Partnerzy serwisu:
Biznes

BCC: Trzeba na nowo określić model funkcjonowania PKP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Autor:

BCC/RK

Data publikacji:
06-09-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
BCC/RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
BCC: Trzeba na nowo określić model funkcjonowania PKP
Dr Grażyna Magdziak, minister skarbu i prywatyzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC, uważa, że nowelizacja ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP idzie w dobrym kierunku, ale wymaga dodatkowych działań w postaci skorygowania roli PKP SA w procesie restrukturyzacji grupy kapitałowej PKP.

– Projektowana ustawa jest bardzo ważnym dokumentem, z punktu widzenia rozwoju grupy PKP oraz porządkowania kwestii organizacyjnowłasnościowych grupy. Obecny projekt koryguje ułomności pierwotnej wersji ustawy, która wyznaczała cele rozwojowe i kierunki zmian w polskim kolejnictwie, ale nie zabezpieczała środków finansowych na realizację tych zadań. Nie dawała także realnych rozwiązań dla założonych w niej przekształceń kapitałowych. Nowy projekt daje takie podstawy poprzez zaangażowanie Banku Gospodarstwa Krajowego do działań pomocowych na rzez PKP, wzmocnienie potencjału finansowego Funduszu Kolejowego, wykup przez państwo udziałów w spółkach podległych PKP, usamorządowienie wybranych podmiotów grupy oraz uelastycznienie programu inwestycyjnego dla firm kolejowych i poprawę nadzoru nad realizacją tego programu – uważa ekspert BCC.

Według niej działania te z pewnością powinny pozwolić na aktywizację przedsięwzięć modernizacyjnych w sektorze kolejowym, w którym to opóźnienia w realizacji zadań inwestycyjnych oraz niesprawność w absorpcji środków z dotacji unijnych są bardzo widoczne. Twierdzi ona też, że dzięki zmienianym przepisom prawnym prawdopodobnie uda się też dokończyć przekształcenia właścicielskie w spółkach Szybka Kolej Miejska i Polskie Linie Kolejowe.

- Z powyższych punktów widzenia nowy projekt oceniać należy pozytywnie. Jego dużą ułomnością jest jednak całkowite już niemal przeniesienie na Skarb Państwa kosztów dalszej restrukturyzacji majątkowej, technicznej i kapitałowej grupy PKP. Środki mające wesprzeć tą restrukturyzację pochodzić będą bowiem bezpośrednio lub pośrednio od państwa, podczas gdy spółka podstawowa grupy kapitałowej - PKP SA - sama niewiele robi w tym zakresie, chociaż ma takie możliwości. Opieszale prywatyzuje spółki zależne, nawet takie których działalność ma charakter odległy od zasadniczego profilu PKP, w ślimaczym tempie porządkuje stan prawny bardzo licznych i atrakcyjnie położonych nieruchomości, które można potem sprzedać i słabo radzi sobie z redukcją rozrośniętej administracji grupy – wymienia dr Grażyna Magdziak.

W opinii minister skarbu i prywatyzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC dla zmniejszania tego mankamentu ustawy konieczne jest więc, by w ślad za uchwaleniem przedmiotowej regulacji, na nowo określić docelowy model funkcjonowania kolei w Polsce i skorygować zadania, jakie w związku z restrukturyzacją grupy kapitałowej zrealizować musi PKP SA i wskazać harmonogram czasowy poszczególnych etapów tego procesu.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

BCC o zgłoszeniach przewozu towarów: przesadna biurokracja

Prawo i polityka

BCC o zgłoszeniach przewozu towarów: przesadna biurokracja

Jakub Madrjas 13 czerwca 2018

Grelowski: PPP stworzone dla infrastruktury

Infrastruktura

Grelowski: PPP stworzone dla infrastruktury

Rynek Infrastruktury 13 grudnia 2012

BCC ostrzega przed problemami na kolei

Biznes

BCC ostrzega przed problemami na kolei

Rynek Infrastruktury 07 stycznia 2013

Czy kolejny szczyt budżetowy zakoń„czy się™ fiaskiem?

Biznes

Czy kolejny szczyt budżetowy zakoń„czy się™ fiaskiem?

dr Jerzy Kwieciń„ski 07 lutego 2013

BCC: Rząd na dwóję, ale Ministerstwo Transportu dobrze sobie radzi

Prawo i polityka

Zobacz również:

BCC o zgłoszeniach przewozu towarów: przesadna biurokracja

Prawo i polityka

BCC o zgłoszeniach przewozu towarów: przesadna biurokracja

Jakub Madrjas 13 czerwca 2018

Grelowski: PPP stworzone dla infrastruktury

Infrastruktura

Grelowski: PPP stworzone dla infrastruktury

Rynek Infrastruktury 13 grudnia 2012

BCC ostrzega przed problemami na kolei

Biznes

BCC ostrzega przed problemami na kolei

Rynek Infrastruktury 07 stycznia 2013

Czy kolejny szczyt budżetowy zakoń„czy się™ fiaskiem?

Biznes

Czy kolejny szczyt budżetowy zakoń„czy się™ fiaskiem?

dr Jerzy Kwieciń„ski 07 lutego 2013

BCC: Rząd na dwóję, ale Ministerstwo Transportu dobrze sobie radzi

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5