Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Audyt Dostępności Dworca Kolejowego w Nasielsku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
10-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Audyt Dostępności Dworca Kolejowego w Nasielsku
Fot. Kebe / CC BY-SA 3.0
Urząd Transportu Kolejowego wspólnie z Centrum Projektowania Uniwersalnego przygotował „Audyt Dostępności Dworca Kolejowego w Nasielsku”. Ocenie poddano pierwszy, nowo wybudowany innowacyjny dworzec systemowy. Jest to jedno z wielu działań UTK na rzecz poprawy dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwości poruszania się.

Modernizacja i budowa dworców kolejowych musi być zgodna z wymogami określonymi w przepisach europejskich (TSI PRM). Zachowanie standardów TSI PRM zwiększa dostępność obiektów, których konstrukcja powinna uwzględniać potrzeby osób z niepełnosprawnością. Działania UTK w ramach poprawy dostępności skupiają się między innymi na analizowaniu dostępności obiektów infrastruktury oraz wydawania zaleceń, które będą podstawą do określenia standardów projektowych i wykonawczych. Dworce kolejowe są bowiem centralnym elementem nowoczesnych węzłów przesiadkowych. Spełniają wiele nowych funkcji, integrują aglomeracyjny i dalekobieżny transport szynowy z układem komunikacji lokalnej. – Od wielu lat stoimy na straży praw osób z niepełnosprawnościami. Mamy do wypełnienia ważne zadanie. Współpracujemy z podmiotami i organizacjami pozarządowymi wskazując rozwiązania i wyznaczając kierunki zmian, które pozwalają dostosować przestrzeń publiczną w taki sposób, by była dostępna dla wszystkich. Monitorujmy powstające nowe obiekty dworcowe pod kątem dostępności. Sprawdzamy w jaki sposób realizowane są wytyczne w tym zakresie. Kontrolujemy zarówno dostępność do infrastruktury stacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi, jak i tą związaną z obsługą kasową osób niedowidzących i niedosłyszących – podkreśla Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Aktywnie włączyliśmy się w działania w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”, jesteśmy jednym z pierwszych jego sygnatariuszy – dodaje.

UTK wspólnie z Centrum Projektowania Uniwersalnego przygotował „Audyt Dostępności Dworca Kolejowego w Nasielsku”. Opracowanie zrealizował zespół ekspertów pod kierunkiem profesorów Politechniki Gdańskiej – dr. hab. inż. arch. Marka Wysockiego i dr. hab. inż. arch. Daniela Załuskiego. 

Ocenie poddano innowacyjny dworzec systemowy. Eksperci przyjrzeli się nie tylko nowoczesnemu budynkowi, ale przeanalizowali dostępność całego węzła komunikacyjnego, jakim jest nowy dworzec. O ile konstrukcja obiektu nie budzi większych zastrzeżeń, to inaczej jest w przypadku dostępności do peronów czy korelacji rozkładów jazdy pociągów z komunikacją lokalną. Są to często sytuacje, które łatwo można rozwiązać małym nakładem środków. Analiza kursów komunikacji zbiorowej pokazuje, że pasażerowie podróżujący w godzinach wieczornych są zmuszeni do oczekiwania powyżej 30 min., z czego w przypadku 6 połączeń czas ten wydłuża się o ponad godzinę. Rozwiązanie tego problemu wymaga jedynie dostosowania rozkładu jazdy autobusów lokalnych do przyjazdu i odjazdu pociągów z dworca w Nasielsku.

Z opracowania płyną liczne wnioski, wskazówki i rekomendacje dotyczące stosowania rozwiązań uwzględniających potrzeby wszystkich pasażerów, tak by projekty i koncepcje nowych węzłów przesiadkowych tworzone były bez barier. Autorzy audytu zalecają m.in. aby projektować perony i pojazdy szynowe w taki sposób by wsiadanie i wysiadanie z pociągu osób z ograniczoną sprawnością odbywało się w sposób samodzielny, bez konieczności użytkowania urządzeń wspomagających. Radzą, by montowane podnośniki platform nie były rozkładane ręcznie, co wymaga pomocy osób trzecich przy korzystaniu z nich przez osoby poruszające się na wózkach. Wskazują na to, by tablice zmiennej treści były dostosowane do potrzeb osób niedowidzących i wyposażone dodatkowo w system informacji głosowej. Rekomendują także, aby miejsca do odpoczynku zapewniały pasażerom dostęp do ławek z podłokietnikami ułatwiającymi siadanie i wstawanie.

Przygotowanie audytu dostępności nowo budowanych lub modernizowanych dworców było zaleceniem działającej przy Prezesie UTK Rady Ekspertów do spraw osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Jej członkowie doskonale znają problemy osób z niepełnosprawnością. Rada ma na celu poprawę dostępności transportu kolejowego. W 2018 r. Urząd Transportu Kolejowego dołączył do grona sygnatariuszy „Partnerstwa na rzecz dostępności” w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij