Urząd Transportu Kolejowego uznał nadzór nad bezpieczeństwem eksploatacji bocznic kolejowych za jeden z priorytetów Urzędu. Łącznie w tym zakresie zaplanowano ponad sto szczegółowych kontroli, obejmujących nadzór nad: stanem technicznym infrastruktury kolejowej, utrzymaniem i eksploatacją pojazdów, posiadanymi kwalifikacjami pracowników bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu kolejowego, bezpieczeństwem przewozu towarów niebezpiecznych oraz posiadanymi dokumentami uprawniającymi do sprawowania funkcji użytkownika bocznicy.
W związku ze stwierdzeniem zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego polegającego na eksploatacji toru kolejowego znajdującego się w złym stanie technicznym na bocznicy kolejowej Track Tec w Goczałkowie, decyzją z dnia 31 marca 2014 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wstrzymał ruch kolejowy na jednym z odcinków toru. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
Również po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, prezesa Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez „Baltchem” Zakłady Chemiczne w Szczecinie przepisów dotyczących obowiązków użytkownika bocznicy kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, poprzez niespełnienie warunków organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Nieprawidłowości polegały na nieorganizowaniu dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach ustawiacza, manewrowego i maszynisty, doskonalenia zawodowego oraz szkoleń i egzaminów okresowych. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Konsekwentne działania nadzorcze prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w tym zakresie, mają na celu ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury i pojazdów kolejowych przez użytkowników bocznic oraz przyczyniają się do wzrostu standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce.
Seminarium "Bocznice Kolejowe 2014"
Już 28 maja w Warszawie odbędzie się seminarium, które podejmie kwestie związane z eksploatacją bocznic kolejowych. Tematyka spotkania obejmie zagadnienia od racjonalizacji kosztów i optymalizacji technologii operacji bocznicowych aż do wymagań związanych z uzyskiwaniem zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji i świadectw bezpieczeństwa. Seminarium zostanie zorganizowane przez TOR Audytor (organizator merytoryczny) i TOR Konferencje (organizator techniczny).
Więcej na temat spotkania - na stronie tor-konferencje.pl.