Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bittel, Mamiński, Szarata: Zbudujemy KDP w Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bittel, Mamiński, Szarata: Zbudujemy KDP w Polsce
fot. FlickrLickr, lic. CC BY 2.0, Wikipedia
Kolej dużych prędkości będzie obsługiwała przede wszystkim Centralny Port Lotniczy, nie ograniczy się jednak do tego zadania. Warunkiem sukcesu jest jak najsilniejsza integracja z istniejącą siecią kolejową, obejmująca wjazd pociągów dużej prędkości na linie konwencjonalne i odwrotnie – uznali uczestnicy debaty podczas Kongresu 590 w Rzeszowie. Ułatwieniami dla dojeżdżających na lotnisko ma być umiejscowienie stacji tuż obok terminalu oraz możliwość dokonania odprawy bagażu jeszcze w pociągu. Zdania na temat optymalnej prędkości są jednak rozbieżne.

– Trzeba precyzyjnie zdefiniować, co rozumie się pod pojęciem KDP – rozpoczął wystąpienie prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Jak stwierdził, sam zawsze był zwolennikiem prędkości nieprzekraczającej 250 km/h. Według prezesa wznowienie prac nad KDP to nie konsekwencja postanowienia o budowie CPK, lecz dwie równoległe decyzje. – Prawdopodobnie nie trzeba było czekać na CPK, ale wcześniej nikt nie podjął stosownych decyzji, choć przygotowano studium wykonalności. W ostatnich miesiącach Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa odkurzyło te materiały i przystąpiło do działań – dodał.

Kontrowersje w sprawie prędkości

Według Mamińskiego nad opłacalnością inwestycji w KDP o prędkości 300-350 km/h w granicach Polski należałoby się mocno zastanowić. – Oznaczałoby to większe nakłady zarówno na infrastrukturę, jak i na tabor – uzasadnił prezes PKP SA. Pewne pozostaje, że CPK musi być wyposażony w możliwość dojazdu koleją o parametrach wyższych, niż te, którymi dysponuje obecna infrastruktura. – Przy realnych nakładach sił i środków ta kolej powstanie, a na istniejących już liniach będzie można osiągać zbliżone prędkości – dodał Mamiński. Według jego wiedzy decyzja o budowie infrastruktury powyżej 250 km/h nie została jeszcze podjęta.

– Koszty budowy i utrzymania w przypadku kolei powyżej 250 km/h są niewspółmiernie wyższe. Budując linie o wyższych prędkościach, budujemy całkowicie nową infrastrukturę, która nie będzie współgrała z obecną. W Niemczech czy Francji szybką kolej buduje się między skupiskami zamieszkanymi przez 5 lub nawet 15 milionów ludzi, a Polsce taki potencjał występuje chyba tylko na Śląsku – dodał prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Innego zdania był dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata. – Można spotkać się z twierdzeniami, że przy prędkości 250 i 350 km/h nakłady inwestycyjne w przypadku płaskiego terenu są porównywalne – choć trzeba pamiętać, że pobór mocy przez tabor przy wyższych prędkościach jest o wiele większy. Jeśli koszty inwestycyjne nie są znacząco wyższe, można więc myśleć o wyższych prędkościach – zasugerował. Jak dodał, być może za kilka lat polskie firmy będą w stanie wyprodukować pociągi rozwijające prędkość 300 km/h.

Nie izolować linii dużych prędkości

– Kolej zawsze jest elementem pozwalającym wzmocnić rozwój gospodarczy poprzez poprawę dostępności transportowej. Samochód nie zawsze odgrywa taką rolę – przypomniał prof. Szarata. Z punktu widzenia profesora w trosce o efektywność przyszłej KDP należy zadbać przede wszystkim o jej integrację z koleją regionalną oraz innymi gałęziami transportu.

– KDP nie może być wyłączonym korytarzem samym dla siebie – powinna zostać bardzo ściśle powiązana z otoczeniem. Chodzi o dojazdy do jej stacji, wykorzystywanie poszczególnych fragmentów przez połączenia regionalne na wzór modelu niemieckiego oraz o dodatkowe powiązania z systemem drogowym, w tym z komunikacją autobusową. Jeśli przyjmiemy takie rozwiązania i zapewnimy nowoczesny tabor, użytkownicy systemu sami się znajdą – przewidywał uczony.

