Partnerzy serwisu:
Biznes

Berlin i Brandenburgia: Ogromny program inwestycyjny dla ruchu kolejowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Berlin i Brandenburgia: Ogromny program inwestycyjny dla ruchu kolejowego
Fot. Artur Bogdanowicz Ostdeutsche Eisenbahngesellschaft obsługuje 11 linii w regionie i przygranicznych krajach zw.
„i2030“ to podpisany jesienią 2017 roku ogromny program inwestycyjny dla kolejowej infrastruktury Berlina i landu Brandenburgia. Przewiduje miliardowe inwestycje w rozbudowę kilku istniejących i budowę nowych tras; niestety brak w tych planach trasy do Kostrzyna.

Codziennie 300 tys. osób z regionu dojeżdża koleją do pracy lub do szkoły. W internecie mnożą się wypowiedzi pasażerów niezadowolonych z przepełnionych lub niepunktualnych pociągów. Przewidywane inwestycje miałyby poprawić nie tylko jakość przewozów, ale i poprawić ich dostępność, przypominał przed kilkoma dniami berliński dziennik „Tagesspiegel”.

Stołeczna kolej miejska, S-Bahn

Problemy nie omijają newralgicznego systemu komunikacyjnego Berlina. Ruch na kilku odcinkach już teraz jest na granicy przepustowości. Między Poczdamem a Berlinem w okolicy Wannsee pociągi kursują tylko po jednym torze, zaś ich liczba nie może być zwiększona. W ramach inwestycji planowana jest budowa liczącej 700 metrów mijanki w okolicy Babelsbergu, budowa nowej stacji w Lankwitz, budowa tras Wartenberg – Karower Kreuz (pierwotnie planowanej jeszcze przez NRD), Spandau – Falkenhagener Feld oraz do Velten (na północy) i do Rangsdorf (na południu). Planowana jest także reaktywacja tzw. Siemensbahn z dwiema dodatkowymi stacjami i przedłużeniem do Wasserstadt Spandau, gdzie powstać mają nowe mieszkania dla 30 tys. osób.

Henningsdorf/ Velten/ Kremmen

Do 2030 roku przewidywany jest wzrost liczby pasażerów w tym regionie o 24%, a już teraz jednotorowa linia osiągnęła maksymalną przepustowość. Najkrótszy możliwy odcinek łączący Hennigsdorf i Gesundbrunnen nie został odbudowany, przy okazji jego odbudowy możliwe byłoby przedłużenie linii do Velten – nie postanowiono jednak, czy miałaby to być linia S-Bahn, czy odcinek dla kolei regionalnej, czy być może linia mieszana.

Heidekrautbahn

Trasa „Heidekrautbahn“ należy NEB, Niederbarnimer Eisenbahn. Od 2023 roku według planu pociągi między Basdorf i stacją Wilhelmsruh powinny jeździć minimum co godzinę, osiągając prędkość 80 km/h. Do 2028 roku linia ta miałaby być przedłużona do stacji Gesundbrunnen, dzięki czemu wzrosłaby jej atrakcyjność. Nowe składy, które mogłyby tutaj kursować, testowane obecnie na terenie Dolnej Saksonii, napędzane są wodorem a nie dieslem. Koszty tej inwestycji to dodatkowe 20 mln euro.

Spandau/ Falkensee/ Nauen

Ruch w zachodniej części miasta i regionu osiągnął już maksymalne możliwości. Przez ostatnie lata kraj związkowy Brandenburgią i miasto-kraj związkowy Berlin nie mogły porozumieć się co do formy przedłużenia sieci: klasyczny berliński S-Bahn (z niezależnym szlakiem, wysokimi peronami i składami samobieżnymi czerpiącymi zasilanie z trzeciej szyny) czy spalinowa lub elektryczna linia regionalna, a w rezultacie nie działo się nic. Obecnie rozważany wariant to przedłużenie kolejki miejskiej do Falkensee-Finkenkrug lub nawet do Nauen.

Königs Wusterhausen/ Cottbus

Pociągi w południowo-wschodniej części regionu do 2030 roku powinny podwoić liczbę przewożonych pasażerów. W tym celu konieczna jest całkowita przebudowa dworca Königs Wusterhausen oraz położenie na odcinku 29 km między Lübbenau i Cottbus drugiego toru.

Linia średnicowa

Kolej przewiduje wzrost liczby pasażerów na trasie linii regionalnej RE1 Brandenburg – Berlin – Frankfurt o 60%. Inwestycja w tym zakresie miałaby objąć przedłużenie peronów tak, aby na tory wyjechać mogły dłuższe składy.

Blankenfelde/ Rangsdorf

Od 1940 do 1961 pociągi S-Bahn kursowały na południu aż do Rangsdorf. Teraz rozważane jest odbudowanie trasy do strefy inwestycyjnej w Dahlewitz. Tutaj prognozowany jest wzrost liczby pasażerów o 50%.

Linia główna (południowy zachód)

Plany dopuszczają reaktywację trasy z Poczdamu do Zehlendorfu i przyłączenie do sieci południa dzielnicy, a także Kleinmachow i strefy przemysłowej w Dreilinden oraz możliwe przedłużenie linii od Teltow Stadt do Stahnsdorfu.

Susanne Henckel, kierująca związkiem komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia (VBB) w rozmowie z portalem LifePR zaznaczyła, że w większości projektów dotyczących rozbudowy infrastruktury najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym zajęciem jest faza projektowa. Czas pokaże, czy i tak będzie w przypadku ambitnych planów naszych zachodnich sąsiadów.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5