NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Bursztynowy Korytarz nie przez tunel w Łupkowie

| Michał Szymajda 30.03.2016 63

Bursztynowy Korytarz nie przez tunel w Łupkowie
Tunel kolejowy w Łupkowie od strony słowackiejKFG, wikipedia, licencja CC
Ministerstwa transportu Polski, Węgier, Słowenii i Słowacji chcą utworzenia transgranicznego korytarza transportowego, który ułatwiłby transport towarów koleją. Nie ma w nim jednak miejsca na wykorzystanie przejścia granicznego pomiędzy Łupkowem a Medzilaborcami.
Łupkowski tunel, znajdujący się na granicy Bieszczad i Beskidu Niskiego, jest fragmentem linii nr 107 prowadzącej z Nowego Zagórza do Łupkowa. Liczący 416 metrów długości przejazd pod wzniesieniem jest jedynym takim przejściem granicznym w Polsce. Liczący ponad 140 lat cud inżynierii nie jest jednak obecnie wykorzystywany w żaden sposób. Ostatnie złote czasy przejście przeżywało w latach 2010–2011, kiedy ze względu na zerwanie mostu nad Popradem zablokowane było przejście graniczne w Muszynie. Na ten okres datuje się też ostatnie rozkładowe pociągi łączące Zagórz i Łupków ze słowackimi Medzilaborcami. Później ruch przez tunel ustał niemal zupełnie.

Pasażerskie – tak, towarowe – nie

Od majowego weekendu do Łupkowa, tuż przed granicą ze Słowacją, ponownie dojadą pociągi z Zagórza. Podkarpackie samorządy położone wzdłuż linii 107 dyskutują jednak ze Słowakami o możliwości powrotu choćby weekendowych pociągów transgranicznych. Być może stanie się to nawet w tym roku. Na wznowienie ruchu towarowego przez Łupków, Medzilaborce i dalej w kierunku Koszyc widoków jednak nie ma.

– Obecnie nie prowadzimy przez tunel w Łupkowie przewozów towarowych, zainteresowanie takimi przewozami z południowo-wschodniej Polski na Słowację jest zerowe – powiedział Michał Wyciślik z biura prasowego PKP Cargo.

Szansa na wykorzystanie górskiego przejścia granicznego pojawia się wraz z planami utworzenia Bursztynowego Korytarza, który ułatwiłby transport towarów z Węgier, Słowenii, Słowacji i Polski. PKP PLK nie planuje jednak ożywienia ruchu w Łupkowie.

Korytarz Bursztynowy nie wpłynie na ożywienie przejścia granicznego


– Dotychczas nie było zakładane włączenie tunelu w Łupkowie do nowego korytarza towarowego nr 11, zwanego „Bursztynowym”. Jeżeli zostanie utrzymany aktualnie proponowany orientacyjny przebieg korytarza, to nie będzie on wykorzystywał tunelu w Łupkowie, gdyż do przebiegu korytarza zaplanowano już włączenie dwóch przejść granicznych – Zwardoń i Muszynę. Jednak obecnie w Komisji Europejskiej i w PKP PLK S.A. dopiero trwają analizy, które pozwolą na podjęcie ostatecznych decyzji które odcinki linii kolejowych zostaną włączone do nowego korytarza towarowego – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Więcej o Bursztynowym Korytarzu przeczytasz TUTAJ.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PLP PLK (6)
(268)

Więcej z regionu:

Podkarpackie (490)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

PLP PLK (6)
(268)

Wiecej z regionu:

Podkarpackie (490)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5