Pasażerowie myślą racjonalnie

Prof. Szarata podał w wątpliwość twierdzenia o trudnościach w przekonaniu pasażera do środka transportu, do którego raz stracił zaufanie. – Użytkownicy systemu transportowego zachowują się racjonalnie. Jeśli dany sposób poruszania się będzie szybki, sprawny i relatywnie tani, podróżnych nie zabraknie – stwierdził, podając przykład powstałej niedawno Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce. – Poza tym zmienia się społeczne postrzeganie kolei. Badania ankietowe wśród użytkowników systemu transportowego pokazują, że nawet ci, którzy korzystają z niej rzadko, zauważają, że ogromny potencjał kolei zaczyna być wykorzystywany. To ogromny plus – przekonywał profesor.

Naukowiec brał w minionych latach udział w opracowywaniu studium wykonalności dla KDP. Planów budowy CPK jeszcze wówczas nie było. – Pojawiła się nowa zmienna, którą trzeba wprowadzić do prognoz. Zadziała zasada synergii: KDP razem z CPK utworzą świetny mechanizm, wzajemnie się napędzając – optymistycznie założył prof. Szarata. Zwrócił też uwagę na kwestię funkcjonalności obiektu. – Powinno się zastosować rozwiązanie znane choćby z Frankfurtu: pociąg podjeżdża tam dosłownie pod sam terminal. Bardzo proste rozwiązanie, ogromna przepustowość, ogromne możliwości przewozowe, sprawdzona technologia infrastruktury i pojazdów – wszystko to powinno przynieść dobry efekt – zakończył.

Odprawa lotnicza w pociągu?

Członek zarządu PKP SA Andrzej Olszewski zapewnił, że program inwestycji dworcowych będzie współgrał z planami PKP PLK dotyczącymi budowy nowych i modernizacji istniejących linii z myślą o CPK. – Plan do 2023 r. obejmuje ok. 200 dworców. Wybieramy je tak, by ich modernizacja uzupełniała się z inwestycjami torowymi PKP PLK. Szacujemy wartość tego programu na 1,4 mld zł. Jeśli PKP PLK będzie budować nowe linie i remontować istniejące, które będą służyć przyszłemu CPK, i my będziemy w tym uczestniczyć – zapowiedział. Nie odpowiedział jednak na pytanie o zaangażowanie spółki w projektowanie infrastruktury samego CPK.

Podróż pociągiem do CPK będzie rozpoczynała się na lokalnym dworcu kolejowym. – Od kiedy otwarcie mówi się o CPK, nie o CPL, kolej zadeklarowała, że chce włączyć się w proces odprawy podróżnych – stwierdził prezes Mamiński, zaznaczając, że to właśnie od grupy PKP wyszła inicjatywa. Zdaniem prezesa PKP SA nie wymaga to specjalnych zabiegów inwestycyjnych na modernizowanych dworcach. – Mają one spełniać wszystkie standardy obsługi podróżnych, a zabiegi związane z obsługą pasażera lotniczego – takie jak nadanie bagażu – będą wymagały raczej rozwiązań organizacyjnych, a nie przygotowania dedykowanej infrastruktury, którą należałoby projektować już dziś. Obecne wyposażenie techniczne wystarczy – ocenił Mamiński. Jak dodał, zarząd PKP rozważa też wprowadzenie nowości, jaką będzie możliwość odprawy podróżnych (w tym – bagażowej) w niektórych, uzasadnionych przypadkach w trakcie jazdy pociągu.

Pierwszy pociąg równocześnie z pierwszym samolotem

Według wstępnych planów pierwszy samolot ma odlecieć z CPK w 2027 r. Pierwsze regularne połączenia KDP o prędkości co najmniej 250 km/h mają zostać uruchomione w tym samym czasie. – Trudno wyobrazić sobie działanie CPK bez kolei. Oba procesy muszą postępować równolegle – uznał podsekretarz stanu w MIB Andrzej Bittel. Podobny pogląd wyraził prezes Mamiński, zastrzegając jednak, że 10 lat to bardzo ambitne zadanie. – Powiedziałbym raczej, że pasażerów na pierwszy samolot dowiezie kolej, nie precyzując na razie daty. Będziemy prowadzić działania być może nawet wyprzedzająco, ale korelując je z budową infrastruktury lotniczej. Nie chcemy, by tory, które jesteśmy w stanie uruchomić w ciągu 10 lat, prowadziły na plac budowy – zapowiedział prezes PKP SA.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Roman Czubiński 19 lipca 2023

Tajwan: Duży kontrakt na dostawę pociągów dużych prędkości

Koleje Dużych Prędkości

Ouigo startuje z kolejnymi relacjami w Hiszpanii. Ile kosztują bilety?

Koleje Dużych Prędkości

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Roman Czubiński 19 lipca 2023

Tajwan: Duży kontrakt na dostawę pociągów dużych prędkości

Koleje Dużych Prędkości

Ouigo startuje z kolejnymi relacjami w Hiszpanii. Ile kosztują bilety?

Koleje Dużych Prędkości

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5