Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Awantura o drugi tor na linii 202. Mieszkańcy Słupska organizują protest

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Awantura o drugi tor na linii 202. Mieszkańcy Słupska organizują protest
Sprawa ewentualnej budowy drugiego toru na linii kolejowej 202 pomiędzy Słupskiem a Wejherowem rozgrzała umysły samorządowców, społeczników, dziennikarzy i mieszkańców miast i gmin na Pomorzu Środkowym. Przedstawiciele PKP PLK na spotkaniu z lokalnymi samorządowcami roztaczali wizję modernizacji bez budowy drugiego toru pomiędzy Wejherowem a Słupskiem, chociaż, jak zapewnia centrala PKP PLK, analizowane są różne warianty przebudowy. 

– PKP PLK jeszcze w tym rok przygotują szczegółową analizę poprzedzającą inwestycję na linii 202. Jej celem jest skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie liczby pociągów na linii kolejowej Gdynia – Słupsk – pisze w oficjalnym komunikacie zarządca infrastruktury.

PKP PLK zaplanowały, że modernizacja zostanie zrealizowana w ciągu 4–5 lat, dzięki wykorzystaniu środków z bieżącej perspektywy finansowej. Jej głównym celem będzie skrócenie czasu przejazdu o nie mniej niż 20 minut, dzięki podwyższeniu maksymalnej prędkości pociągów z 100–120 km/h do 160 km/h. 

Drugiego toru nie będzie?

Tymczasem już na spotkaniu z samorządowcami powiatu wejherowskiego na początku maja 2015 zasugerowano lokalnym władzom, że inwestycja na odcinku do Słupska będzie realizowana w dużo skromniejszym niż pierwotnie zakładano zakresie i o np. odbudowie drugiego toru między Słupskiem a Lęborkiem, można w zasadzie zapomnieć.

– Okazało się, że PKP PLK w najlepszym wypadku zbudują dodatkowy tor na odcinku Gdynia Chylonia – Rumia, 2 dodatkowe tory na odcinku Rumia – Reda, 2 tory pomiędzy Redą a Wejherowem oraz 1 tor pomiędzy Wejherowem a Lęborkiem. Dalej w kierunku Słupska ma pojawić się długa mijanka na odcinku Potęgowo – Damnica. Mimo podniesienia prędkości pociągi nadal będą musiały oczekiwać na siebie na mijankach, bo nie wszystkie zdołają minąć się „w ruchu” zwłaszcza w sezonie. Ponadto rozkład jazdy znów trzeba dostosowywać do możliwości linii, a nie do realnych potrzeb pasażerów – twierdzi Tomasz Ciżmowski, wiceprezes Stowarzyszenia „Aktywne Pomorze”.

Sprawa jest o tyle zaskakująca dla mieszkańców Słupska, że od lat przy okazji rozmów o planowanej modernizacji, mówiło się o budowie drugiego toru na całym odcinku linii 202 pomiędzy Gdynią Chylonią a Słupskiem, znajduje to zresztą odzwierciedlenie w planach transportowych województwa, konsultowanych z PKP PLK. Co więcej, drugi tor na odcinku Słupsk – Lębork fizycznie istniał już do 1945, nie ma więc konieczności poszerzania nasypów i dublowania obiektów inżynieryjnych.

– Zmodernizowanie linii jako jednotorowej na kilkadziesiąt lat pogrzebie możliwość dobrego skomunikowania Pomorza z resztą kraju a także ograniczy lub uniemożliwi kursowanie na Pomorzu Środkowym szybkich pociągów – dodaje Ciżmowski.

Nie wszystko przesądzone?

– PKP PLK prowadzą konsultacje i studia, które pozwolą zdecydować czy istnieje potrzeba rozbudowy linii o drugi tor, czy wystarczą inne rozwiązania zapewniające w perspektywie 30 lat zakładany rozkład jazdy pociągów i krótką podróż. Optymalne rozwiązanie zostanie wybrane w 2015 roku – uspokaja rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, ale jednocześnie lokalny portal Gryf24.pl informuje o wynikach spotkania przedstawicieli zarządcy infrastruktury, które w końcu odbyło się w Słupsku.

– Kolejarze sugerowali podczas spotkania, że w najlepszym wypadku możliwa jest realizacja modernizacji, kosztująca 1 miliard 862 milionów złotych. W tej opcji jest dodatkowy tor na odcinku Gdynia Chylonia – Rumia, 2 dodatkowe tory na odcinku Rumia – Reda oraz 1 tor pomiędzy Redą a Wejherowem, Wejherowem a Lęborkiem oraz długa mijanka na odcinku Potęgowo – Damnica. Prędkość podniesiono by do 160 km/h na całej linii poprzez wymianę i dobudowę urządzeń srk.  Jak widać im dalej od Trójmiasta tym pieniędzy na modernizacje jakby mniej – komentuje Marcin Wirkus, dziennikarz portalu Gryf24.pl.

Mieszkańcy Siemianic chcą nowego przystanku

Tymczasem, przy okazji projektowania modernizacji linii 202, budowy przystanku osobowego zaczęli domagać się mieszkańcy podsłupskich Siemianic, przez których środek linia przebiega. Mieszkańcy gminy Słupsk zarejestrowali już nawet stowarzyszenie, które domaga się budowy przystanku.

Dzięki jego powstaniu nasz dojazd do Słupska skróciłby się z kilkunastu do 5 minut – komentuje Bartłomiej Zdoliński, szef Stowarzyszenia Pasażerów SKM w Siemianicach, a PKP PLK zapowiadają, że przyjrzy się wnioskowi organizacji. Warto przypomnieć, że kolejny peron powstaje obecnie w Mostach pod Lęborkiem.

Będzie protest w Słupsku

Pomysł pozostawienia odcinka linii 202 między Słupskiem a Lęborkiem z jednym torem (i mijanką)  linii 202 komentują miłośnicy kolei na forum skyscrapercity (wypowiedź forumowicza E42):

„W tym roku wakacyjny EIC Fregata odcinek z Gdyni do Kołobrzegu pokona w 3 h 44 min z czego aż 50 minut zajmą mu 4 postoje techniczne oraz 6-minutowy postój handlowy w Lęborku. Razem daje to zmarnowane 54 minuty na odcinku Wejherowo – Sławno. Prawie połowę tego czasu (26 min) tracimy oczywiście na budzącym ostatnio wiele emocji odcinku Lębork – Słupsk, gdzie PLK (...) w żadnym z rozważanych czterech wariantów modernizacji nie widzi potrzeby budowy drugiego toru. Tymczasem drogowcy planują budowę dwujezdniowej (...) S6 pełną parą"

Na razie plany PKP PLK spotkały się bardzo negatywnym odbiorem wszystkich władz od poziomu lokalnego (prezydent Słupska Robert Biedroń określił sytuację jako „Bardzo poważną, mającą wpływ na przyszłość regionu"), przez urząd marszałkowski, aż do posłów reprezentujących region. Na portalu społecznościowym facebook pojawił się profil „Dwa Tory do Słupska”. 6 czerwca Stowarzyszenie Aktywne Pomorze zorganizuje pod słupskim dworcem protest w tej sprawie.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK podpisała umowę z wykonawcą nowego tunelu pod stacją Słupsk

Infrastruktura

Do 2026 r. dwa tory i 200 km/h z Gdyni do Słupska

Infrastruktura

Prace na linii 202. Na razie powstanie tylko tunel w Słupsku

Infrastruktura

Przejście na stację w Słupsku będzie kosztować 10 mln złotych

Infrastruktura

Koszt modernizacji linii 202 wzrósł z miliarda do 5 mld zł

Infrastruktura

Zobacz również:

PLK podpisała umowę z wykonawcą nowego tunelu pod stacją Słupsk

Infrastruktura

Do 2026 r. dwa tory i 200 km/h z Gdyni do Słupska

Infrastruktura

Prace na linii 202. Na razie powstanie tylko tunel w Słupsku

Infrastruktura

Przejście na stację w Słupsku będzie kosztować 10 mln złotych

Infrastruktura

Koszt modernizacji linii 202 wzrósł z miliarda do 5 mld zł

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5