Studium wykonalności dla budowy połączenia kolejowego do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka jest już gotowe. Dokument, którego przygotowanie kosztowało ok. 250 tys. zł, opracowało polsko-czeskie konsorcjum. Dzięki niemu możliwe będzie sięgnięcie po fundusze unijne na lata 2014-2020.
Koszt budowy 5-kilometrowej zelektryfikowanej linii kolejowej może wynieść nawet 200 mln zł. Pociągi do Jasionki woziłyby nie tylko pasażerów, ale również pasażerów pobliskich firm. Linia byłaby również wykorzystywana przez stację cargo działającą na lotnisku.
Dwa lata temu Mirosław Karapyta, marszałek województwa podkarpackiego informował, że inwestycja będzie mogła być zrealizowana dopiero w 2017 roku. Władze deklarują, iż jest to jedno z najważniejszych przedsięwzięć w regionie. Nie wiadomo jednak, kiedy miałaby ruszyć budowa tego połączenia.
Obecnie bezpośrednie połączenie kolejowe z centrami miast mają warszawskie Lotnisko Chopina, krakowskie Balice, Lublin oraz Szczecin. Trwa budowa linii kolejowej do lotniska w Szymanach, które powstanie do końca 2015 roku. W ciągu najbliższych lat do grona polskich lotnisk posiadających bezpośrednie połączenie kolejowe z miastem mają dołączyć również: Gdańsk, Katowice oraz Poznań. Dużo mówiło się jeszcze niedawno o połączeniu kolejowym do podwarszawskiego Modlina, ale dziś już wiadomo, że inwestycja ta będzie mogła zostać zrealizowana najprawdopodobniej dopiero po 2020 roku.
W 2013 roku w porcie lotniczym Rzeszów-Jasionka odnotowano wzrost liczby pasażerów. Obsłużono tu 589 tysięcy podróżnych, czyli o 4-proc. więcej niż rok wcześniej. To jednocześnie kolejny rekord w historii tego lotniska, które miniony rok rozpoczęło z ujemnymi wynikami, spowodowanymi głównie przez niesprzyjające warunki atmosferyczne i przedłużającą się zimę.
2014-04-30 13:29:19 Autor: Pendolinek
---.97.198.128
Ale cyrk.
Kolejne lądowisko z linią kolejową.
Ale im biedniejszy samorząd - tym bardziej szasta kasą.
A już Himalajami głupoty jest budowa linii do lotniska, którego nie ma - Szymany.
Ktoś zapomniał że to lotnisko CIA.
Ale cóż.
Czekamy na kolejne linie kolejowe do lądowisk w Kielcach, Radomiu, Łomży.
Ma ktoś jeszcze pomysł?
Może Nowy Targ?
2014-04-30 13:43:28 Autor: Huciński...
---.dynamic.chello.pl
Taniej będzie wysyłać taksówki po potencjalnych pasażerów na/z lotniska przez 20 lat.
Rzeszów to ci dopiero jest metropolia...
2014-04-30 13:46:16 Autor: .Piotr
---.imir.agh.edu.pl
Megalomania.
1. W 2013 roku w Balicach obsłużono 3647616 podróżnych.
2. SW dla 73 km odcinka TBG-Dębica linii 25 opiewa na 400 mln zł. Na szczęście ma być robiony wg DI.
3. obecnie na lotnisko (wg danych http://www.rzeszowairport.pl/strona/65/autobusem.html) kursują cztery linie autobusowe. Cena biletu normalnego: 3,50-4,00 zł.
Pytanie: Co wykazało SW dla Jasionki? Jakie będą potoki podróżnych? Niedasie zrobić coś rozsądnego "dla prowincji"? Proszę zobaczyć jak koncertowo zarżnięto rozkład do Horyńca (3 pary dla nikogo). Może coś więcej niż Ctrl v - Ctrl v?
Dla porównania tej ogólnikowej i propagandowej papki - opis SW dla TBG-Dębica jest tutaj:
http://www.hej.mielec.pl/miasto2/repoe/art242,kolej-dzisiaj-i-jutro-czyli-co-mozna-zrobic-za-400-mln.html
2014-04-30 13:47:50 Autor: mnb
---.229.155.26.atman.pl
A na linię 25 Dębica-Mielec-Tarnobrzeg jak nie było kasy tak nie ma. Ale będzie szynobus po pasażerów 2 samolotów dziennie. I pewnie jeszcze będą problemy bo jak się lot opóźni to PR-y czy co tam z nich zostanie już dawno odjadą.
