Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Barcelona wybuduje podziemną linię kolejową do centrum

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
18-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Barcelona wybuduje podziemną linię kolejową do centrum
Regionalny operator FGC ogłosił przetargi na budowę 4-kilometrowego tunelu. Zostanie on wyprowadzony z czołowej stacji kolejowej Espanya do stacji Gràcia. Wydłużenie kolejowej trasy ma poprawić obsługę centralnej części miasta. Przewidywana na ponad dwie dekady rozbudowa sieci ma się zakończyć dopiero w 2030 roku.

Projekt połączenia Plaça Espanya i Gràcia pojawił się już w planowaniu rozwoju barcelońskiej infrastruktury ponad dwie dekady temu. Teraz Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ogłasza przetarg na budowę 4-kilometrowego tunelu. Realizacja zadania planowana jest do 2030 roku. Zgodnie z obliczeniami Departamentu Terytorialnego całkowity koszt przedsięwzięcia sięgnie 430 milionów euro, czyli ponad 2 mld zł.

Tunel, który Ferrocarrils de la Generalitat zbuduje między Plaça Espanya a stacją Gràcia umożliwi podróżnym z kierunków Baix Llobregat i Vallés bardziej bezpośrednio do centrum Barcelony – m.in. do tak charakterystycznego miejsca jakim jest Plaça Francesc Macià. W założeniach jest także budowa trzech stacji w Hospital Clínic (z możliwością przesiadki na linię metra 5), Francesc Macià (z możliwością przesiadki na linie tramwajowe T1, T2 i T3) oraz Gràcia. Budżet przetargu określono na 320 mln euro.

Brakowało takiego połączenia w centrum miasta, a wszelkie pomysły rozbudowy sieci kolejowej są przez nas pożądane, bo celem jest sprostanie wyzwaniom klimatycznym – mówi Marc Sanglas, sekretarz ds. mobilności i infrastruktury. Cztery kilometry tunelu pozwolą na przejazd między Plaça Espanya i Gràcia w ciągu siedmiu minut. Jak podkreśla sekretarz, jeszcze większą zaletą będzie łączenie podróży przez dwie zupełnie różne linie kolejowe.

Tunel umożliwi wydłużenie linii nr 8 korzystającej z rozstawu szyn 1000 mm oraz linii podmiejskich S3, S4, S8, S9, R5, R50, R6 i R60 o rozstawie szyn 1435 mm do stacji Gràcia. Zakończenie tych tras znajdzie się jednak pod obecną konstrukcja tej stacji. Nie zostaną więc one fizycznie połączone z liniami przebiegającymi przez stację Gràcia.

W większości wydrążony zostanie jednokomorowy tunel z dwoma torami. Tylko krótki odcinek składałby się z dwóch oddzielnych tuneli. W ramach oddzielnego zamówienia Barcelona zleci ułożenie torów i ich elektryfikację. Budżet tego przetargu określono na kolejne 104 mln euro.

FGC przewiduje, że przedłużenie linii kolejowych zwiększy liczbę obsługiwanych podróżnych o 38 proc. do 38,3 mln rocznie. Długość sieci wynosi 99 km.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Prawo i polityka

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Roman Czubiński, współpraca – Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Umowa na budowę tunelu w Wesołej

Infrastruktura

Umowa na budowę tunelu w Wesołej

UM Warszawa 11 kwietnia 2025

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

Infrastruktura

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

inf. pras. PKP PLK 19 września 2024

Lubliniec. Jeden chętny zaprojektować bezkolizyjną przeprawę przez tory

Infrastruktura

Lubliniec chce bezkolizyjnej przeprawy przez tory

Infrastruktura

Lubliniec chce bezkolizyjnej przeprawy przez tory

Przemysław Farsewicz 03 lipca 2023

Zobacz również:

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Prawo i polityka

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Roman Czubiński, współpraca – Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

Umowa na budowę tunelu w Wesołej

Infrastruktura

Umowa na budowę tunelu w Wesołej

UM Warszawa 11 kwietnia 2025

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

Infrastruktura

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

inf. pras. PKP PLK 19 września 2024

Lubliniec. Jeden chętny zaprojektować bezkolizyjną przeprawę przez tory

Infrastruktura

Lubliniec chce bezkolizyjnej przeprawy przez tory

Infrastruktura

Lubliniec chce bezkolizyjnej przeprawy przez tory

Przemysław Farsewicz 03 lipca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij