Dwóch posłów obecnego parlamentu wystosowało do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa interpelację odnośnie polsko-słowackiego pogranicza. Jednym z elementów, które budziły zainteresowanie pytających, było międzynarodowe – bezpośrednie – połączenie kolejowe z Krakowa do Bratysławy i Warszawy do Koszyc. Jak zapewnił Andrzej Bittel, podsekretarz w ministerstwie, takie połączenie prędko się raczej nie pojawi. Najpierw musi dojść do remontu infrastruktury.
Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, na początku swojej odpowiedzi stwierdza, że specyfiką pogranicza polsko-słowackiego, położonego w całości na obszarze górskim oraz w znacznej części na terenie lub w bezpośrednim sąsiedztwie parków narodowych i krajobrazowych, jest niewystarczająca przepustowość odcinków przygranicznych łączących oba państwa. Podkreśla, że ma to odzwierciedlenie w czasie niezbędnym dla przejazdu środków transportu, co jest przyczyną niewielkiego zainteresowania przewoźników tworzeniem kolejowych i drogowych połączeń pomiędzy Polską a Słowacją. Najpierw infrastruktura
– Od wielu lat Polska i Słowacja podejmują wysiłki, m.in. w ramach prac Polsko-Słowackiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Transgranicznej, aby doprowadzić do sytuacji, w której transport drogowy i kolejowy na szlakach przekraczających granicę państwową spełniałby oczekiwania komunikacyjne obywateli obu państw i ich regionów przygranicznych – mówi Bittel. – Zarządcy dróg i kolei czynią ciągłe starania o zapewnienie poprawy poziomu technicznego infrastruktury. Celem podejmowanych działań jest umożliwienie przewoźnikom oferowania konkurencyjnych usług przewozowych w oparciu o zasady, które zostały już przyjęte w UE w warunkach otwartych granic wewnętrznych strefy Schengen – dodaje.
Jednym z zagadnień, które zainteresowały Dorotę Niedzielę i Marka Sowę była kwestia uruchomienia bezpośrednich pociągów dalekobieżnych Warszawa – Koszyce oraz Kraków – Oświęcim – Żylina – Bratysława, przez przejście graniczne Zwardoń – Skalite i Żylinę. To ostatnie, jak zaznaczają, jest szczególnie uzasadnione ze względu na fakt, iż były niemiecki obóz koncentracyjny Auschwitz jest obok Krakowa i Wieliczki jednym z najczęściej odwiedzanych przez Słowaków miejsc w Polsce. Dodatkowo uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego Oświęcimia ze Słowacją poprawiłoby przy okazji dostępność komunikacyjną Małopolski Zachodniej, m. in. dzięki lepszemu skomunikowaniu z Krakowem, Bielsko-Białą i Żywiecczyzną.
– W segmencie kolejowych połączeń ekonomicznych objętych dofinansowaniem przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa istotną rolę pełni aktualny stan techniczny infrastruktury kolejowej – wyjaśnia Bittel. – Ma on bezpośredni wpływ na czas przejazdu i tym samym konkurencyjność oferty przewozów kolejowych względem transportu drogowego – dodaje.
Nie wcześniej niż w 2023 roku?
Jak informuje wiceminister, linie kolejowe stanowiące element połączeń relacji Warszawa – Koszyce oraz Kraków – Bratysława zostały ujęte w Krajowym Programie Kolejowym do roku 2023. – Projekt „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa)” ujęty jest na liście rezerwowej KPK. Jednocześnie, z uwagi na dużą wagę tego zadania, podjęto decyzję o realizacji prac ze środków krajowych – mówi.
Podaje przy tym, że koszt zadania ujętego na liście projektów krajowych wynosi 200 mln zł, a jego okres realizacji został określony na lata 2017-2023. Zadanie obejmujące prace na odcinku Tarnów – Muszyna także zostało ujęte na liście projektów krajowych – wartość zadania 300 mln zł, okres realizacji: 2017-2023.
– Dlatego też, do czasu przeprowadzenia modernizacji infrastruktury kolejowej dla proponowanych połączeń, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie będzie postulowało o uruchomienie takich połączeń dalekobieżnych – podkreśla Bittel. Jak dodaje, Ministerstwo obecnie dofinansowuje kursowanie innych pociągów międzynarodowych w relacjach Warszawa Wschodnia – Budapeszt i Kraków Główny – Budapeszt. – Również one zapewniają bezpośrednie połączenie ze Słowacją, m.in. z Bratysławą. W związku z tym, podstawowa oferta przewozów między Polską a Słowacją jest zapewniona – zauważa wiceminister.
Jeszcze kwestia pieniędzy
Szkopuł w tym, że po modernizacji infrastruktury, kolejnym problemem może okazać się kwestia finansów. – Zorganizowanie przedmiotowych połączeń dalekobieżnych będzie uzależnione od limitu środków wskazanych w ustawie budżetowej na dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich – wyjaśnia Bittel. Jak się jednak okazuje, dotowanie międzynarodowych przewozów kolejowych przez ministra do spraw transportu jest fakultatywne. – W sytuacji ograniczonych środków budżetowych priorytetem jest dofinansowanie kolejowych przewozów międzywojewódzkich – dodaje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.