NUMER 10/2019
NUMER 10/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trzy dekady zmian na kolei
szukaj
Śledź nas:

Bittel: Po nadrobieniu zapóźnień kolej nie będzie potrzebować specjalnego wsparcia

| Kasper Fiszer / Łukasz Malinowski 09.10.2019 31

Bittel: Po nadrobieniu zapóźnień kolej nie będzie potrzebować specjalnego wsparcia
fot. RK
Kolej może zaproponować pasażerom i nadawcom ładunków ofertę na tyle atrakcyjną, że nie będzie potrzeby specjalnego wspierania jej przez rząd – przekonuje Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Szerokie działania inwestycyjne prowadzone obecnie mają zaś związek z koniecznością nadrobienia wieloletnich zaniedbań. Po zakończeniu wielkiego programu inwestycyjnego transport szynowy ma mieć jednak bardzo dobrą pozycję konkurencyjną.
– Polska kolej to wielka i potężna instytucja, która w mojej ocenie przy dobrym zarządzaniu może poradzić sobie sama i nie potrzebuje specjalnego wsparcia – mówił podczas Kongresu 590 Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Rządowa pomoc jest natomiast, jego zdaniem, konieczna na etapie odbudowy. Stwierdził bowiem, że wieloletnie niedoinwestowanie i niedocenianie roli, jaką pełni transport szynowy, doprowadziło do wprowadzenia w struktury kolei dysfunkcji. – Musimy to teraz nadrabiać, a wiąże się to z kosztownymi procesami inwestycyjnymi – tłumaczył.

Polska kolej wkracza w erę cyfrową

– Warto przypominać, że wartość programu inwestycyjnego to 110 mld zł. To wydarzenie bez precedensu, które dobrze obrazuje, jaki kierunek wobec kolei obrał rząd – ocenił. Dodał przy tym, że wiele z podejmowanych działań ma charakter innowacyjny i przenosi polską kolej w erę cyfrową. Wskazał tu np. na instalację urządzeń systemu ERTMS czy GSM-R. – To przekłada się też na producentów, którzy do tych systemów muszą dostosowywać tabor, a w związku z tym podnosić jego jakość, stosując nowoczesne urządzenia – przekonywał.

Andrzej Bittel podkreślił także wagę rozwiązań z dziedziny logistyki, które mają usprawnić zarówno przewóz pasażerów, jak i towarów. Mówił, że we wszystkie działania idące w tym kierunku zaangażowany jest rząd, który finansuje niezbędne inwestycje. Podkreślał także dobrą jakość projektów PKP SA, np. dworców systemowych. – Mają one być praktyczne, innowacyjne, niskokosztowe – wymieniał, zwracając uwagę na zastosowane nowoczesne technologie, m.in. z zakresu fotowoltaiki.

Przewozy towarowe oferowane jako usługa logistyczna „od drzwi do drzwi”

Wiceminister zaznaczył przy tym, że działania na rzecz rozwoju kolei nie mogą skupiać się wyłącznie na sektorze pasażerskim, a aktualny Krajowy Program Kolejowy zawiera dużo elementów, które mają wesprzeć ruch towarowy. Najważniejsze z nich to poprawa przepustowości linii kolejowych oraz podniesienie dopuszczalnej długości i masy pociągów. – Daniem sobie szansy na zwiększenie potoku ładunków będzie zaś poprawa prędkości handlowej do poziomu średniej europejskiej – ocenił.

– Do tego muszą powstawać miejsca, w których pociągi można załadować i rozładować. Prowadzimy więc z PKP SA i PKP Cargo działania związane z terminalami. Modernizujemy też przejścia graniczne i idziemy w kierunku interoperacyjności – wymieniał. Przeniesieniu części ładunków z dróg na kolej ma sprzyjać także myślenie o transporcie w kategoriach usługi logistycznej, tj. zapewnienie przewozu „od drzwi do drzwi”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Rzeszów (209)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Rzeszów (209)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2019
NUMER 10/2019
Numer 10/2019 miesięczniku "Rynek Kolejowy" ma rekordową objętość - aż 180 stron! Tematem numeru jest podsumowanie trzech dekad kolei w wolnej Polsce. Nie brakuje też jednak innych interesujących materiałów. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5