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego „łączącego” Bydgoszcz i Toruń, pod nazwą System Bilet Metropolitalny (SBM).
Wspólny bilet i ITS-y
– Projekt ten obejmuje wdrożenie w komunikacji miejskiej Bydgoszczy, Torunia i połączeń kolejowych między tymi miastami zintegrowanej taryfy, jak też wspólnego systemu z dziedziny Inteligentnych Systemów Transportowych – informuje Rafał Grzegorzewski z Zarządu Dróg Miejskich i Transportu w Bydgoszczy.
W ramach tych działań, zmodernizowana zostanie cała infrastruktura związana z walidacją biletów, czyli kasowniki, biletomaty mobilne, komputery pojazdowe, wybudowane zostaną też nowe biletomaty stacjonarne. Całość objęta zostanie systemem informatycznym, umożliwiającym zarządzanie systemem taryfowo-biletowym na całym obszarze metropolitalnym. – Planowany system jest bardzo skomplikowany pod względem funkcjonalnym, jak też wymaga rozwiązania wielu problemów formalnych, prawnych, organizacyjnych i technicznych. Warto zaznaczyć, że projekt ten jest projektem pilotażowym, unikalnym w skali kraju i, w przypadku powodzenia, stanowić ma przykład dobrej praktyki w tej dziedzinie – dodaje Rafał Grzegorzewski.
Jedyna taka oferta w skali kraju
Należy zauważyć, że namiastka „wspólnego biletu” w układzie Toruń-Bydgoszcz funkcjonuje już obecnie. Oferta o nazwie „BiT City” pozwala na podróżowanie, z jednym biletem, pociągiem Przewozów Regionalnych pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem oraz komunikacją miejską w obu tych miastach (bądź tylko w jednym – w zależności od, wybranej przez podróżnego, konfiguracji biletu). W ofercie „BiT City” dostępne są bilety jednorazowe (umożliwiające jeden przejazd pociągiem i podróżowanie komunikacją miejską przez 60 minut) oraz miesięczne. Podobna oferta (ważna w pociągach Arrivy i w komunikacji miejskiej), o nazwie „Arriva WiT”, funkcjonuje w układzie pomiędzy Toruniem i Włocławkiem.
Są to jedyne obecnie w skali kraju oferty, w przypadku których z jednym biletem istnieje możliwość podróżowania pociągiem i komunikacją miejską w miastach nie przylegających do siebie (nie zawierających się w obrębie jednej aglomeracji). W przyszłym roku podobna oferta zostanie wdrożona (m.in. pomiędzy Krakowem i Tarnowem) w woj. małopolskim, w ramach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Z kolei samorządowcy z woj. łódzkiego deklarują, że oferta Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego zostanie w najbliższym czasie rozszerzona także na ośrodki spoza aglomeracji łódzkiej – m.in. Łask, Zduńską Wolę i Sieradz.
Co najmniej od kilku lat istnieją podobne plany na terenie woj. dolnośląskiego, gdzie integracja taryf pomiędzy różnymi miastami miałaby powstać w ramach projektu Dolnośląskie Koleje Dojazdowe. Na razie jednak projekt ten wyhamował.
Kongres Transportu Publicznego co roku gości w innej aglomeracji. Pierwszy odbył się w Warszawie, druga edycja tego wydarzenia miała miejsce w Poznaniu, 9 października 2013 r., a w 2014 r. roku natomiast wydarzenie będzie miało miejsce w Bydgoszczy. Kongres jest okazją do wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami organizatorów transportu publicznego w, ośrodkach miejskich i regionach oraz przewoźników, a także organizacji zrzeszających te podmioty. W krótkim czasie stał się on najpopularniejszym miejscem spotkań biznesu, samorządowców, jak również przedstawicieli władz i urzędów centralnych, zainteresowanych rozwojem nowoczesnego transportu publicznego. Co roku dyskutowane są problemy i szanse stojące przed podmiotami zaangażowanymi w proces tworzenia usług spełniających wymogi nawet najbardziej wymagających pasażerów.
W tym roku w trakcie Kongresu zostanie podjęta tematyka:
-
Potrzeby komunikacyjne pasażerów, mieszkańców i kierowców,
-
BiT City, czyli jak zbudować metropolię?
-
Koszty, procedury, oszczędności w zamawianiu usługi transportu publicznego
-
Jak stworzyć doskonały system informacji pasażerskiej i dystrybucji biletów - kryteria wyjściowe i możliwości,
-
Nowoczesne pojazdy - granica racjonalności w inwestowaniu. Używany diesel, czy nowy autobus elektryczny?
-
Zintegrowane inwestycje terytorialne - nowe narzędzie w rękach samorządów.
Wszystko o Kongresie Transportu Publicznego