2014-04-30 13:48:39 Autor: Głos z USA
---.tmodns.net
To może samoloty z USA bedą tam ładować?. Bliżej do Krakowa. W USA siedzi 80% Polaków z Tarnoskiego i Rzeszowskiego. Słuchacze biznesmena z Torunia, wyborcy PIS
2014-04-30 13:56:27 Autor: Pendolinek
---.97.198.128
Czy ktoś policzył ile ludzi wożą pociągi do lądowisk w Lublinie i Szczecinie?
Czy są dane ile tamtejsze samorządy dopłacają do tego interesu?
Bo na razie wiadomo, że pan Struzik & S-ka dopłacili nieźle do Ryanair aby ten mógł mieć w Modlinie swoją bazę.
Ale - mazowieckie - bogata firma.
Modlin - lotnisko jednej linii lotniczej.
2014-04-30 14:37:53 Autor: malwi
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
I znowu wywalanie kasy publicznej w błoto. Z tymi taksówkami to racja - byłoby taniej.
Natomiast cisza o łącznicy Szebnie - Jedlicze która dała by super dojazd do Krosna i usprawniła jazdę na całe południe - lepiej jednak pieprzyć o lotnisku.
2014-04-30 14:39:17 Autor: plot
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Chyba już pogłupieli. Gdzie wyladuje moim A 380.
2014-04-30 15:57:40 Autor: Trako
---.gliwice.vectranet.pl
I tak się topi nieliczne środki które uda się wyrwać kolei przy ogólnej niechęci władz wszelakich. Gdyby nie UE zostały by tylko korytarze wschód- zachód bo Niemcy i umowy wymagają ich istnienia i może ze 3 linie północ - południe. Reszta jest do likwidacji. W Niemczech też były takie czasy ale działalność likwidacyjna nigdy nie sięgała wyższych kategorii linii niż lokalne.
2014-05-01 00:08:15 Autor: g0sc123
---.fucio.net
@Pendolinek: A co, to niby CIA nie zasługuje na linię kolejową? To przecież nasi przyjaciele, przedstawiciele Wielkiego Brata :-)
2014-05-01 20:35:51 Autor: Eurotram
---.lublin.mm.pl
Dopiero było o Świdniku i o tym,jakie przewozy dają szansę na sensowność linii kolejowej na lotnisko; sam przy tej okazji wymieniałem Jasionkę jako lotnisko (nie wiem,jakoś "port lotniczy" bardziej pasuje mi do porządnej wielkości obiektów jak Okęcie,Balice czy Rębiechowo),na które ciągnięcie takiej linii sensu nie ma. I nie trzeba było długo czekać na SW takiego połączenia.Normalnie ręce opadają...
2014-05-02 11:59:21 Autor: RRR
---.leon.com.pl
Kompletny nonsens. Dla kilku lotów samolotowych nie opłaca się tworzyć linii kolejowej bo tam wystarczy autobus. Niech Podkarpackie wreszcie ucywilizuje Bieszczady bo tam się nie da niczym dojechać... Pociągi Rzeszów-Zagórz-Łupków to powinien być priorytet dla tego województwa a nie jakieś idiotyczne połączenia do zadupiastego lotniska.
2014-05-02 12:46:57 Autor: Pendolinek
---.97.198.128
Więc powtórzę - im większa bieda i zacofanie - tym bardziej idiotyczne i megalomańskie pomysły.
@RRR
Absolutna racja, strzał w "dziesiątkę" - ucywilizować Bieszczady komunikacyjnie.
Ale czy tam w tym zacofanym urzędzie marszałkowskim ktoś to zrozumie?
2014-05-02 13:17:48 Autor: g0sc123
---.fucio.net
Wsumie wiecie co? A niech sobie samorządy budują linie kolejowe do dowolnego lądowiska. Ale po wybudowaniu niech je przejmują na własność i same płacą za ich utrzymanie. To może by nieco otrzeźwiło niektórych POlityków...
Choć akurat w Rzeszowie ma to więcej sensu niż w przypadku pracującego do 15. lotniska lubelskiego :-)
2014-05-02 13:50:58 Autor: Pendolinek
---.97.198.128
@g0sc123
Ale przyznasz, że budowa linii kolejowej do lotniska, którego nie ma /Szymany/ jest absolutną Paranoją i Schizofrenią.
Chociaż prezydent miasta Gdyni wywalił ponad 100 baniek na budowę lotniska na którym samoloty miały lądować za 10 lat a teraz szaleje, żeby tam dociągnąć budowaną PKM.
Czy to nie jest chore?
2014-05-02 22:13:27 Autor: hahaha
---.g-net.pl
Łącznica Przybówka - Krosno kosztowałaby moze połowę tych pieniędzy. Korzyść - bez porównania większa. Ale jak się ma wygórowane ambicje i brak rozumu, to efekty zawsze są do d.