NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Beim: Inwestycje kolejowe powinny służyć osiągnięciu konkretnego celu

| Kasper Fiszer 24.07.2020 45

Beim: Inwestycje kolejowe powinny służyć osiągnięciu konkretnego celu
Modernizacja linii CMKfot. Kasper Fiszer
O braku umiejętności zarządzania koleją, o inwestycjach, które nie są planowane z uwzględnieniem jasnego celu ich prowadzenia i o wpływie europejskich nurtów proekologicznych na polską politykę transportową mówił podczas debaty „Tiry na tory – towary na kolej?” dr Michał Beim.
– Deklaracje o tym, że dobrze byłoby przenieść „tiry na tory”, padały z ust praktycznie wszystkich ministrów transportu – mówił podczas debaty „Tiry na tory – towary na kolej?” dr Michał Beim, adiunkt na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu i ekspert Instytutu Sobieskiego. Zwrócił on jednak uwagę, że wola polityczna nie wystarczy do znacznego zwiększenia udziału kolei w przewozach towarowych czy pasażerskich. W jego opinii częściowo wynika to z braku umiejętnego zarządzania.

Zbyt mało uwagi poświęca się efektom inwestycji

– Kolej „przejada” środki unijne, powstaje pewien produkt w postaci zmodernizowanych linii kolejowych, ale zasadniczym problemem jest to, że nie mierzy się efektów tych inwestycji twardymi wskaźnikami – argumentował. Podawał przy tym przykład modernizacji trasy z Poznania do Warszawy. – Jeśli wydajemy na to ileś miliardów zł, powinno być założenie, ile dodatkowych pociągów pasażerskich i towarowych będzie z tej linii przez trzy, cztery lata po planowanym czy realnym terminie oddania jej do użytku korzystać – stwierdził.

Ocenił on jednocześnie, że filozofia stojąca za inwestycjami kolejowymi w Polsce jest zupełnie odmienna. Opiera się ona z jego punktu widzenia na próbie zagospodarowania środków unijnych i pokazania, że realizuje się prace w ramach korytarzy TEN-T. – Nie ma zaś myślenia o tym, co chcemy uzyskać: czy chcemy zlikwidować jakieś obszary wykluczenia transportowego, czy chcemy zwiększyć liczbę pociągów albo zwiększyć przepustowość itp. – mówił.

Unijny Green deal odwróci polskie myślenie o kolei?

Zaznaczył przy tym, że w tym kontekście rozwój sieci drogowej jest dużo łatwiejszy. Przypomniał, że przed turniejem Euro 2012 padła deklaracja polityczna, że w pierwszej kolejności administracja centralna będzie dążyć do połączenia drogami ekspresowymi i autostradami miasta, w których organizowane będą mecze, a następnie budowane będą odcinki pomiędzy sąsiednimi miastami wojewódzkimi. – To jest realizowane – podkreślił Michał Beim.

Wśród europejskich trendów, które mogą odwrócić myślenie polskich polityków o kolei, w pierwszej kolejności wymienił on tzw. Green deal, a więc unijną politykę klimatyczną. – Na świecie cały czas rośnie też zainteresowanie produktami, które mają jak najmniejszy ślad węglowy. „Zielony produkt” jest hasłem reklamowym i najwięksi gracze na rynku już zaczynają to uwzględniać. Przykładowo od kilkunastu dni naczepy Amazona ładowane są na transalpejskie pociągi intermodalne – wskazywał.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44621)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44621)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5