NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Bittel: Nowy system sprzedaży biletów ułatwi dostęp do kolei

| Jakub Madrjas 23.09.2020 98

Bittel: Nowy system sprzedaży biletów ułatwi dostęp do kolei
Fot. magro_kr
Przed miesiącem poseł Franciszek Sterczewski zwrócił uwagę na poważny problem dotyczący sprzedaży biletów PKP Intercity – przewoźnik wbrew zaleceniom epidemicznym grupuje pasażerów w jednej części pociągu. W odpowiedzi na jego interpelację wiceminister Andrzej Bittel informuje, że trwają prace nad zmianą tego algorytmu. Podaje też szczegóły założeń dla nowego systemu sprzedaży biletów kolejowych.
– System komunikacji zbiorowej w Polsce od lat wymaga reform, które umożliwią dostosowanie jakości oferowanych usług do wymogów i standardów XXI wieku. W związku z tym również konieczne są zmiany w organizacji polskiej kolei, a wśród wielu jej aspektów algorytmy odpowiadające za sposób przydziału miejsc podróżnym w pojazdach zarządzanych przez PKP Intercity – napisał w interpelacji poseł Koalicji Obywatelskiej Franciszek Sterczewski zwracając uwagę, że system przydziela miejsca tak, by sukcesywnie zapełniać wagony.

– Skutkuje to nierzadko maksymalnym wypełnieniem części wagonów, podczas gdy inne pozostają puste bądź wypełnione tylko w niewielkim stopniu. Rzeczniczka przewoźnika twierdzi, że podróżni w mogą zgłaszać uwagi i prośby do obsługi pociągu, jednak w praktyce rzadko są one realizowane. Problem z takim sposobem przydziału miejsc uwidocznił się szczególnie w okresie pandemii, gdy poszczególnym podróżującym zależy na zachowaniu odległości od innych osób – zaalarmował poseł.

PKP Intercity wciąż pracuje nad rozwiązaniem problemu grupowania pasażerów

Jak dodaje, obecny algorytm jest od dawna krytykowany przez ekspertów. – Zarzuca się mu archaiczność, brak elastyczności i niedostosowanie do wymagań współczesności. Przy tym system ten jest zaprojektowany i obsługiwany przez spółkę PKP Informatyka, a zatem znacząco tańszy niż inne dostępne w ramach wolnego rynku. Wydaje się, że niższa od rynkowej cena jest jego najważniejszą zaletą. Co więcej, dostępne są systemy odpowiadające wyzwaniom współczesności, oparte na wiedzy i technologii z aktualnego tysiąclecia, które wykorzystuje się do obsługi rezerwacji biletów na samolot, autobus czy do kina – zwraca uwagę poseł, pytając o planowane przez Ministerstwo Infrastruktury działania zmierzające do usprawnienia obsługi rezerwacji miejsc.

Jak czytamy w odpowiedzi sekretarza stanu w ministerstwie Andrzeja Bittela, system sprzedaży biletów i powiązana z nim metodologia przydziału miejsc dla pasażerów są stale rozwijane i rozbudowywane o nowe moduły funkcjonalne. Minister wymienia tu Pakiet Podróżnika i Wspólny Bilet, graficzną rezerwację miejsc w kanale internetowym e-IC czy prezentację informacji o zajętości pociągu oraz otwarte interfejsy do nowych systemów obsługujących nowoczesne kanały sprzedaży poprzez strony www oraz aplikacje mobilne. Jak informuje, “trwają prace nad rozwiązaniami, które mają na celu zmianę obecnego algorytmu rezerwowania miejsc w pociągach i zapewnienie równomiernego rozmieszczania pasażerów w całym składzie pociągu”. Niestety, nie zostały podane żadne terminy wprowadzenia tych zmian.

Są szczegóły nowego systemu sprzedaży

Wiceminister podaje też więcej szczegółów na temat nowego systemu sprzedaży biletów. Jak informowaliśmy, PKP Intercity i PKP Informatyka planują wspólnie jego budowę – ogłoszono już dialog techniczny w tej sprawie, a projekt został zgłoszony do Krajowego Planu Odbudowy.

– Nowy system ma na celu zaoferowanie pasażerom zupełnie nowych funkcjonalności, które dotychczas nie były oferowane, co ułatwi dostęp do kolei jako środka transportu – pisze minister Bittel, wymieniając kilka z nich:

  • funkcjonalność blokowania miejsc w pociągach, co pozwoli na dynamiczne blokowanie miejsc w pociągach z rezerwacją. Wzmocni to bezpieczeństwo podróżnych, gdyż przewoźnik będzie mógł na bieżąco planować i reagować na popyt na miejsca oraz w sytuacjach takich jak obecnie precyzyjnie planować rozmieszczenie pasażerów w pociągu; 
  • algorytm przydzielania miejsc, pozwalający na bardziej równomierne rozmieszczenie pasażerów w pociągu w celu zachowania odstępów między pasażerami, przy jednoczesnym spełnieniu preferencji pasażerów;
  • pełne wspieranie procesu zdalnego zakupu biletu przez podróżnego – maksymalna automatyzacja procesów w celu wyeliminowania kontaktu z kasjerem;
  • obsługa posprzedażowa w kanale internetowym biletów zakupionych w innych kanałach sprzedaży, rozbudowa funkcjonalności zwrotów – automatyczne zwroty bez odstępnego w przypadku odwołania pociągu;
  • proponowanie zawsze najkorzystniejszej podróży przy zadanych przez podróżnego parametrach – podróż najszybsza, najtańsza, z najmniejszą liczbą przesiadek; 
  • funkcjonalności związane z informacją pasażerską (przekazywanie informacji posiadaczom biletów np. odnośnie regulacji sanitarnych; informacje o zajętości pociągu, opóźnieniach); 
  • funkcjonalność centralnej bazy biletów kolejowych, co pozwoli na globalne planowanie popytu i podaży w transporcie kolejowym. Pozwoli także na precyzyjne kontrolowanie biletów i skuteczniejszą eliminację przejazdów bez wykupionego biletu.
– Proponowane elementy przyczynią się do wzmocnienia atrakcyjności kolei jako środka transportu oraz wpłyną pozytywnie na wzrost bezpieczeństwa i efektywności wykorzystania transportu kolejowego. Większe wykorzystanie transportu kolejowego przyczyni się do wzrostu mobilności społeczeństwa, a możliwość łatwej integracji z innymi systemami zwiększy multimodalność transportu kolejowego poprzez oferowanie jego wykorzystania wspólnie z transportem kołowym czy lotniczym – podsumowuje Andrzej Bittel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44803)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44803)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5