| BCC/RK ⚫ 06.09.2012 ⚫
91
– Projektowana ustawa jest bardzo ważnym dokumentem, z punktu widzenia rozwoju grupy PKP oraz porządkowania kwestii organizacyjnowłasnościowych grupy. Obecny projekt koryguje ułomności pierwotnej wersji ustawy, która wyznaczała cele rozwojowe i kierunki zmian w polskim kolejnictwie, ale nie zabezpieczała środków finansowych na realizację tych zadań. Nie dawała także realnych rozwiązań dla założonych w niej przekształceń kapitałowych. Nowy projekt daje takie podstawy poprzez zaangażowanie Banku Gospodarstwa Krajowego do działań pomocowych na rzez PKP, wzmocnienie potencjału finansowego Funduszu Kolejowego, wykup przez państwo udziałów w spółkach podległych PKP, usamorządowienie wybranych podmiotów grupy oraz uelastycznienie programu inwestycyjnego dla firm kolejowych i poprawę nadzoru nad realizacją tego programu – uważa ekspert BCC.
Według niej działania te z pewnością powinny pozwolić na aktywizację przedsięwzięć modernizacyjnych w sektorze kolejowym, w którym to opóźnienia w realizacji zadań inwestycyjnych oraz niesprawność w absorpcji środków z dotacji unijnych są bardzo widoczne. Twierdzi ona też, że dzięki zmienianym przepisom prawnym prawdopodobnie uda się też dokończyć przekształcenia właścicielskie w spółkach Szybka Kolej Miejska i Polskie Linie Kolejowe.
- Z powyższych punktów widzenia nowy projekt oceniać należy pozytywnie. Jego dużą ułomnością jest jednak całkowite już niemal przeniesienie na Skarb Państwa kosztów dalszej restrukturyzacji majątkowej, technicznej i kapitałowej grupy PKP. Środki mające wesprzeć tą restrukturyzację pochodzić będą bowiem bezpośrednio lub pośrednio od państwa, podczas gdy spółka podstawowa grupy kapitałowej - PKP SA - sama niewiele robi w tym zakresie, chociaż ma takie możliwości. Opieszale prywatyzuje spółki zależne, nawet takie których działalność ma charakter odległy od zasadniczego profilu PKP, w ślimaczym tempie porządkuje stan prawny bardzo licznych i atrakcyjnie położonych nieruchomości, które można potem sprzedać i słabo radzi sobie z redukcją rozrośniętej administracji grupy – wymienia dr Grażyna Magdziak.
W opinii minister skarbu i prywatyzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC dla zmniejszania tego mankamentu ustawy konieczne jest więc, by w ślad za uchwaleniem przedmiotowej regulacji, na nowo określić docelowy model funkcjonowania kolei w Polsce i skorygować zadania, jakie w związku z restrukturyzacją grupy kapitałowej zrealizować musi PKP SA i wskazać harmonogram czasowy poszczególnych etapów tego procesu.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Port Gdański nie sprzeda (na razie?) spółki PG Eksploatacja
305
Infrastruktura Bez wyboru oferty zakończyła się procedura sprzedaży akcji spółki Port Gdański Eksploatacja. Złożone oferty są za niskie w stosunku do obecnej wartości spółki oraz sytuacji geopolitycznej – uznał Port.
Poznań. Korekta rozkładu jazdy linii T12
334
Zintegrowany transport Jak informuje ZTM Poznań, od 7 stycznia zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy na linii "za tramwaj" T12 wzdłuż remontowanej trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie uruchomioną przed świętami linią tramwajową nr 3, autobus T12 będzie kursował o minutę rzadziej niż obecnie. Pozwoli to także poprawić obsługę na innych liniach autobusowych w rejonie remontowanej trasy PST.
