Marszałkowie sześciu województw podpisali dziś z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju oraz spółką Przewozy Regionalne porozumienie, które ma uratować spółkę dzięki interwencji Agencji Rozwoju Przemysłu. MIR musi przekonać pozostałych właścicieli.
Plan ratowania spółki Przewozy Regionalne ma kilka warunków: oddłużenie spółki poprzez jej dokapitalizowanie dzięki wprowadzeniu strategicznego inwestora ze strony Skarbu Państwa oraz podpisanie długoletnich umów przewozowych przez marszałków. O tym, że Przewozy Regionalne zaangażują się w restrukturyzację spółki, "Rynek Kolejowy" informował jako pierwszy. Informowaliśmy również o planach przejęcia większości udziałów samorządowej spółki przez ARP.
Dziś, 17 października 2014 roku, w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie, na którym właściciele części udziałów w spółce opowiedzieli się za restrukturyzacją Przewozów Regionalnych, polegającą na dofinansowaniu i oddłużeniu poprzez pozyskanie większościowego inwestora. Porozumienie podpisali: ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki – podsekretarz stanu, marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i opolskiego oraz ze strony Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski – prezes zarządu i Wojciech Kroskowski – dyrektor finansowy.
– Scenariusz restrukturyzacji, polegający na pozyskaniu większościowego inwestora, jest w naszej ocenie jedyną szansą zagwarantowanie rentowności spółki, a tym samym trwałości jej funkcjonowania w przyszłości – mówi Tomasz Pasikowski, prezes Przewozów Regionalnych – Wszystkie strony zaangażowane w proces restrukturyzacji zgadzają się, że spółka nie może nadal funkcjonować na dotychczasowych zasadach. Bardzo ważne jest więc, aby rozpocząć działania restrukturyzacyjne jak najszybciej – dodaje.
Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju uważa, że naprawa spółki jest możliwa tylko poprzez pozyskanie większościowego inwestora ze strony Skarbu Państwa, który umożliwi oddłużenie spółki poprzez jej dokapitalizowanie. - Podział Przewozów Regionalnych byłby niekorzystny nie tylko dla samej spółki i jej właścicieli, ale także dla całego segmentu regionalnych przewozów pasażerskich. Spowodowałoby to konieczność budowania od podstaw całego systemu świadczenia takich usług – podkreślił Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Analiza EY: Potrzebna restrukturyzacja
Z analizy przeprowadzonej przez firmę doradczą EY wynika, że rynek przewozów regionalno-aglomeracyjnych w Polsce nie rozwija się tak jak rynki w Europie Zachodniej. Jednym z istotnych powodów takiej sytuacji jest zbyt krótki okres kontraktowania usług przewozowych, który wynosi średnio rok lub dwa lata, w porównaniu z pięcioma na tamtych rynkach. Doradca wskazał także, że Przewozy Regionalne, mimo utraty rynku w ostatnich latach, pozostają największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Aby spółka mogła poprawić swoją konkurencyjność i świadczyć usługi wyższej jakości z korzyścią dla pasażera konieczne jest oddłużenie spółki, optymalizacja kosztowa oraz uzyskanie zdolności do finansowania nowego taboru.
Na podstawie badania rynku firma EY nakreśliła możliwe kierunki przyszłości Przewozów Regionalnych. W wyniku analizy różnych scenariuszy rekomendację uzyskał wariant przewidujący oddłużenie spółki oraz wprowadzenie inwestora strategicznego.
Według założeń projektu partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa ma wnieść do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki.
Umowy wieloletnie z marszałkami
Kluczowe dla przyszłości Przewozów Regionalnych ma być również wprowadzenie umów na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach na okres od co najmniej pięciu do dziesięciu lat, a nie jak dotychczas na rok lub dwa. Dzięki nim spółka ma szansę na większą stabilność pracy, a także możliwość zaplanowania m.in. inwestycji w tabor.
– Będziemy kontynuować negocjacje, licząc na podpisanie porozumienia przez wszystkich marszałków. Im więcej właścicieli uda nam się przekonać, tym łatwiej przebiegnie proces restrukturyzacji, a Przewozy Regionalne otrzymają realne pieniądze gwarantujące pozbycie się historycznego długu i uzyskanie trwałej rentowności – komentuje Tomasz Pasikowski z Przewozów Regionalnych – Dzięki temu znacznie podniesie się jakość wykonywanych usług, na czym skorzystają przede wszystkim pasażerowie – dodaje.
Przewozy Regionalne są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tysięcy osób dojeżdżających do szkoły czy pracy. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów oznaczonych logo spółki.