Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Budowa Ygreka ruszy już za 8 lat?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-09-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/Robert Wyszyński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Budowa Ygreka ruszy już za 8 lat?
Mimo decyzji ministra Nowaka o zaniechaniu budowy linii Kolei Dużych Prędkości „Ygrek” w najbliższych latach, projekt wcale nie został zamknięty. Co więcej, nowy harmonogram, do którego dotarł „Rynek Kolejowy”, przewiduje rozpoczęcie budowy linii już w 2020 roku.

– Zamrażamy wszelkie prace nad KDP po wykonaniu studium do roku 2030 – te słowa, przekazane "Rynkowi Kolejowemu" przez Sławomira Nowaka, ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w grudniu 2011 roku, wywołały burzę. Według słów ministra, natychmiast zamknięte miało zostać Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP PLK. – Stawiamy na ogromny plan modernizacji polskiej kolei do roku 2030. Koncentrujemy się na modernizacji tego co mamy, a nie realizacji marzeń kolejarzy, jakimi są KDP – mówił minister.

W niedługim czasie ministerstwo zaczęło łagodzić swoje stanowisko względem linii Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław. Za jej budową lobbują m. in. samorządowcy z woj. łódzkiego i Dolnego Śląska, a w Łodzi rozpoczęły się prace przy budowie nowego dworca, konstruowanego – mimo wszystko – głównie z myślą o przyszłej linii Kolei Dużych Prędkości.

Prace studialne trwają

– Nie zostały zawieszone przygotowania do budowy Kolei Dużych Prędkości. Przygotowywane są studia największych węzłów kolejowych także pod tym kątem.  Prowadzone są również studia powiązań KDP z krajami sąsiednimi. Jak tylko pojawią się środki, umożliwiające finansowanie budowy tej sieci, to te plany się przydadzą – powiedział w tym tygodniu podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy wiceminister transportu Andrzej Massel.

Na wspomniane przez ministra Massela prace studialne przeznaczone będą duże kwoty. Projekt przygotowań do budowy linii „Ygrek” miał początkowo pochłonąć 291 milionów złotych. Okrojono go m. in. z konieczności wykupu gruntów, ale i tak koszty kwalifikowane wyniosą 83 mln złotych, w tym dofinansowanie unijne (70 mln).

Nowy harmonogram

„Rynek Kolejowy” dotarł do jeszcze nieoficjalnej, ale już wstępnie opracowanej przez PKP PLK, propozycji nowego harmonogramu budowy linii KDP. Jako pierwsi przedstawiamy nowy harmonogram przygotowań do uruchomienia eksploatacji kolei dużych prędkości do roku 2030 zakładający wykorzystanie tworzonej obecnie dokumentacji:

  1. Zakończenie realizacji prac studialnych i analitycznych: II połowa 2013 – I połowa 2015 r.
  2. Przetarg na dokumentację geodezyjną – mapy do celów projektowych: II połowa 2013 – I połowa 2014 r.
  3. Podpisanie umowy na dokumentacje geodezyjną: I połowa 2014 r.
  4. Realizacja umowy na dokumentację geodezyjną: I połowa 2014 – II połowa 2016 r.
  5. Przetarg na dokumentację projektową wraz z decyzjami lokalizacyjnymi i pozwoleniem na budowę: II połowa 2016 – I połowa 2017 r.
  6. Podpisanie umowy na dokumentację projektową: I połowa 2017 r.
  7. Realizacja umowy na dokumentację projektową: I połowa 2017 – II połowa 2019 r.
  8. Przetarg na realizację robót budowlanych: 2020 r.
  9. Podpisanie umowy na realizację robót: II połowa 2020 r.
  10.  Realizacja robót budowlanych: lata 20212028
  11. Odbiory, testy, dopuszczenia linii Y: I połowa 2029 – I połowa 2030 r.

Więcej informacji o nowym harmonogramie budowy linii „Ygrek” będzie można przeczytać w najbliższym numerze miesięcznika „Rynek Kolejowy”. Zapraszamy do Empiku i prenumeraty!

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP

Koleje Dużych Prędkości

Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP

lp, Rynek Kolejowy 18 września 2015

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

Infrastruktura

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

jm/rc, Rynek Kolejowy 06 marca 2014

Łódzkie: Konsultacje strategii okazją do zabiegania o KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP

Koleje Dużych Prędkości

Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP

lp, Rynek Kolejowy 18 września 2015

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

Infrastruktura

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

jm/rc, Rynek Kolejowy 06 marca 2014

Łódzkie: Konsultacje strategii okazją do zabiegania o KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5