Alstom uroczyście oddał dzisiaj (6 grudnia) w chorzowskich zakładach Konstalu nową lakiernię i halę spawalniczo-montażową. Dzięki tym inwestycjom zdolność produkcyjna wzrośnie o 50%. I to nie koniec planowanych zadań i projektów.
To największa tegoroczna inwestycja Alstom Transport w Polsce. Firma otworzyła w Chorzowie nową lakiernię o powierzchni 2000 m2, w której malowane będą pudła pociągów. Natomiast w nowej hali spawalniczo-montażowej o pow. 6800 m2 będzie realizowany tzw. czarny montaż, czyli proces spawania poszczególnych elementów konstrukcji pudeł pociągów regionalnych. Koszt realizacji wspomnianych zadań to ok. 33 mln zł. — Ta inwestycja została zrealizowana nie tylko w krótkim terminie, ale i na czas. Jest potrzebna, by rozpocząć realizację nowych projektów. To nie tylko podwojenie mocy produkcyjnych, ale potwierdzenie naszym akcjonariuszom, że możemy realizować duże inwestycje na czas. Budujemy zaufanie nie tylko na zewnątrz, ale także wewnątrz dużej korporacji — powiedział Radosław Banach, prezes Alstomu Konstal. Jak dodał, to ważne dla podtrzymania konkurencyjności względem innych zakładów koncernu.
Powierzchnia produkcyjna Konstalu pod dachem wynosi teraz ok. 60 tys. m2. Spokojnie zagospodarować można dalsze 10 tys. m2. Dzięki zakończonym inwestycjom produktywność w zakresie malowania wzrośnie z 20 do 40 sztuk w miesiącu, a produkcji pudeł stalowych — z 20 do 40-50 sztuk. Projekty te w 80% dedykowane są produkcji składów Lint dla kolei niemieckich DB.
Niedawno Alstom zawarł kontrakt na produkcję 70 pociągów regionalnych dla kolei włoskich. Do 80% zamówienia ma być realizowane w Chorzowie, co pociągnie za sobą dalsze inwestycje. Produkcja w Konstalu ma ruszyć na przełomie kwietnia i maja 2013 r. — Obecnie zatrudniamy ok. 940 osób, ale w każdym tygodniu przyjmujemy nowych pracowników — mówi Radosław Banach, prezes Alstomu Konstal. W ciągu najbliższych 12-14 miesięcy liczba zatrudnionych ma wzrosnąć do ok. 1,1 tys. osób. Do tego dojdzie 100 osób zatrudnionych w Centrum Serwisowym dla Pendolino na Grochowie w Warszawie.
Zakłady Konstalu są jedną z 32 fabryk taboru szynowego w grupie Alstom. Pod względem inwestycji zajmują drugie miejsce na świecie. W tej chwili zakład niemal w całości nastawiony jest na eksport. Powstają tutaj składy metra serii Metropolis dla Amsterdamu oraz dla linii M2 i M4 w Budapeszcie, pudła Lint dla kolei regionalnych w Niemieczech oraz komponenty dla tramwajów Citadis (głównie na rynek francuski).