Zgierz: Nie możemy samodzielnie zwiększyć częstotliwości linii do Ozorkowa
734
Zintegrowany transport Minął niemal rok od przejęcia obsługi komunikacji zastępczej ze Zgierza do Ozorkowa przez miasto Zgierz. Perspektywy wznowienia kursów tramwajowej linii 46 są wciąż bardzo mgliste, a organizacja połączeń wiąże się z pewnymi niedogodnościami dla pasażerów. Zwracają oni uwagę m.in. na niską częstotliwość kursów.
Spore utrudnienia w Chorzowie i Katowicach. Kolejne etapy robót tramwajowych
746
Zintegrowany transport Prace na dwóch tramwajowych zadaniach inwestycyjnych – w Chorzowie i Katowicach – wejdą w kolejne etapy, których nie da się realizować przy utrzymanym ruchu tramwajów. Tym samym od 8 i 9 stycznia wprowadzony zostanie szereg zmian w organizacji ruchu tramwajowego między Bytomiem, Chorzowem i Katowicami. Zmiany obejmą 18 linii tramwajowych i 5 autobusowych.
Skoczów: Podróżni zostali na lodzie. Koleje Śląskie przepraszają
7,2k
Pasażer Grupa 27 pasażerów Kolei Śląskich musiała czekać w Skoczowie dwie godziny na przesiadkę, która teoretycznie była zagwarantowana.
Kto wyremontuje dworzec Nowiny Wielkie?
609
Infrastruktura PKP SA otworzyły oferty w ponowionym przetargu na remont dworca Nowiny Wielkie zlokalizowanym na trasie między Gorzowem Wielkopolskim a Kostrzynem nad Odrą. O zamówienie ubiegają się dwa podmioty. Powtórzony został też przetarg na remont dworca Pierzyska.
Bydgoskie autobusy i tramwaje wyjechały na ulice, ale…
4,1k
Zintegrowany transport Do ostatnich dni grudnia nie było pewne, czy linie autobusowe i tramwajowe obsługiwane przez MZK Bydgoszcz będą kursować od 1 stycznia bieżącego roku. Przewoźnik nie był bowiem w stanie porozumieć się z miastem odnośnie stawek za przewozy. Ostatecznie sytuację udało się tymczasowo rozwiązać dzięki aneksowi do obecnej umowy, który jednak nie rozwiązuje sprawy, a tylko odkłada ją w czasie. Niepewność co do stabilności oferty w kolejnych miesiącach wciąż więc pozostaje…
Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Sprawniej autobusem na Sobieskiego
2,3k
Zintegrowany transport Trwa budowa tramwaju do Wilanowa. W czwartek, 5 stycznia, zmieni się organizacja ruchu na ul. Jana III Sobieskiego – usprawniony zostanie przejazd autobusów w rejonie prac. Nowa trasa tramwajowa zostanie oddana do użytku za rok.
Bydgoszcz podsumowuje plany transportowe na nowy rok
651
Zintegrowany transport W przyszłym roku Bydgoszcz chce wydać na inwestycje związane z transportem prawie 350 mln zł. Pozwolą one na kontynuację prac przy budowie mostów nad Brdą, dalszą wymianę tramwajów, budowę nowych ulic i dróg rowerowych. Samorząd zrealizuje też szereg zadań podnoszących bezpieczeństwo pieszych. To wszystko w sytuacji kryzysu komunikacji miejskiej w tym mieście, na którego koniec nie widać na razie jasnych perspektyw.
MPK Kraków ma już 4 Lajkoniki mogące jeździć bez sieci trakcyjnej
1,1k
Zintegrowany transport Kraków ma już cztery tramwaje z możliwością jazdy bez sieci trakcyjnej. Są to tramwaje z serii Lajkonik, dwa z pierwszej i dwa z drugiej serii. Wagony mają możliwość pokonywania odcinków bez sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 kilometrów. Pozostałe tramwaje Lajkonik także będą mogły zostać wyposażone w ten system w przyszłości.
BCC/RK - redaktor w firmie Rynek Infrastruktury
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >