Partnerzy serwisu:
Innowacje

Bezpieczeństwo oparte na wizji telemetrycznej, czyli redukcja fałszywych alarmów przez kamery samochodowe!

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
22-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Bezpieczeństwo oparte na wizji telemetrycznej, czyli redukcja fałszywych alarmów przez kamery samochodowe!
zdjęcie poglądowe
Nowe technologie wpływają na sposób funkcjonowania wielu przedsiębiorstw – nie tylko związanych z IT, ale także tych działających w branży transportowo-logistycznej. To ważne, aby skutecznie optymalizować procesy, zmniejszać koszty i łatwiej zarządzać flotą pojazdów wykorzystywanych w firmie. Wtedy da się utrzymać rentowność biznesu, a przy okazji – po wdrożeniu rozwiązań AI Video Telematics – zredukować fałszywe alarmy tzw. false positives.

Telematyka wideo w połączeniu z AI – czy to połączenie idealne?

To zespół narzędzi, które pokazują, co naprawdę dzieje się na drodze i jakie są najczęstsze zachowania kierowców operujących pojazdami w firmowej flocie. Nie opiera się tylko na danych liczbowych, a daje obraz i kontekst zdarzeń w czasie rzeczywistym.

W praktyce:
  1. Kamery rejestrują jazdę, a algorytmy AI analizują zachowania kierowcy i sytuacje drogowe.
  2. System rozpoznaje gwałtowne hamowanie, rozproszenie uwagi czy ryzykowne manewry. Odróżnia realne zagrożenie od fałszywego alarmu.
Dzięki temu menedżer floty widzi konkretne zdarzenia, a nie setki niepotrzebnych alertów. To realne wsparcie w poprawie bezpieczeństwa, kontroli kosztów i codziennym zarządzaniu flotą transportowo-logistyczną.

Zaawansowana architektura AI Video Telematics Platform – jak integrowane są dane w takim systemie?

Rozwiązania technologiczne dla firm transportowo-logistycznych takie jak AI Video Telematics Platform od FleetSafe.AI to realna szansa dla wielu przedsiębiorstw, które chcą skutecznie optymalizować koszty i procesy logistyczne. W końcu łatwiejsze zarządzanie trasami, flotą samochodów i pracą kierowców może przekładać się na sprawniej zrealizowane zlecenia transportowe.

W przypadku systemów Video Telematics połączonych ze sztuczną inteligencją wykorzystywane są dwa rodzaje danych:
  1. Dane sensoryczne, czyli takie, które są pobierane przez żyroskopy, moduły GPS i akcelerometry zainstalowane w pojazdach firmowej floty. W ten sposób system może z łatwością przetwarzać informacje na temat prędkości pojazdu, obrotów silnika czy nawet poziomu zużycia klocków hamulcowych.
  2. Dane wizualne, czyli AI Video Telematics. W obrębie jednej platformy obrazy z kamer zainstalowanych w pojazdach są przetwarzane z udziałem modułów sztucznej inteligencji. ADAS, czyli Advanced Driver Assistance Systems oraz DMS, czyli Driver Monitoring Systems, to dwa systemy, które monitorują drogę oraz wnętrze kabiny. Wszystko po to, aby precyzyjniej określać zachowania kierowcy i sytuację na drogach w celu optymalizacji czas i zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa drogowego.
W tym przypadku centralny moduł AI pozwala na tzw. fuzję sensoryczną, czyli łączenie różnych sygnałów całość. Przykład? Gdy kierowca nie patrzy na drogę, a zbliża się do niego inny pojazd, system automatycznie generuje wielowymiarowy raport, a także przekazuje powiadomienia informujące o ewentualnym zagrożeniu.

Jak działają mechaizmy redukujące tzw. false positives? Zasady filtracji zdarzeń na drodze

Mechanizmy redukcji false positives opierają się na analizie kontekstu, a nie pojedynczego sygnału z czujnika. System nie reaguje na każde gwałtowne hamowanie czy ruch kierownicą. Sprawdza, co faktycznie wydarzyło się na drodze i dlaczego.

AI Video Telematics analizuje sekwencję zdarzeń oraz obraz z kamer. Algorytm rozpoznaje, czy manewr był reakcją obronną, czy efektem ryzykownej jazdy. Odróżnia studzienkę, próg zwalniający lub nagłą zmianę nawierzchni od realnego zagrożenia. Bierze pod uwagę pozycję pojazdów, tor jazdy, prędkość i odległość od przeszkód.

Ostatecznie system odrzuca zdarzenia o niskim znaczeniu i przekazuje dalej tylko te, które spełniają jasno określone kryteria ryzyka. W efekcie operator otrzymuje mniej alertów, ale każdy z nich ma realną wartość decyzyjną.

Jakie są zalety korzystania z AI Video Telematics Platform?

AI Video Telematics pokazuje flotę taką, jaka jest naprawdę. Nie przez tabelki i wykresy, ale przez realne sytuacje z drogi, widziane oczami kierowcy i systemu jednocześnie. To w połączeniu ze sztuczną inteligencją przekłada się na dokładniejsze raporty, na których podstawie można optymalizować sposób funkcjonowania floty samochodowej w firmie.

Korzyści dla firm logistyczno-transportowych w związku z wykorzystywaniem telematyki wideo to:
  • lepsza kontrola nad bezpieczeństwem kierowców w realnych warunkach drogowych;
  • mniej wypadków dzięki wczesnemu wykrywaniu ryzykownych zachowań;
  • szybsze i prostsze wyjaśnianie kolizji oraz sporów z udziałem floty;
  • ograniczenie liczby fałszywych alertów i zbędnych analiz;
  • krótszy czas reakcji na zdarzenia krytyczne na trasie;
  • skuteczniejsze szkolenia kierowców oparte na rzeczywistych sytuacjach.
A więc poprzez dostęp do platformy wykorzystującej telematykę wideo i AI można redukować koszty w firmie transportowej, a przy okazji łatwiej planować strategicznie. To ma przełożenie na rentowność przedsiębiorstwa i pozwala na obsługę większej liczby zleceń bez ryzyka opóźnień lub występowania niebezpiecznych sytuacji, np. na drogach.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ekspert: Bezpieczeństwo na kolei – pamiętajmy o rozsądku

Infrastruktura

Ekspert: Bezpieczeństwo na kolei – pamiętajmy o rozsądku

Roman Czubiński 25 listopada 2025

Katowice: Sprawca odczepienia węglarki zatrzymany

Prawo i polityka

Katowice: Sprawca odczepienia węglarki zatrzymany

Roman Czubiński 21 listopada 2025

Wojsko wesprze służby w ochronie infrastruktury przed dywersją

Infrastruktura

PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei

Prawo i polityka

PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei

Roman Czubiński 19 listopada 2025

UTK przedstawia Raport w sprawie bezpieczeństwa za 2023 rok

Biznes

UTK przedstawia Raport w sprawie bezpieczeństwa za 2023 rok

Urząd Transportu Kolejowego 08 października 2024

Zobacz również:

Ekspert: Bezpieczeństwo na kolei – pamiętajmy o rozsądku

Infrastruktura

Ekspert: Bezpieczeństwo na kolei – pamiętajmy o rozsądku

Roman Czubiński 25 listopada 2025

Katowice: Sprawca odczepienia węglarki zatrzymany

Prawo i polityka

Katowice: Sprawca odczepienia węglarki zatrzymany

Roman Czubiński 21 listopada 2025

Wojsko wesprze służby w ochronie infrastruktury przed dywersją

Infrastruktura

PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei

Prawo i polityka

PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei

Roman Czubiński 19 listopada 2025

UTK przedstawia Raport w sprawie bezpieczeństwa za 2023 rok

Biznes

UTK przedstawia Raport w sprawie bezpieczeństwa za 2023 rok

Urząd Transportu Kolejowego 08 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij