Partnerzy serwisu:
Świat

Niemcy dotują DB, zamiast liberalizować rynek? Flixtrain rozważa skargę do ETS

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-07-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Niemcy dotują DB, zamiast liberalizować rynek? Flixtrain rozważa skargę do ETS
fot. DB
Udzielone DB państwowe finansowanie dla zakupu taboru dużych prędkości przyczyni się do utrwalenia obecnej struktury rynku. Konkurowanie z dominującym graczem stanie się jeszcze bardziej utrudnione – ostrzega przewodniczący stowarzyszenia europejskich niezależnych przewoźników pasażerskich AllRail. W jego opinii Niemcy tracą w ten sposób dobrą okazję do otwarcia rynku przewozów dalekobieżnych.

Niemiecki państwowy przewoźnik Deutsche Bahn może dziś pochwalić się udziałem w rynku kolejowych przewozów dalekobieżnych na poziomie 99%. Niedawno potentat poinformował o planach pozyskania 30 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dużej prędkości ICE3 produkcji Siemensa. Ich zakup – motywowany chęcią pozyskania nowych pasażerów, których kolej straciła z powodu pandemii COVID-19 – ma kosztować państwową spółkę około miliarda euro.

Jak przekonuje sekretarz generalny AllRail Nick Brooks, sam proces odnowy taboru jest zjawiskiem pozytywnym. Zastrzeżenia budzi natomiast sposób finansowania zakupu. – W obecnej sytuacji doprowadzi on do dalszego wzmocnienia dominującej pozycji DB w sektorze, zamykając rynek dla konkurencyjnych podmiotów – twierdzi Brooks. Jak przypomina, obecność na rynku jednego przewoźnika tak zdecydowanie górującego nad pozostałymi prowadzi do niewydolności finansowej, a ta z kolei oznacza wyższe dotacje publiczne i droższe bilety. Ostateczną konsekwencją jest odpływ klientów od kolei do bardziej szkodliwych ekologicznie środków transportu (samolotów i samochodów). – W efekcie szkodę poniosą zarówno pasażerowie, jak i podatnicy, a także środowisko naturalne – argumentuje przedstawiciel AllRail.

Zwraca jednocześnie uwagę, że niemiecki rząd nie po raz pierwszy wykorzystuje pretekst do stosowania protekcjonizmu: w ubiegłym roku, powołując się na walkę z globalnym ociepleniem i ograniczanie transportowych emisji dwutlenku węgla, zapowiedziano dokapitalizowanie DB do 2030 r. kwotą 11 mld euro. W roku bieżącym przewoźnik otrzymał natomiast rządowe wsparcie w wysokości 5 mld euro, przeznaczone na walkę ze skutkami pandemii (jak pisaliśmy, zarząd DB oczekiwał nawet 10 miliardów).

Włosi udzieli pomocy wszystkim


Brooks zwraca uwagę, że konkurujący z DB przewoźnicy prywatni nie mogą liczyć na tak hojnych sponsorów. Koszty funkcjonowania ich pociągów komercyjnych, w tym – wydatki na zakup i utrzymanie taboru, muszą być pokrywane zyskami ze sprzedaży biletów. – Decyzja o dofinansowaniu zakupu taboru dla DB zniechęci więc prywatnych operatorów do dalszego inwestowania w działalność przewozową – ostrzega przewodniczący AllRail.

Jako wzór rozwiązywania problemów spowodowanych przez pandemię sekretarz generalny stowarzyszenia przywołuje Włochy, w których państwową pomoc otrzymali po równo operatorzy państwowi oraz prywatni. – Niemcy tracą sposobność otwarcia rynku długodystansowych kolejowych przewozów pasażerskich. Gdyby państwowa pomoc – zarówno w związku ze zmianami klimatu, jak i z pandemią – była przydzielana bez dyskryminacji prywatnych przewoźników, zapewne ci ostatni również byliby w stanie zainwestować w nowy tabor – podsumowuje Brooks.

Flixtrain protestuje


Jak się okazuje, jeden z członków AllRail - operujący w Niemczech FilxTrain - zaczyna już oficjalnie działać w tej sprawie. Prywatny przewoźnik zwrócił się do komisarz UE ds. Konkurencji Margrethe Vestager z żądaniem nałożenia warunków na miliardową pomoc federalną dla Deutsche Bahn i rozważa skargę przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości - czytamy w dzienniku Handelsblatt.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

Prawo i polityka

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

inf. pras 23 marca 2023

Allrail: zakup push-pulli przez PKP Intercity zaszkodzi rynkowi

Tabor i technika

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Biznes

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 01 września 2021

AllRail: Rozwój transeuropejskich pociągów wstrzymują liczne bariery

Prawo i polityka

Zobacz również:

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

Prawo i polityka

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

inf. pras 23 marca 2023

Allrail: zakup push-pulli przez PKP Intercity zaszkodzi rynkowi

Tabor i technika

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Biznes

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 01 września 2021

AllRail: Rozwój transeuropejskich pociągów wstrzymują liczne bariery

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5