Partnerzy serwisu:
Pasażer

Bajpas Kartuski za 140 mln złotych gotowy. Co z pociągami po nim?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
14-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Bajpas Kartuski za 140 mln złotych gotowy. Co z pociągami po nim?
fot. PKP PLKPiękny wyremontowany most na Bajpasie. Na razie bez pociągów
Zakończyły się prace przy budowie Bajpasu Kartuskiego. W godny do naśladowania sposób linię, stanowiącą własność PKM i PKP PLK, partnerzy wyremontowali wspólnie. Powstały nowe perony i możliwość dojazdu do Trójmiasta dla dużej dzielnicy gdańska Kokoszki, Leźna, Starej Piły, Otomina i Żukowa Wschodniego. Razem to kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców. Tylko, że… pociągi nie jeżdżą i nie wiadomo kiedy pojadą.

Linię odbudowano, by w czasie zaplanowanego remontu linii 201, dramatycznie opóźnionego (właśnie unieważniono kolejny przetarg na nią), pozostała możliwość dojazdu do Kartuz od strony Gdańska z pominięciem lotniska. Ale nie ma żadnego, powodu, dla którego nie można by ułatwić dojazdu przy pomocy linii z bardzo zakorkowanych zachodnich dzielnic Gdańska (Kokoszki) i okolicznych miejscowości do centrum metropolii.

Linia mogłaby stworzyć nowe możliwości dojazdu do Gdańska

Powodów, dla których linia z gotowymi przystankami i wiatami nie rusza od grudnia, poszukiwał Michał Jamroż, dziennikarz trójmiejskiej Wyborczej. Zaznacza on, że od początku pomorski samorząd, który częściowo sfinansował projekt, zakładał wykorzystanie dwóch linii 234 i 229 (składają się na Bajpas Kartuski) do kursowania pociągów nie tylko w czasie przebudowy linii 201. Tymczasem ostatnie stanowisko Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, które odpowiada za zamawianie pociągów w regionie, brzmi tak:

– Samorząd sprawdza możliwości przejezdności trasy z Kartuz przez Starą Piłę do Gdańska Wrzeszcza przy cały czas funkcjonujących połączeniach z Kościerzyny, Kartuz i Gdyni przez Gdański Port Lotniczy do Gdańska Wrzeszcza. W chwili obecnej nie jesteśmy w stanie podać liczby pociągów i ich relacji, które zostaną uruchomione od 10 grudnia 2023. Jeśli tylko będziemy mieli potwierdzony rozkład jazdy, na pewno podamy go do publicznej wiadomości – napisał Michał Piotrowski, rzecznik prasowy samorządu. Informację o tym, że Bajpas będzie gotowy do otwarcia ruchu i można na nim zamawiać pociągi PKP PLK wysłało 19 września.

– Trudno więc powiedzieć, jaki rozkład jazdy urzędnicy chcą mieć potwierdzony, skoro żadnego jeszcze w PKP PLK na nową linię nie zamówili – stwierdza dziennikarz. W końcu urząd marszałkowski przyznaje w końcu, że „samorząd województwa złożył do Polregio wniosek do Rozkładu Jazdy 2023/24 o możliwość realizacji 15 par w relacji Gdańsk Główny – Stara Piła”. Zabrakło jednak informacji zwrotnej z Polregio, czy takie pociągi da się uruchomić. Taboru do realizacji aż 15 par pociągi i załóg do nich nie da się załatwić „od ręki”. Ponadto, dziennikarz zaznacza, że plan na 15 pociąg musiał dotyczyć sytuacji zamknięcia linii 201, a ta jest wciąż czynna.

Bez pomysłu na pociągi

Zdaniem Jamroża podawanie takiej informacji „ma na celu pokazanie, że urzędnicy chcieli, a się nie dało”.

– Decyzję o tym, że bajpas kartuski zostanie zrealizowany, podjęto w połowie 2018 roku. Przez te pięć lat można było zaplanować węzły integracyjne choćby w tymczasowej formie, zaplanować obsługę autobusową, a przede wszystkim mieć wstępny rozkład jazdy. W tym czasie nie zrobiono nic – pisze dziennikarz.

– Jednak gdy popatrzy się na istniejącą linię PKM, to trudno się dziwić, że tak wygląda sytuacja z tzw. bajpasem kartuskim. Choć minęło już osiem lat od jej uruchomienia, to poza jednym wyjątkiem wciąż nie jest ona zintegrowana z komunikacją autobusową ( we wrześniu gmina Żukowo uruchomiła bezpłatne linie z Banina do PKM Gdańsk Rębiechowo, i Chwaszczyna do PKM Gdańsk Osowa). Z kolei parking przy Gdańsku Rębiechowie wybudowano cztery lata po otwarciu linii, mimo że sens tego przystanku tłumaczył tylko węzeł integracyjny – dodaje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi wreszcie na Bajpasie Kartuskim. Znamy rozkład jazdy

Pasażer

Pociągi wreszcie na Bajpasie Kartuskim. Znamy rozkład jazdy

Michał Szymajda 22 lutego 2024

Kiedy pociągi pojadą po Bajpasie Kartuskim?

Pasażer

Kiedy pociągi pojadą po Bajpasie Kartuskim?

Michał Szymajda 20 grudnia 2023

PLK z unijnym dofinansowaniem na Bajpas Kartuski

Biznes

PLK z unijnym dofinansowaniem na Bajpas Kartuski

Michał Szymajda 13 grudnia 2023

Pierwszy pociąg wjechał na bajpas kartuski [film]

Infrastruktura

Pierwszy pociąg wjechał na bajpas kartuski [film]

inf. pras. PKM 17 listopada 2023

Gdańsk Kokoszki prawie gotowy. Dzięki Bajpasowi Kartuskiemu

Infrastruktura

Bajpas kartuski w zaawansowanym stadium budowy [zdjęcia]

Infrastruktura

Zobacz również:

Pociągi wreszcie na Bajpasie Kartuskim. Znamy rozkład jazdy

Pasażer

Pociągi wreszcie na Bajpasie Kartuskim. Znamy rozkład jazdy

Michał Szymajda 22 lutego 2024

Kiedy pociągi pojadą po Bajpasie Kartuskim?

Pasażer

Kiedy pociągi pojadą po Bajpasie Kartuskim?

Michał Szymajda 20 grudnia 2023

PLK z unijnym dofinansowaniem na Bajpas Kartuski

Biznes

PLK z unijnym dofinansowaniem na Bajpas Kartuski

Michał Szymajda 13 grudnia 2023

Pierwszy pociąg wjechał na bajpas kartuski [film]

Infrastruktura

Pierwszy pociąg wjechał na bajpas kartuski [film]

inf. pras. PKM 17 listopada 2023

Gdańsk Kokoszki prawie gotowy. Dzięki Bajpasowi Kartuskiemu

Infrastruktura

Bajpas kartuski w zaawansowanym stadium budowy [zdjęcia]

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5