Bezpieczeństwo kolejowe jako niezwykle ważny element działalności transportowej podkreślane jest niemal w każdym dokumencie strategicznym związanym z kolejnictwem w Polsce.
O poprawie bezpieczeństwa wspominają Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. i Krajowy Plan Wdrażania TSI „Sterowanie”. Jest również wymienione wśród 3 głównych priorytetów „Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku”.
Wprowadzane i stosowane od kilku lat systemy zarządzania bezpieczeństwem u zarządców infrastruktury i przewoźników oraz działania nadzorcze i edukacyjne Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) przynoszą pozytywne rezultaty, bowiem wskaźniki wypadkowości na kolei nie rosną. Od dłuższego czasu nie obserwujemy na polskiej sieci kolejowej katastrof ani zwiększonej ilości poważnych wypadków. Niemniej ryzyka związane z bezpieczeństwem w transporcie kolejowym nie znikają a w związku z ciągłym rozwojem infrastruktury i taboru powstają nowe, dotąd nie identyfikowane zagrożenia.
Aktualnie jednym z najważniejszych działań na rzecz bezpieczeństwa jest jak najszersza informacja i edukacja. Od 5 lat, corocznie organizowana jest w tym zakresie największa konferencja poświęcona bezpieczeństwu – Forum Bezpieczeństwa Kolejowego (FBK). W tegorocznej edycji udział Urzędu Transportu Kolejowego będzie jeszcze większy niż poprzednio, jako, że UTK występuje nie tylko w roli patrona ale także współorganizatora tego wydarzenia. W każdym z paneli programu FBK głos zabiorą przedstawiciele tego urzędu, zatem najistotniejsze informacje osoby zainteresowane tematyką otrzymają „z pierwszej ręki”, a zmieniona formuła debat i dyskusji okazać się może bardzo atrakcyjna dla uczestników.
Szczegóły programu i rejestracji uczestników dostępne są na stronie
TOR Konferencje.