Partnerzy serwisu:
Biznes

Brakuje maszynistów. „Czy proces szkolenia musi trwać tak długo?”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
04-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Brakuje maszynistów. „Czy proces szkolenia musi trwać tak długo?”
fot. Lichen99, lic. CC BY-SA 4.0.
Jedną z barier rozwoju przewoźników kolejowych okazują się kwestie kadrowe. Proces szkolenia jest bowiem długotrwały, a zatem i drogi. Problem potęguje fakt, że chętnych do nauki w szkołach kolejowych jest niewielu, czemu jednak trudno się dziwić, bo ułatwienia dla ich absolwentów są relatywnie niewielkie.

Kwestie pracownicze są dziś jednym z istotniejszych problemów branży kolejowej. Potwierdził to podczas Kongresu Transportu Intermodalnego Paweł Pucek, członek zarządu ds. sprzedaży w DB Cargo Polska. Mówił także o inicjatywie grupy przewoźników, która chciałaby wprowadzenia zmian prawnych skutkujących skróceniem czasu niezbędnego do uzyskania uprawnień maszynisty.

DB Cargo: Pracownicy to dla przewoźników bariera nr 1

– Jeśli sięgniemy do lat minionych, to widzimy, że istniał wypracowany system szkolenia maszynistów, który był sprawdzony i jasno określony. Funkcjonował przez wiele lat, podczas których maszyniści prowadzili różne lokomotywy, których obsługa wymagała o wiele większej wiedzy niż w przypadku pojazdów współczesnych – przypomniał. Zwrócił uwagę, że mimo technicznego ułatwienia prowadzenia pociągu dziś proces rekrutacji nowych kadr zorganizowany jest tak, że przyszły maszynista musi szkolić się dwa lata, a po 24 miesiącach może dowiedzieć się wraz z jego pracodawcą, że do zawodu się nie nadaje. Zdarza się również, że przed zdobyciem uprawnień kandydat sam rezygnuje z wybranej wcześniej ścieżki, co z punktu widzenia przewoźnika należy traktować jako koszt.

Przedstawiciel DB Cargo Polska postulował więc zmiany prawne, które doprowadziłyby do stworzenia systemu umożliwiającego łatwiejsze pozyskanie pracowników pełniących funkcję maszynisty. – Dziś pracownicy to bariera numer jeden: bardzo trudno pozyskać wykwalifikowaną kadrę, a ta, która jest już na rynku, przemieszcza się od jednego pracodawcy do drugiego – diagnozował sytuację prelegent.

Paweł Pucek podkreślał przy tym, że maszyniści zmieniają pracę ze względu na kwestie płacowe czy socjalne, ale nie tylko. Atrakcyjne dla nich może być też samo miejsce pracy – rozumiane i jako lokalizacja bazy pracodawcy, i jako lokomotywa, którą pracownik będzie obsługiwać. Zaznaczył przy tym, że problem z pozyskaniem odpowiedniej liczby maszynistów ma charakter ogólnokrajowy i nie ogranicza się do sytuacji jednego czy dwóch przewoźników, a dotyka całej branży.

UTK: Trzeba usprawnić system szkolnictwa branżowego

Sprawę tę poruszył także Radosław Pacewicz, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Myślę, że problem ten zaczyna się na poziomie edukacji zawodowej. Chętnych do techników i szkół zawodowych, którzy potem pracowaliby na kolei, jest mało – zwrócił uwagę uczestnik pierwszej debaty dzisiejszego Kongresu. Zauważył także, że brakuje rozwiązań systemowych, które sprzyjałyby takiemu wyborowi szkoły.

– Co stoi naprzeciw temu, by ktoś po pięciu latach nauki po drobnym przeszkoleniu mógł zostać maszynistą? – pytał przedstawiciel UTK. – Dziś taka osoba może dopiero podejść do egzaminu na licencję, co daje zysk miesiąca czy półtora względem kogoś, kto nie chodził do takiej szkoły – opisywał. Podkreślał jednocześnie, że Urząd, choć może wspierać różne inicjatywy, musi przede wszystkim dbać o przestrzeganie istniejących zapisów prawnych.

Tym niemniej UTK prowadzi obecnie prace nad rozwiązaniem problemów szkolnictwa kolejowego. – Zastanawiamy się, w jaki sposób przy pomocy środków unijnych ulepszyć ten system, zaczynając od materiałów dydaktycznych, a kończąc na współpracy ze środowiskiem – stwierdził Radosław Pacewicz. Dodał bowiem, że docierają do niego sygnały ze strony szkół, że przewoźnicy czy zarządcy infrastruktury nie chcą udostępniać swoich pracowników placówkom dydaktycznym, co utrudnia proces edukacji.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Będą podwyżki w DB Cargo Polska, ale spór trwa

Biznes

Będą podwyżki w DB Cargo Polska, ale spór trwa

Jakub Madrjas 22 lutego 2023

Nowe uniwersalne wagony towarowe DB gotowe do produkcji seryjnej

Infrastruktura

KE wszczyna dochodzenie w sprawie pomocy dla DB Cargo

Prawo i polityka

KE wszczyna dochodzenie w sprawie pomocy dla DB Cargo

Przemysław Farsewicz 14 lutego 2022

DB Cargo Polska z przetargiem na cztery lokomotywy wielosystemowe

Tabor i technika

Medal Europejski dla DB Cargo Polska

Infrastruktura

Medal Europejski dla DB Cargo Polska

inf. pras 26 czerwca 2020

Zobacz również:

Będą podwyżki w DB Cargo Polska, ale spór trwa

Biznes

Będą podwyżki w DB Cargo Polska, ale spór trwa

Jakub Madrjas 22 lutego 2023

Nowe uniwersalne wagony towarowe DB gotowe do produkcji seryjnej

Infrastruktura

KE wszczyna dochodzenie w sprawie pomocy dla DB Cargo

Prawo i polityka

KE wszczyna dochodzenie w sprawie pomocy dla DB Cargo

Przemysław Farsewicz 14 lutego 2022

DB Cargo Polska z przetargiem na cztery lokomotywy wielosystemowe

Tabor i technika

Medal Europejski dla DB Cargo Polska

Infrastruktura

Medal Europejski dla DB Cargo Polska

inf. pras 26 czerwca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5