NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Bilet elektroniczny PKP IC z ograniczeniami?

| jar, Rynek Kolejowy 03.08.2016 879

Bilet elektroniczny PKP IC z ograniczeniami?
fot. Rafał Jasiński
Jak wynika z informacji przewoźnika, rośnie liczba podróżnych w pociągach PKP IC kupujących bilet przez Internet. Jednak czy w nietypowych sytuacjach może okazać się, że bilet internetowy jest w pewnym sensie niepełnowartościowy? Biuro Prasowe PKP Intercity zaprzecza jakoby różnicowało prawa podróżnych w zależności od kanału dystrybucji biletów.
Zdarzenie

Na jednej ze stacji doszło do następującej sytuacji. Podróżny nabył przez Internet bilet na pociąg TLK o nazwie K z miasta L do miasta W. Jednak był on opóźniony o 80 minut. W tej samej relacji, 60 minut po planowanym odjeździe pociągu K., odjeżdżał pociąg tej samej kategorii o nazwie S. Podróżni oczekujący na pociąg K zaczęli zastanawiać się, czy mogą pojechać pociągiem S. Megafony stacyjne milczały w tej sprawie. Komunikat obsługi pociągu S, który stał na stacji kilkanaście minut, był taki, że osoby z biletami kupionymi w kasie mogą podróżować, natomiast z biletami elektronicznymi już nie. Obsługa pociągu tłumaczyła to w taki sposób, że nie jest w stanie sprawdzić takiego biletu – może to zrobić jedynie obsługa składu, na który bilet został nabyty (w tym przypadku pociąg K).

Taka informacja znalazła w pewnym sensie potwierdzane na bilecie elektronicznym, gdzie wpisane było „bilet ważny jest tylko w pociągu, wagonie i miejscu na nim wskazanym”. Z uwagi na taką informację część podróżnych postanowiła poczekać na opóźniony pociąg K. Natomiast w kasie biletowej udzielano innej informacji – w takiej sytuacji można odbyć podróż na podstawie biletu elektronicznego innym pociągiem, wydawano także bilety dodatkowe ze wskazaniem miejsca.

„Każdy bilet ma tą samą wartość”

Z zaistniałej sytuacji mogłoby wynikać, że bilet zakupiony przez Internet jest mniej elastyczny od nabytego w kasie. Jednak Biuro Prasowe PKP IC w przesłanym do redakcji materiale temu zaprzecza.

– Nie różnicujemy uprawnień podróżnych w zależności od kanału dystrybucji. za pośrednictwem którego pasażer zakupił bilet. Jeśli dojedzie do opóźnienia pociągu wskazanego na bilecie, podróżny bez względu na kanał zakupu (kasa, Internet) może odbyć podróż na podstawie tego biletu innym pociągiem tej samej lub wyższej kategorii, przy porównywalnych warunkach przewozu, bez uiszczania opłat. W przypadku przejazdu na pokładzie pociągu Express InterCity Premium podróżny jest zobowiązany do pobrania w kasie bezpłatnego biletu dodatkowego ze wskazaniem miejsca – poinformował „Rynek Kolejowy” przewoźnik.

Regulamin potwierdza uprawnienia pasażerów z biletem internetowym

Dodatkowo wskazano, iż w przypadku zaistnienia jakichkolwiek przeszkód w podróży, wszystkich klientów spółki, niezależnie od rodzaju posiadanego biletu i kanału, w którym był zakupiony, ma zastosowanie § 19 Regulaminu Przewozu Osób, Rzeczy i Zwierząt PKP Intercity. Ponadto niezależnie od kanału dystrybucji, w jakim nabyto bilet, podróżni mają takie same uprawnienia odnośnie prawa do odszkodowania w wysokości 25-50% ceny biletu w przypadku opóźnienia pociągu i do darmowych napojów na stacji.

Analiza przytoczonego paragrafu potwierdza informacje przesłane Biuro Prasowe PKP IC. Według zawartych tam postanowień, w przypadku zaistnienia przeszkody w przewozie podróżny z biletem jednorazowym ma prawo odbyć przejazd do stacji przeznaczenia w najbliższym dogodnym terminie lub w innym dogodnym czasie. Może tego dokonać innym pociągiem tej samej lub wyższej kategorii, przy porównywalnych warunkach przewozu. Oczywiście przejazd odbywa się bez uiszczania dodatkowych opłat.

Zmianę pociągu trzeba poświadczyć

Z regulaminu wynika jednak, że podróżny zobowiązany jest poinformować przewoźnika o dokonanym wyborze, a dowodem na to jest poświadczenie posiadanego biletu. Ponadto pracownicy przewoźnika powinni wydać bilet dodatkowy. Można je uzyskać w kasie biletowej lub w pociągu. W tym drugim przypadku po wejściu do pociągu podróżny w pociągach TLK i IC powinien udać się niezwłocznie do drużyny konduktorskiej.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5