NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Borys: Railpoola też powołał państwowy fundusz

| Jakub Madrjas 17.05.2016 249

Borys: Railpoola też powołał państwowy fundusz
prezes PFR Paweł Borys i prezes Pesy Tomasz Zaboklicki fot. RK
Borys: Railpoola też powołał państwowy fundusz
Borys: Railpoola też powołał państwowy fundusz
Utworzony przez Pesę i Polski Fundusz Rozwoju pool taborowy RCP ma swój wzór – firmę Railpool. Jak podkreśla prezes PFR Paweł Borys, ona również została powołana przez państwowy fundusz, więc polska inicjatywa nie powinna dziwić.
W ciągu dwóch lat spółka Rail Capital Partners ma zaoferować przewoźnikom towarowym osiem lokomotyw Gama z silnikiem dojazdowym. Umowa wspólników została podpisana wczoraj przez Pesę i Polski Fundusz Rozwoju. Więcej na temat pierwszego polskiego poolu taborowego piszemy tutaj.

Przykład z Niemiec

Utworzony przez Pesę i Polski Fundusz Rozwoju pool taborowy RCP ma swój wzór – firmę Railpool. Jak podkreśla prezes PFR Paweł Borys, ta znana firma też została powołana przez państwowy fundusz, więc polska inicjatywa nie powinna dziwić. Jak tłumaczył dziennikarzom Borys, branża kolejowa może być jedną z dźwigni rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. O dobrych perspektywach świadczy ponad 60 mld euro ze środków unijnych, które mają zostać zainwestowane w infrastrukturę do 2023 roku.

Perspektywy samego poolu RCP jego zdaniem wzmacnia fakt, że średni wiek lokomotyw towarowych w Polsce to 35–40 lat, w związku z czym w najbliższych latach kilkaset z nich będzie wymagać wymiany. Wątpliwości może budzić jednak to, że polski państwowy fundusz angażuje się tak intensywnie w prywatne przedsięwzięcie biznesowe. Zdaniem prezesa PFR nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ jest to model znany z największych europejskich rynków. – W 2008 roku nasz niemiecki odpowiednik – KfW – powołał spółkę Railpool, która do dziś osiągnęła dużą skalę działalności. Wierzymy, że podobny sukces czeka też RCP – powiedział Borys.

Długofalowy plan

Szef marketingu rynku lokomotyw Pesy Ireneusz Kozłowski, który odpowiada w Pesie za ten projekt zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt. Według wszystkich deklaracji, obecna perspektywa finansowa UE będzie ostatnią, w której Polska otrzyma tak duże środki. – Po 2023 samorządy i przewoźnicy będą musieli znaleźć inne źródła finansowania taboru – mówi Kozłowski. Do tego czasu powołany teraz Rail Capital Partners ma osiągnąć odpowiednią skalę działalności, by móc realnie uczestniczyć w tym procesie oferując także przewoźnikom pasażerskim tabor na wynajem jako alternatywę dla kupna. Zdaniem Pawła Borysa docelowy potencjał poolu ma być podobny do pozostałych przedsiębiorstw tego typu w Europie i liczyć od 150 do 300 sztuk taboru.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bydgoszcz (653)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bydgoszcz (653)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5