Partnerzy serwisu:
Biznes

ARP w Przewozach Regionalnych. Jest zgoda pierwszych marszałków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
17-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Przewozy Regionalne

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
ARP w Przewozach Regionalnych. Jest zgoda pierwszych marszałków
Marszałkowie sześciu województw podpisali dziś z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju oraz spółką Przewozy Regionalne porozumienie, które ma uratować spółkę dzięki interwencji Agencji Rozwoju Przemysłu. MIR musi przekonać pozostałych właścicieli.

Plan ratowania spółki Przewozy Regionalne ma kilka warunków: oddłużenie spółki poprzez jej dokapitalizowanie dzięki wprowadzeniu strategicznego inwestora ze strony Skarbu Państwa oraz podpisanie długoletnich umów przewozowych przez marszałków. O tym, że Przewozy Regionalne zaangażują się w restrukturyzację spółki, "Rynek Kolejowy" informował jako pierwszy. Informowaliśmy również o planach przejęcia większości udziałów samorządowej spółki przez ARP.

Dziś, 17 października 2014 roku, w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie, na którym właściciele części udziałów w spółce opowiedzieli się za restrukturyzacją Przewozów Regionalnych, polegającą na dofinansowaniu i oddłużeniu poprzez pozyskanie większościowego inwestora. Porozumienie podpisali: ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki – podsekretarz stanu, marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i opolskiego oraz ze strony Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski – prezes zarządu i Wojciech Kroskowski – dyrektor finansowy.

–  Scenariusz restrukturyzacji, polegający na pozyskaniu większościowego inwestora, jest w naszej ocenie jedyną szansą zagwarantowanie rentowności spółki, a tym samym trwałości jej funkcjonowania w przyszłości – mówi Tomasz Pasikowski, prezes Przewozów Regionalnych – Wszystkie strony zaangażowane w proces restrukturyzacji zgadzają się, że spółka nie może nadal funkcjonować na dotychczasowych zasadach. Bardzo ważne jest więc, aby rozpocząć działania restrukturyzacyjne jak najszybciej – dodaje.

Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju uważa, że naprawa spółki jest możliwa tylko poprzez pozyskanie większościowego inwestora ze strony Skarbu Państwa, który umożliwi oddłużenie spółki poprzez jej dokapitalizowanie. - Podział Przewozów Regionalnych byłby niekorzystny nie tylko dla samej spółki i jej właścicieli, ale także dla całego segmentu regionalnych przewozów pasażerskich. Spowodowałoby to konieczność budowania od podstaw całego systemu świadczenia takich usług – podkreślił Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Analiza EY: Potrzebna restrukturyzacja

Z analizy przeprowadzonej przez firmę doradczą EY wynika, że rynek przewozów regionalno-aglomeracyjnych w Polsce nie rozwija się tak jak rynki w Europie Zachodniej. Jednym z istotnych powodów takiej sytuacji jest zbyt krótki okres kontraktowania usług przewozowych, który wynosi średnio rok lub dwa lata, w porównaniu z pięcioma na tamtych rynkach. Doradca wskazał także, że Przewozy Regionalne, mimo utraty rynku w ostatnich latach, pozostają największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Aby spółka mogła poprawić swoją konkurencyjność i świadczyć usługi wyższej jakości z korzyścią dla pasażera konieczne jest oddłużenie spółki, optymalizacja kosztowa oraz uzyskanie zdolności do finansowania nowego taboru.

Na podstawie badania rynku firma EY nakreśliła możliwe kierunki przyszłości Przewozów Regionalnych. W wyniku analizy różnych scenariuszy rekomendację uzyskał wariant przewidujący oddłużenie spółki oraz wprowadzenie inwestora strategicznego.

Według założeń projektu partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa ma wnieść do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki.

Umowy wieloletnie z marszałkami

Kluczowe dla przyszłości Przewozów Regionalnych ma być również wprowadzenie umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach na okres od co najmniej pięciu do dziesięciu lat, a nie jak dotychczas na rok lub dwa. Dzięki nim spółka ma szansę na większą stabilność pracy, a także możliwość zaplanowania m.in. inwestycji w tabor.

–  Będziemy kontynuować negocjacje, licząc na podpisanie porozumienia przez wszystkich marszałków. Im więcej właścicieli uda nam się przekonać, tym łatwiej przebiegnie proces restrukturyzacji, a Przewozy Regionalne otrzymają realne pieniądze gwarantujące pozbycie się historycznego długu i uzyskanie trwałej rentowności – komentuje Tomasz Pasikowski z Przewozów Regionalnych – Dzięki temu znacznie podniesie się jakość wykonywanych usług, na czym skorzystają przede wszystkim pasażerowie  – dodaje.

Przewozy Regionalne są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tysięcy osób dojeżdżających do szkoły czy pracy. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów oznaczonych logo spółki.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rafamet dostarczy maszyny dla oddziału PKP IC Remtrak Idzikowice za 18 mln zł

Tabor i technika

Rafamet dostarczy maszyny dla oddziału PKP IC Remtrak Idzikowice za 18 mln zł

inf. pras oprac. JM 21 grudnia 2020

ARP: Aleksandra Magaczewska odwołana ze stanowiska

Prawo i polityka

ARP przejmie PR jeszcze we wrześniu. Pół miliarda na tabor

Prawo i polityka

ARP przejmie PR jeszcze we wrześniu. Pół miliarda na tabor

Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 17 września 2015

Agencja Rozwoju Przemysłu z nowym prezesem

Biznes

Agencja Rozwoju Przemysłu z nowym prezesem

Elżbieta Pałys 25 stycznia 2016

Zobacz również:

Rafamet dostarczy maszyny dla oddziału PKP IC Remtrak Idzikowice za 18 mln zł

Tabor i technika

Rafamet dostarczy maszyny dla oddziału PKP IC Remtrak Idzikowice za 18 mln zł

inf. pras oprac. JM 21 grudnia 2020

ARP: Aleksandra Magaczewska odwołana ze stanowiska

Prawo i polityka

ARP przejmie PR jeszcze we wrześniu. Pół miliarda na tabor

Prawo i polityka

ARP przejmie PR jeszcze we wrześniu. Pół miliarda na tabor

Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 17 września 2015

Agencja Rozwoju Przemysłu z nowym prezesem

Biznes

Agencja Rozwoju Przemysłu z nowym prezesem

Elżbieta Pałys 25 stycznia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5