Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Badanie Switchera zakończone

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
29-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
KZN Bieżanów

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Badanie Switchera zakończone
KZN Bieżanów oraz Instytut Kolejnictwa zakończyły proces badań „Switchera”, nowatorskiego systemu do transportu rozjazdów. Badania zostały przeprowadzone na hamowni kolejowej w Instytucie Kolejnictwa, na odcinkach testowych w Żmigrodzie, pod Olsztynem oraz na górskim, krętym fragmencie linii nr 98 Grybów - Ptaszkowa. Zasymulowano również zjazd wagonu z przełęczy św. Gotarda.

– W systemie opracowanym przez KZN Bieżanów innowacyjne i wyjątkowe jest połączenie funkcji transportu i rozładunku rozjazdów. To rozwiązanie powinno zapewnić poprawę jakości początkowej rozjazdów zabudowywanych na sieci PKP PLK, a w konsekwencji przedłużyć ich żywotność – mówi dr. inż. Andrzej Massel, zastępca dyrektora w Instytucie Kolejnictwa.

W ramach badań wykonanych przez Instytut Kolejnictwa zasymulowany został m.in. zjazd wagonu z przełęczy Św. Gotharda. Na tej linii kolejowej, której najwyższy punkt położony jest na wysokości 1151 m.n.p.m. na długości kilkudziesięciu kilometrów występują pochylenia do 26-28 promili. Przy takim obciążeniu układ hamulcowy długotrwale się nagrzewa. – Celem tego badania, wykonanego na torze w Żmigrodzie, jest sprawdzenie odporności układu hamulcowego na obciążenia cieplne. Badany pojazd przeszedł test bez zarzutu – dodaje Massel.

„Switcher” przeszedł pełen zakres badań niezbędnych do uzyskania certyfikacji zgodności z wymaganiami TSI (technicznych specyfikacji interoperacyjności) oraz świadectw dopuszczenia typu pojazdu kolejowego. – Obecnie trwają procedury przygotowawcze do certyfikacji w Transportowym Dozorze Technicznym, Instytucie Kolejnictwa oraz Urzędzie Transportu Kolejowego. Liczymy na uzyskanie potrzebnych certyfikatów jeszcze w tym roku – mówi Ryszard Leszczyński, prezes zarządu KZN Bieżanów.

Kompletne badania były przeprowadzone przez Instytut Kolejnictwa w jego warszawskiej siedzibie oraz na testowych odcinkach torów w Żmigrodzie, pod Olsztynem oraz na górskim, krętym fragmencie linii nr 98 Grybów - Ptaszkowa. Kompleksowe badania objęły system hamulcowy – sprawdzano poprawność i intensywność hamowania, określono wartości sprawności statycznej i dynamicznej przekładni hamulcowej, a w badaniach ruchowych sprawdzono skuteczność hamowania. Oprócz tego wagon przeszedł też serię badań dynamicznych w stanie próżnym i ładownym, a także badania hałasu, nacisków oraz masy własnej, zachowania w łukach o minimalnym promieniu oraz wytrzymałości konstrukcji.

„Switcher” to opracowany przez KZN pojazd szynowy o długości 27,5 m zintegrowany z dźwigiem oraz modułami mocowania na platformach i usztywnienia rozjazdów podczas za- i rozładunku. Dźwig dostosowany został do pracy w ograniczonej przestrzeni, dzięki czemu możliwy stał się rozładunek wagonu bez konieczności demontażu trakcji. Sterowane cyfrowo dźwigi umieszczone z obu stron wagonu umożliwiają precyzyjny za- i rozładunek rozjazdu zarówno z wagonu wyposażonego w dźwig, jak i z wchodzącego w skład systemu wagonu bezdźwigowego, wykorzystywanego do transportu rozjazdów o większym promieniu. Elastyczność rozwiązania pozwala na przewóz wszystkich typów rozjazdów, także tych o promieniu 1200 m. System pozwoli czterokrotnie skrócić czas zabudowy rozjazdów, jednocześnie wyeliminuje problem braku kontroli jakości montażu zarówno przez producenta, jak i przez PKP PLK w warunkach placu budowy.

Rozjazdy są newralgicznym elementem infrastruktury kolejowej. Ich stan ma bezpośredni wpływ na to, z jaką prędkością mogą jeździć pociągi. Obecnie eksploatowanych jest ok. 44 tys. rozjazdów. Przy rocznej potrzebie wymiany 2 550 sztuk (1 830 sztuk zaległości i 720 sztuk w ramach cyklu życia) w ostatnich latach wymieniano zaledwie ok. 500 sztuk rocznie, czyli stanowczo za mało, żeby powstrzymać degradację infrastruktury.

KZN z nagrodą Malinowskiego

Technologia, której kluczowym elementem jest specjalistyczny wagon Switcher, otrzymała główną nagrodę w prestiżowym Konkursie  im. inż. Ernesta Malinowskiego w kategorii Infrastruktura podczas Targów Trako.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Nowy rozjazd na łącznicy Krzemionki – Zabłocie zamontowany w 275 minut

Infrastruktura

Switcher przewiezie „strunobetonowy” Rkpd

Biznes

Switcher przewiezie „strunobetonowy” Rkpd

KZN Bieżanów 16 października 2015

Switcher przewiezie „strunobetonowy” Rkpd

Tabor i technika

Zobacz również:

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

Fotorelacje

Rozjazdy high speed dostarczone na CMK

inf. pras oprac. JM 02 czerwca 2023

Nowy rozjazd na łącznicy Krzemionki – Zabłocie zamontowany w 275 minut

Infrastruktura

Switcher przewiezie „strunobetonowy” Rkpd

Biznes

Switcher przewiezie „strunobetonowy” Rkpd

KZN Bieżanów 16 października 2015

Switcher przewiezie „strunobetonowy” Rkpd

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5