Firmy Alstom i Siemens wzięły udział w dorocznym forum „Strategiczne Partnerstwo 1520”. W czasie spotkania świata biznesu skupiającego świat „szerokiego toru”, producenci wyrazili nadzieję, że mocno ochłodzone w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy stosunki z Unią Europejską nie spowodują, że zabraknie ich na rynku rosyjskim.
Didier Bohin – wiceprezes Alstomu, powiedział, że pomimo trudnej i złożonej sytuacji politycznej, francuski producent planuje długoterminową obecność w Rosji. Zaznaczył, że Alstom przymierza się do utworzenia m.in. centrum inżynieryjnego, które będzie miało za zadanie pracować nad systemami sterowania dla linii dużych prędkości.
W czasie forum przedstawiciele Rosji i Chin podpisali porozumienie o współpracy pomiędzy dywizją RŻD odpowiedzialną za koleje dużych prędkości a chińskim podmiotem, który zaprojektuje linię kolejową z Moskwy do Kazania. To zapowiedź umowy na zaprojektowanie linii, która zostanie podpisana w czasie Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Petersburgu (pomiędzy 18 a 20 czerwca). 770-kilometrowa linia z Moskwy do Kazania będzie przystosowana do prowadzenia pociągów z prędkością do 400 km/h i skróci czas przejazdu z 14 do 3,5 godziny. Prognozy zakładają przewożenie 10,5 mln pasażerów rocznie.
Rosja otwarta na Zachód?
Przyznanie kontraktu chińskiemu podmiotowi to prztyczek w nos dla europejskich firm z branży kolei dużych prędkości, takich właśnie jak Siemens czy Alstom, które w przeszłości – inaczej niż Chińczycy, podpisywały w czasie minionych edycji forum lukratywne kontrakty. W czasie konferencji prasowej szef RŻD Władimir Jakunin zapewniał, że kontrakt na projektowanie linii przyznano podmiotowi z najlepszą ofertą.
Prezydent Kolei Rosyjskich dodał, że pomimo bliskiej, dziesięcioletniej współpracy z RŻD, Ani Francuzi, ani Niemcy, ani Hiszpanie nie złożyli oferty na zaprojektowanie linii. Jakunin nie ukrywa, że mogła na to mieć wpływ napięta sytuacja polityczna, ale, jak podkreślił, drzwi do rosyjskiego rynku kolejowego pozostały otwarte dla podmiotów europejskich na kolejne kontrakty związane z kolejami dużych prędkości.
Nastąpił zwrot ku Chinom
Sankcje nałożone na Rosję przez Stany Zjednoczone oraz Unię Europejską po tym, jak Rosja anektowała Krym, popchnęły Moskwę do szukania politycznych i gospodarczych partnerów m.in. w Azji. Warto przypomnieć, że jeszcze w 2013 roku przedstawiciele RŻD i koncernu Alstom podpisali list intencyjny w sprawie zacieśnienia współpracy branży kolejowej pomiędzy Europą a Rosją. To dawało nadzieję na zaangażowanie europejskich podmiotów w realizację budowy linii KDP z Moskwy do Kazania. Ostatecznie tak jednak się nie stało – przynajmniej jeśli chodzi o aspekt projektu linii.